https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Wzgórz Krzesławickich domagają się przystanku kolejowego przy węźle Grębałów i parkingu Park&Ride. Co na to władze Krakowa?

Marcin Banasik
Na pierwszym planie estakada tramwajowa pod którą przebiegają tory kolejowe. W tle budowa węzła Grębałów
Na pierwszym planie estakada tramwajowa pod którą przebiegają tory kolejowe. W tle budowa węzła Grębałów Marcin Banasik
Radna miejska Renata Kucharska zwróciła się w interpelacji do prezydenta Krakowa o przeanalizowanie budowy przystanku kolejowego oraz parkingu Park&Ride w rejonie budowanego węzła Grębałów. W odpowiedzi na interpelację czytamy, że miasto rozważało takie rozwiązaniem, ale kluczowe w tym jest stanowisko zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Istniejący przystanek jest za daleko

Radna miejska przypomina w interpelacji, że w najbliższym czasie na terenie Wzgórz Krzesławickich zaczną kursować pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

"W licznych rozmowach mieszkańcy wyrażają obawy, że nie będą mieli możliwości z nich skorzystać bądź będzie to dla nich trudne. Istniejący przystanek Kraków-Lubocza znajduje się w pewnym oddaleniu od dwóch dużych osiedli: Na Wzgórzach i Na Stoku" - czytamy w interpelacji.

Radna zwróciła się do prezydenta z prośbą o przeanalizowanie budowy przystanku w rejonie ul. Darwina przy nowej estakadzie tramwajowej.

Renata Kucharska prosi również o analizę możliwości budowy parkingu Park & Ride pomiędzy linią kolejową a ul. Darwina.

Odpowiedź miasta

W odpowiedzi Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa pisze, że lokalizacja przystanku kolejowego w rejonie ul. Darwina jest rozważana przez Gminę Miejską Kraków ze względu na możliwość integracji planowanej do uruchomienia linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z liniami tramwajowymi i autobusowymi, a także przesiadki osób podróżujących z tych terenów. Również w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa, przyjętym uchwałą nr CXII/1700/14 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 lipca 2014 r. we wskazanej lokalizacji uwzględniony został przystanek Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pod nazwą Kocmyrzowska. Planowany przystanek znajdowałby się w zasięgu dojścia pieszego z dwóch dużych osiedli, tj. Na Wzgórzach i Na Stoku.

"Nadmieniam, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia stosownych analiz, z uwzględnieniem wszelkich wykonywanych i planowanych inwestycji w tym rejonie. Szczególnie istotne będzie pozyskanie stanowiska zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W związku z powyższym Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa planuje wystąpić w I kwartale 2025 r. do PKP PLK o opinię w ww. sprawie. W zależności od otrzymanego stanowiska oraz od dostępności środków w budżecie Miasta Krakowa, możliwe będzie podjęcie dalszych działań, tj. przystąpienie do opracowania wstępnego studium wykonalności z elementami koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy przystanku kolejowego Kraków Grębałów (robocza nazwa), zlokalizowanego na ww. obszarze" - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

A co z parkingiem?

Co do budowy parkingu Park&Ride Stanisław Kracik odpowiada, że opinia PKP skupiałaby się na ocenie oraz zasadności realizacji kolejowego przystanku osobowego wraz z budową parkingu typu P+R. Dokument byłby podstawą do podjęcia dalszych działań w zakresie pozyskania stosownych decyzji lokalizacyjnych oraz realizacji przystanku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska