https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co z pociągiem Kraków-Myślenice? Poseł porównuje koncepcję budowy kolei do... Yeti

Katarzyna Hołuj
Poseł Jarosław Szlachetka porównuje koncepcję do Yeti
Poseł Jarosław Szlachetka porównuje koncepcję do Yeti Katarzyna Hołuj
Cztery i pół miesiąca temu marszałek województwa, prezydent Krakowa i włodarze czterech podkrakowskich gmin podpisali porozumienie o współpracy celem wybudowania kolei z Krakowa do Myślenic. Do dziś wszystkie gminy nie zapewniły jeszcze środków na koncepcję i nie ogłoszono przetargu na jej opracowanie.

Na kolej mieszkańcy Myślenic czekają już ponad 100 lat. Dziś jest potrzebna bardziej nie kiedykolwiek. Raz, bo coraz więcej osób pracujących w Krakowie osiedla się pod miastem. Dwa, bo zakopianka z roku na rok staje się coraz bardziej zakorkowana i wreszcie po trzecie, transport samochodowy jest w dużym stopniu winny smogowi, a kolej jest bardziej ekologiczna.

Marszałek oraz prezydent Krakowa, burmistrzowe Świątnik Górnych, Sułkowic, Myślenic oraz wójt Sieprawia podpisali porozumienie 8 września ubiegłego roku. Zobowiązali się w nim do współpracy, a pierwszym krokiem miało być opracowanie koncepcji przebiegu nowej linii i włączenia jej do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która dziś dojeżdża m.in. do Skawiny.

Burmistrz Myślenic pisał wtedy na Facebooku: „To dopiero początek długiej drogi ...... O postępie prac będę informował na bieżąco”. Jednak takich informacji próżno szukać. Od tego czasu w sprawie kolei nie napisał już nic.

Opieszałość i brak działań w tej sprawie, a nawet dobrej woli niektórych samorządów wytyka poseł Jarosław Szlachetka, który wczoraj zwołał poświęconą temu konferencję prasową.Jak tłumaczy, czuje się odpowiedzialny na ten projekt, bo to on w lipcu ubiegłego roku zaczął na ten temat rozmowy z burmistrzem Świątnik Górnych Witoldem Słomką.
O koncepcji zaś mówi, że jest jak Yeti, bo nikt jej nie widział a tylko się o niej mówi.

- Mamy koniec stycznia. Od podpisania porozumienia upłynęło prawie 5 miesięcy i żadnych konkretów, żadnych efektów nie widać. Niestety uciekła też możliwość wpisania tej inwestycji do krajowego programu kolejowego, który Rada Ministrów przyjęła tydzień temu – mówił na konferencji poseł dodając, że z wcześniejszych deklaracji wynikało iż samorządy były w stanie już w 2017 roku wyłożyć środki na swój wkład w opracowanie koncepcji, a jednak tego nie zrobiły i robią to teraz, zresztą z różnym skutkiem.

Województwo ma dać 150 tys. zł, Kraków 100 tys. zł. Siepraw i Świątniki zapisały już też w tegorocznych budżetach po 50 tys. zł, a Myślenice szykują się do zabezpieczenia 100 tys. zł w swoim budżecie, który ma być przyjęty w piątek, natomiast radni gminy Sułkowice nie wywiązali się z tego.
Poseł ma o to żal. Przede wszystkim jednak krytykuje samorząd województwa za to, że potrafił zabezpieczyć w budżecie na ten rok 1 mln zł na studium budowy linii kolejowej na trasie Olkusz – Kraków, a nie dał rady wcześniej wyłożyć 150 tys. zł na koncepcję budowy kolei Kraków-Myślenice.

Urząd Marszałkowski informował nas pod koniec grudnia, że niezwłocznie po uchwaleniu budżetów we wszystkich samorządach, który sygnowały porozumienie, zostanie podpisana stosowana umowa pomiędzy stronami na realizację projektu, którego liderem jest województwo małopolskie, a w następnej kolejności zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie studium wykonalności. Ma się to stać w pierwszym kwartale.

Kilka dni temu w wywiadzie dla Radia Kraków marszałek Jacek Krupa to powtórzył dodając, że wstępne studium wykonalności projektu ma być gotowe pod koniec drugiego kwartału br.

Poseł ma podejrzenie dlaczego sprawy idą takim a nie innym tempem. - Mam nieodparte wrażenie, że nie chodzi tylko o rozwój Myślenic, o rozwój Małopolski, o dobro mieszkańców, ale górę wzięły względy polityczne. Apelowałaby do pana marszałka i burmistrza Myślenic, aby zwyczajnie po ludzku, zostawić na boku politykę i wziąć się do pracy, za projekty, które zapewnią dobrobyt gminie Myślenice. Powinno nam wszystkim na tym zależeć.

