Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyczerpujące raporty na temat egzaminów maturalnych oraz egzaminu ósmoklasisty 2022. W opracowaniach znajdziemy m.in.
- statystyki,
- dane o średnich wynikach egzaminów,
- informacje o mocnych i słanych stronach zdających,
- przykłady rozwiązań z arkuszy maturalnych
- wskazówki dot. procesu nauczania i przygotowywania uczniów do egzaminów.
Język polski: najgorzej uczniom poszły zadania z interpunkcji
W obszernym podsumowaniu opublikowanym przez CKE możemy sprawdzi m.in. ilu uczniów przystąpiło do egzaminu, ile z różnych powodów zostało unieważnionych i w końcu, z jakim wynikiem zakończył się egzamin ósmoklasisty uczniów w polskich szkołach.
Przymnijmy, że egzamin ósmoklasisty z języka polskiego odbył się 24 maja 2022. Arkusz składał się z dwóch części. Pierwsza zawierała 2 wiązki zadań – łącznie 18 zadań – skupionych wokół tekstów zamieszczonych w arkuszu – tekstu literackiego oraz tekstu nieliterackiego. Druga część arkusza była poświęcona na wypracowanie.
Średnie wyniki uczniów z egzaminów ósmoklasisty 2022 z języka polskiego wyniosły 60 proc. Z egzaminem lepiej poradziły sobie dziewczynki niż chłopcy. Z raportu CKE wynika, że podobnie, jak w poprzednich latach uczniowie najsłabiej radzą sobie z zadaniami dotyczącymi kształcenia językowego. Dobre i bardzo dobre wyniki ósmoklasiści uzyskali natomiast z zakresu kształcenia literackiego i kulturowego.
Autorzy raportu, na podstawie analizy wyników z egzaminu zwracają uwagę, o co warto zadbać w trakcie edukacji dzieci z języka polskiego. Ważne jest m.in.:
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem poprzez pracę z wybranymi fragmentami tekstów literackich, ze szczególnym uwzględnieniem utworów literackich należących do dramatu, w tym doskonalenie umiejętności wyszukiwania informacji,
- zarówno w tekście głównym, jak i w tekście pobocznym,
- doskonalenie umiejętności odczytywania sensów dosłownych i przenośnych wypowiedzi,
- doskonalenie umiejętności budowania zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, ze szczególnym uwzględnieniem interpunkcji w tego typu wypowiedzeniach,
- doskonalenie znajomości reguł ortograficznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zapis tytułów lektur obowiązkowych,
- kształcenie umiejętności poprawnego stosowania różnych znaków interpunkcyjnych, w tym szczególnie przecinka, kropki i cudzysłowu.
Matematyka: uczniom najlepiej poszły zadania ze sprawności rachunkowej
Egzamin ósmoklasisty z matematyki odbył się dzień później, 25 maja 2022. Egzamin polegał na rozwiązaniu 19 zadań, w tym 15 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz, zadania na dobieranie) i 4 zadania otwarte. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 25 punktów. Średni wynik uzyskany przez uczniów to 57 proc.
Analiza wyników uzyskanych na egzaminie pokazuje, że w pracy dydaktycznej nad rozwiązywaniem problemów matematycznych należy doskonalić:
- umiejętność analizy treści zadań i poleceń,
- sprawność obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych,
- biegłość w operowaniu wyrażeniami algebraicznymi,
- umiejętność przetwarzania informacji przedstawionych w różnej formie i wyciągania z nich konstruktywnych wniosków,
- umiejętność dostrzegania zależności, analogii, regularności.
Ze względu na to, że uczniowie najsłabiej radzili sobie z zadaniami wymagającymi analizy i argumentacji, warto zachęcać uczniów do:
- opowiadania treści zadań matematycznych swoimi słowami,
- argumentowania obranej drogi rozwiązania problemu,
- prezentowania różnych sposobów rozwiązań zadań.
Bogatą analizę wyników egzaminu wraz z przykładami rozwiązań zadań stosowanych przez uczniów na egzaminie można przeczytać [btutaj[/b]
Język angielski: na egzaminie ósmoklasisty uczniowie pokazali, że rozumieją funkcje językowe
Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego został przeprowadzony w trzecim dniu egzaminów - 26 maja 2022. Język angielski był najchętniej wybieranym językiem obcym przez uczniów ósmych klas. Raport CKE zawiera opracowanie wyników języka angielskiego, ale także:
- niemieckiego,
- francuskiego,
- rosyjskiego,
- hiszpańskiego,
- włoskiego.
Jak poradzili sobie uczniowie z językiem angielskim? Średni wynik to 67 proc. Eksperci opracowujący raport podają następujące wskazówki dla nauczycieli:
- ważne jest, aby przygotowując uczniów do egzaminu, zachęcać ich do wnikliwej analizy powiązań między tekstem a zadaniem,
- wskazane jest, aby podczas lekcji użycie języka obcego dominowało nad użyciem języka ojczystego, a także, aby w procesie lekcyjnym dobierać zadania w taki sposób, by jak najwięcej z nich wymagało czynnego stosowania poznawanych wyrażeń i struktur,
- należy uświadamiać uczniom, w jakim stopniu popełnione przez nich błędy przekładają się na jakość przekazu informacji, gdyż często różnica między tym, co zdający chciał wyrazić, a rzeczywiście przekazaną przez niego treścią, jest znaczna.
Więcej wskazówek oraz analizę odpowiedzi uczniów można zobaczyć tutaj.
