Istniejący przystanek jest za daleko
Radna miejska przypomina w interpelacji, że w najbliższym czasie na terenie Wzgórz Krzesławickich zaczną kursować pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
"W licznych rozmowach mieszkańcy wyrażają obawy, że nie będą mieli możliwości z nich skorzystać bądź będzie to dla nich trudne. Istniejący przystanek Kraków-Lubocza znajduje się w pewnym oddaleniu od dwóch dużych osiedli: Na Wzgórzach i Na Stoku" - czytamy w interpelacji.
Radna zwróciła się do prezydenta z prośbą o przeanalizowanie budowy przystanku w rejonie ul. Darwina przy nowej estakadzie tramwajowej.
Renata Kucharska prosi również o analizę możliwości budowy parkingu Park & Ride pomiędzy linią kolejową a ul. Darwina.
Odpowiedź miasta
W odpowiedzi Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa pisze, że lokalizacja przystanku kolejowego w rejonie ul. Darwina jest rozważana przez Gminę Miejską Kraków ze względu na możliwość integracji planowanej do uruchomienia linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z liniami tramwajowymi i autobusowymi, a także przesiadki osób podróżujących z tych terenów. Również w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa, przyjętym uchwałą nr CXII/1700/14 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 lipca 2014 r. we wskazanej lokalizacji uwzględniony został przystanek Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pod nazwą Kocmyrzowska. Planowany przystanek znajdowałby się w zasięgu dojścia pieszego z dwóch dużych osiedli, tj. Na Wzgórzach i Na Stoku.
"Nadmieniam, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia stosownych analiz, z uwzględnieniem wszelkich wykonywanych i planowanych inwestycji w tym rejonie. Szczególnie istotne będzie pozyskanie stanowiska zarządcy infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W związku z powyższym Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa planuje wystąpić w I kwartale 2025 r. do PKP PLK o opinię w ww. sprawie. W zależności od otrzymanego stanowiska oraz od dostępności środków w budżecie Miasta Krakowa, możliwe będzie podjęcie dalszych działań, tj. przystąpienie do opracowania wstępnego studium wykonalności z elementami koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy przystanku kolejowego Kraków Grębałów (robocza nazwa), zlokalizowanego na ww. obszarze" - czytamy w odpowiedzi na interpelację.
A co z parkingiem?
Co do budowy parkingu Park&Ride Stanisław Kracik odpowiada, że opinia PKP skupiałaby się na ocenie oraz zasadności realizacji kolejowego przystanku osobowego wraz z budową parkingu typu P+R. Dokument byłby podstawą do podjęcia dalszych działań w zakresie pozyskania stosownych decyzji lokalizacyjnych oraz realizacji przystanku.