- Pewien niedosyt co do tempa prac mam i życzyłbym sobie, żeby było ono szybsze – mówił nam wczoraj Witold Słomka, burmistrz Świątnik Górnych. Jak jednak dodał, nie przekreśla idei kolei i nie traci nadziei, że przetarg na opracowanie koncepcji zostanie już wkrótce ogłoszony i że uda się wpisać tę inwestycję do strategii rozbudowy sieci szynowych jeszcze w tym roku.

O to czy sprawy biegną właściwym tempem pytaliśmy tez wczoraj burmistrza Myślenic, ale nie znalazł czasu na odpowiedź.

Koncepcja: co to za dokument i dlaczego jest tak ważny?

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego: Zgodnie z treścią podpisanego listu intencyjnego, koncepcja wskaże możliwości organizacyjne, techniczne i finansowe realizacji przedsięwzięcia tj. budowy linii kolejowej do Myślenic i włączenia jej w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, określi potencjalne, możliwe przebiegi linii kolejowej wraz z niezbędną infrastrukturę techniczną oraz wskaże rozwiązanie optymalne.

Celem opracowania będzie określenie rozwiązania pozwalającego na poprawę dostępności Miasta i Gminy Myślenice, Miasta i Gminy Świątniki Górne, Gminy Siepraw i Gminy Sułkowice. W ramach analiz wykonawca będzie zobowiązany do zbadania również alternatywnych rozwiązań. Obecnie trwa uzgadnianie zakresu i wariantów opracowania. Ostateczne warianty zostaną ogłoszone po uzyskaniu akceptacji ze strony wszystkich Partnerów projektu.

KONIECZNIE ZOBACZCIE:

Google Street View. Najśmieszniejsze, najbardziej absurdalne zdjęcia!

Pedofile i gwałciciele z Małopolski. Oni są w Rejestrze Ministerstwa! LISTY GOŃCZE

Czy dostałbyś się do pracy w policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Nie znasz tych ulic w Krakowie? Jesteś słoikiem! [FOTO-QUIZ]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 59

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
1,5 miliarda poszło na tvp ,a mogła być kolej. Szyszko dał 20 mln na Rydzyka, a Ziobro dołożył 800 tyś. a mogła być kolej.6 mln dał Szyszko na portal Sakiewicza, mąż Szydło wziął 25 mln grantów z UE, a mogła być kolej. Jak się mają marne ośmiorniczki przy tych milionach?
o
ona
Mistrz facebooka na bumistrza!
M
Mikołaj
Zatrzymał słońce, ruszył ziemię!!!!!!!!
R
Realista
NIE bo NIE, to Władysław. A reszta to retoryka szefa z drabinki
S
Staszek
Tak trzymać Panie Pośle!!!
Zdrajcy to zdrajcy - będą mieszać.
Lemingi to lemingi - jak zahipnotyzowani - żadnych argumentów nie przyjmą NIE bo NIE.
S
Staszek
Tak trzymać nie poddawać się Panie Pośle!!!
Zdrajcy to zdrajcy. Lemingi to lemingi a hejterzy to hejterzy - takie mają hobby.
A
AFERY PO
Tak, lepiej było wydawać na ośmiorniczki w Restauracji u Sowy lub ograbić polaków przy POmocy Amber Gold. A na koniec majątek skarbu Państwa sprzedać bezpowrotnie. Ech...
A
Ania
Ty chyba żartujesz. Machnicki? Za to że wprowadza ograniczenia z parkingiem na Rynku i sprzedażą starej szkoły i terenem wokół niej ma już u mieszkańców przechlapane. TOMEK SUŚ -do dzieła. Wygrasz w cuglach.
M
Michał
Paweł Machnicki. Tak duż pozyskał funduszy na naszą gminę. Należy mu się bez dw zdań.
A
ANA
Taki hejt jaki tu się rozlewa w Pana kierunku to aż trudno uwierzyć. Pytam się za co? Za to że poruszył Pan temat o którym inni by nawet nie pomyśleli? A co nasze okolice są gorsze niż okolice Skawiny z których to pochodzi Pan Marszałek? Krytykujcie dalej- bo tylko tyle Wam zostało drogie Lemingi z zo PO i Nowoczesnej i z KOD.
S
Sanitariusz
Nie załatwił tylko wyzbyli się niepotrzebnych ambulansów, które po MdM zostały bo nie mieli co z nimi zrobić. Przy okazji wcisnęli też do Myślenic.
c
chaos słowny
mówca idealny
a
a jak!
?
G
Gość
Gdyby te miliony co poszły na Rydzyka, na ochronę prezesa, na miesięcznice (i kamerki dla co drugiego policjanta), na remont samochodów rozwalanych przez ministrów, na wyjazd pani minister Beaty do biednego kraju,na telewizję Kurskiego, na koncert sylwestrowy w Zakopanem itd.itp., to kolej z Krakowa do Myślenic miałaby jakiekolwiek szanse, no ale cóż, są ważniejsze potrzeby wyżej wymienione.
a
aktywny
ino w mediach
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska