https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dwa tygodnie do armagedonu w Krakowie. Remont mostu przez Wisłę sparaliżuje miasto

Jolanta Białek
Remont mostu Grunwaldzkiego rozpocznie się w sobotę 10 maja. Prace spowodują ogromne utrudnienia w ruchu w Krakowie
Remont mostu Grunwaldzkiego rozpocznie się w sobotę 10 maja. Prace spowodują ogromne utrudnienia w ruchu w Krakowie Anna Kaczmarz
Przebudowa mostu Grunwaldzkiego na pewno rozpocznie się w sobotę 10 maja – poinformował Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Od tego dnia kluczowa przeprawa będzie zamknięta dla samochodów i komunikacji publicznej. Most pozostanie natomiast dostępny dla pieszych i rowerzystów, ma tak być przez cały czas trwania prac, których finał wyznaczono w lutym/marcu 2026 roku. Utrudnienia w ruchu będą wręcz gigantyczne.

Remont mostu Grunwaldzkiego rozpocznie się od wielkiej rozbiórki

- Wiemy na pewno, że remont ruszy 10 maja, a prace rozpoczną się od rozbiórki wszystkich elementy mostu aż do płyty betonowej, na której znajdują się jezdnie, chodniki i torowiska. Potem do prac przystąpi MPEC, ponieważ przez środek mostu biegną dwie potężne rury ciepłownicze, one również będą wyremontowane. Kolejno na most wrócą drogowcy, którzy zajmą się naprawą przed wszystkim betonowej płyty, m.in. poprawą izolacji, bo chodzi głównie o to by woda nie degradowała nam dalej mostu. Następnie przyjdzie czas na nowe jezdnie, torowiska, bariery, oświetlenie – wylicza Krzysztof Wojdowski, rzecznik prasowy ZDMK na filmiku opublikowanym w mediach społecznościowych.

Przebudowa mostu Grunwaldzkiego pochłonie 15,5 mln zł. Obecnie trwają ostatnie ustalenia dotyczące harmonogramu inwestycji. Umowa z jej wykonawcą ( konsorcjum firm ZUE i Intop Tarnobrzeg ) zostanie podpisana na dniach.

Wiele miesięcy utrudnień. Zmiany w komunikacji, objazdy dla samochodów

Całość robót potrwa 10 miesięcy, natomiast największe zmiany w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej mają trwać krócej. Wykonawca inwestycji zadeklarował skrócenie okresu zamknięcia mostu do siedmiu miesięcy dla ruchu samochodowego, a dla tramwajów do 5,5 miesiąca.

Natomiast ruch pieszo-rowerowy przez most ma zostać utrzymany, w pierwszej fazie od strony Wawelu, w drugiej od strony Skałki.

Zmiany w organizacji ruchu na czas przebudowy mostu

  • w rejonie ICE Kraków, przy ul. Monte Cassino, powstanie tymczasowy przystanek tramwajowy. To właśnie tam będą kończyć trasę tramwaje dwukierunkowe kursujące od strony ul. Kapelanka. Tramwaje jeżdżące na co dzień ul. Dietla zostaną przekierowane na ul. Krakowską, natomiast na ul. Dietla ma powstać – tuż przed mostem – miejsce do zawracania dla pojazdów (co ma pomóc w sprawniejszym poruszaniu się w tym rejonie)

  • ruch tramwajowy i autobusowy zostanie skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy

  • wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na „Powiślu – Nowy Świat”. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa”, powstanie linia 784, jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu 184

  • sugerowany objazd dla samochodów wyznaczono drugą obwodnicą miasta, czyli ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. By to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Stradom, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona

  • auta wjeżdżające do Krakowa od północy przez Aleję 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego

Inwestycja w trybie pilnym. Most w Krakowie jest w fatalnym stanie

Ekspertyza przeprowadzona przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej w 2024 roku wykazała, że most Grunwaldzki jest w bardzo złym stanie, zbliża się jego śmierć techniczna. To efekt tego, że od 1972 roku jest obciążany przez przejeżdżające samochody i tramwaje, co powodowało jego osiadanie.

Stąd zdecydowano o remoncie mostu Grunwaldzkiego w trybie pilnym. Dokumentacja dla wykonania przedsięwzięcia była gotowa w marcu 2025, zaraz potem ogłoszono przetarg na roboty budowlane, a wykonawcę prac wybrano w połowie kwietnia.

Inwestycja za blisko 15,5 mln zł obejmie m.in. remont konstrukcji nośnej mostu, modernizację podpór, łożysk oraz układu sprężenia, wymianę balustrad, krawężników i nawierzchni, modernizację dylatacji, systemu odwodnienia i stożków przyczółków, remont schodów i ścian oporowych, kompleksową przebudowę torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej i wymianę masztów oświetleniowych oraz barier energochłonnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska