Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Obwodnica Makowa Podhalańskiego poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo
O konieczności budowy takiego obejścia drogowego mówi się od dawna, już od lat 80. ub. wieku. W tej chwili korki i ciągnące się sznury samochodów to w centrum miasteczka stały obrazek. Liczba pojazdów przejeżdżających przez Maków sięga kilkunastu tysięcy na dobę.
Do tego jest niebezpiecznie. Decyzja o budowie obwodnicy w 2020 roku i mieszczenie inwestycji w Rządowym Programie Budowy 100 obwodnic przyjęto więc w Makowie Podhalańskim z nadzieją, że uda się wreszcie to ważne przedsięwzięcie zrealizować.
Wystąpienie GDDKiA o decyzję środowiskową do burmistrza Makowa do tego przybliża. Planowana trasa pobiegnie nowym śladem drogi krajowej nr 28. Będzie miała długość 6,78 km i pobiegnie na południe od miasta.
- Proponowany przez nas wariant rozpoczyna się na ul. Makowskiej, we wschodniej części Suchej Beskidzkiej. Tu planujemy budowę ronda. Droga będzie biegła przez Maków Podhalański, Grzechynię i Białkę - zaznacza Kacper Michna z krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ciągu trasy powstaną dwa skrzyżowania: rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową i ul. Za Wodą oraz rondo w okolicy potoku Dudrakówka, z przejazdem w kierunku drogi wojewódzkiej nr 957. Obwodnica będzie kończyć się w Białce, w okolicy skrzyżowania z DW957.
- Budowę połączenia z drogą gminną i DW 957 współfinansować będzie gmina Maków Podhalański - dodaje przedstawiciel GDDKiA
Wzdłuż obwodnicy powstaną dodatkowe drogi lokalne, co poprawi dostępność komunikacyjną przyległych terenów. Zostaną one połączone przejazdami pod obwodnicą.
Dwa mosty i dwa wiadukty w ciągu makowskiej obwodnicy
Obwodnica będzie jednojezdniowa, w każdym kierunku ruch będzie poprowadzony jednym pasem. - Na trasie powstanie prawie 400-metrowy most na Skawie oraz dwa wiadukty nad torami kolejowymi długości ponad 400 m i prawie 80 m. Zbudujemy też drugi most na Skawie, którym będzie przebiegać ul. Sportowa - wylicza Kacper Michna.
Kolejnym etapem prac po uzyskaniu decyzji będzie przygotowanie przetargu na projekt i budowę nowej trasy. Jego ogłoszenie jest planowane w 2026 roku. Jeśli nie będzie przeszkód inwestycja będzie mogła rozpocząć się w 2028 roku.
Program budowy 100 obwodnic w Małopolsce
Krakowski Oddział GDDKiA przygotowuje w Małopolsce siedem inwestycji omijających lokalne i subregionalne ośrodki miejskie o łącznej długości ok. 50 km.
- W maju 2022 roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Piwnicznej-Zdroju w ciągu DK 87, a wiosną ubiegłego roku dla obwodnic Nowego Targu - DK49 i Limanowej DK28 - przypomina Kacper Michna.
Trwa opracowywanie dokumentacji dla pozostałych obwodnic, w tym Chrzanowa i Trzebini - DK79 oraz Tarnowa - DK73. Z kolei obwodnica Wadowic uzyskała w marcu decyzję środowiskową. Rządowy Program budowy 100 obwodnic jest planowany do realizacji do 2030 roku.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Bali, Hawaje, Zanzibar? Nie to kąpielisko w Małopolsce! Godzina drogi od Krakowa
- Nowa ważna trasa na południe Europy na ostatniej prostej. Przebieg robi wrażenie!
- Dobra zabawa na Święcie Małopolskiej Jury. Gwiazdą wieczoru Maciej Maleńczuk
- Rusza letni sezon na basenach i kąpieliskach. Nowe atrakcje i ceny
- Premiera singla Justyny Haberki, Polskiej Miss 2023. Posłuchajcie piosenki
- Wielka woda niosła strach i zniszczenia. Pamiętne powodzie w 1997, 2001 i 2010 roku
Tragedia w Połtawie. 41 ofiar po rosyjskim ataku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?