- Połączenie wału taką kładką bardzo ułatwiłoby komunikację, zarówno pieszych jak i rowerzystów w kierunku mostu na Wiśle w Niepołomicach oraz w kierunku centrum Krakowa. Warto zauważyć, że wraz z nadejściem ciepłych, wiosennych dni wzrasta liczba rowerzystów, a wspomniana trasa jest miejscem bardzo chętnie przez nich odwiedzanym ze względu na piękne krajobrazy oraz oddalenie od ulicznego ruchu – argumentuje w interpelacji odnośnie kładki w porcie Kujawy radny Edward Porębski, prosząc jednocześnie o „pilne załatwienie sprawy".
Kluczowe porozumienie Krakowa i Wód Polskich
Kładka technologiczna wykonana przez Wody Polskie u ujścia kanału portowego Kujawy jest szeroka na 1,5 m. Podobne są parametry przeprawy w Porcie Płaszów, która również pozostaje niedostępna dla mieszkańców. Obie inwestycje zrealizowano przed kilkoma laty w ramach budowy wrót przeciwpowodziowych w portach Kujawy oraz Płaszów.
Jak informuje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, o dopuszczeniu do ruchu pieszego i rowerowego kładek eksploatacyjnych znajdujących się nad wrotami przeciwpowodziowymi Portu Kujawy oraz Portu Płaszów dyskutowano podczas posiedzeniu zespołu zadaniowego ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Krakowa, w którym uczestniczyli także przedstawiciele Wód Polskich.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa przyszłym uczestnikom ruchu oraz zabezpieczenia nowo powstałej inwestycji, koniczne będzie przeprowadzenie na kładkach niezbędnych działań, które Kraków może realizować tylko po uprzednim otrzymaniu pozwolenia zarządcy terenu, czyli Wód Polskich. Stąd 17 lutego 2025 r. zawarto porozumienie pomiędzy Wodami Polski a Zarządem Transportu Publicznego w Krakowie – o woli współpracy w zakresie weryfikacji technicznych i projektowych możliwości dopuszczenia do ruchu pieszego i rowerowego obu kładek – podaje Stanisław Kracik.
Kraków obiecuje dokumentację „dla kładek”
W porozumieniu z Wodami Polskimi, Kraków zobowiązał się do opracowania dokumentacji dla modernizacji kładek w portach Kujawy oraz Płaszów, pod kątem przystosowania tej infrastruktury dla ruchu pieszego oraz rowerowego.
- Gmina miejska Kraków zleci na swój koszt wykonanie dokumentacji określającej m.in., czy jest możliwe dopuszczenie kładek eksploatacyjnych do ruchu pieszo-rowerowego, bez istotnych zmian konstrukcyjnych obiektu oraz jakie prace trzeba by tam wykonać, by udostępnić obiekty mieszkańcom. Zlecenie opracowania dokumentacji nastąpi w roku bieżącym. Następnie, jeśli uda się określić i uzgodnić zakres koniecznych prac, powinien zostać zlecony szczegółowy projekt i roboty budowlane na obiektach eksploatacyjnych nad wrotami przeciwpowodziowymi Portu Płaszów oraz Portu Kujawy – wyjaśnia wiceprezydent Kracik.