- Na wybór odmiany patrzymy bardzo pragmatycznie, a to oznacza, że wysianie kwalifikowanego materiału pszenicy ozimej ma dać nam korzyść - mówi Marcin Chrobot, prezes Martin & Jacob. - Oczekiwanie jednak, aby odmiana była wysoce zimotrwała i jednocześnie wysoko plonująca jest wykluczającym się zestawieniem oczekiwanych cech - dodaje.
- Dla większości gospodarzy korzyść musi być policzalna, a ta najczęściej związana będzie z wysokością plonu. Żyjemy trochę nadzieją, a wybór odmiany pszenicy ozimej przypomina zakup polisy ubezpieczeniowej. Ale chcielibyśmy zabezpieczyć się przed wszystkim, a to nie jest możliwe - tłumaczy Marcin Chrobot.

Martin & Jacob (firma monitorująca rynek rolniczy) na zlecenie marki Golden Seeds, przeprowadził badania, z którego wynika, że polscy gospodarze inwestują w kwalifikowany materiał siewny głównie w oczekiwaniu na przyszły zysk. Bieżące oszczędności mają dla nich mniejsze znaczenie.
Decyzja o wyborze i kupnie kwalifikatu względnie rzadko ma związek z optymalizacją produkcji rolnej: zmniejszaniem kosztów i stabilizacją produkcji. Badani sporadycznie wiążą ją z ograniczaniem nawożenia (17,5%) lub zużycia pestycydów (20,6%). Nieco częściej biorą pod uwagę czynniki takie jak pewność uzyskania odpowiedniej obsady (42,1%), czy mniejszą ilość wysiewu (62,3%). To jednak odłożony w czasie zysk (wysokość i jakość plonu) najbardziej motywuje ich do wysiania nasion kwalifikowanych.

Idealna odmiana pszenicy ozimej według rolników
Polski gospodarz stawia przede wszystkim na wysoką zimotrwałość (81,1%), a w dalszej kolejności na:
- wysoki poziom plonowania (78,9% wskazań),
- zdrowotność (76,7%) oraz
- odporność odmiany na wyleganie (73,2%).
Większość badanych (63,2%) wśród pożądanych cech pszenicy ozimej wymienia także jej tolerancję na niedobory wody.
Dr inż. Piotr Hulanicki, właściciel marki Golden Seeds wyjaśnia, że nie są to oczekiwania w pełni realne. - Wielokrotnie spotykam się z postawieniem warunku, że odmiana ma być bardzo dobrze i wysoko plonująca, a jednocześnie mieć bardzo wysoką zimotrwałość. Takie oczekiwanie jest na dziś nie do spełnienia genetycznie. Być może za jakiś czas nastąpi przełom i uda się taki postęp biologiczny uzyskać. Na dziś jedynie marketingowo daje się połączyć te cechy.

___________________________________
Ogólnopolski internetowy sondaż rynkowy zrealizowany został przez Martin & Jacob na zlecenie marki Golden Seeds. Badanie przeprowadzono w drugiej połowie sierpnia, czyli w okresie tegorocznych żniw (2019), poprzedzającym czas decyzji nt. wyboru odmiany pszenicy ozimej. Próba wynosiła 1100 respondentów, a do analiz wzięto pod uwagę 228, którzy wysiewają systematycznie kwalifikowany materiał siewny.
Źródło: materiały prasowe Martin&Jacob
