https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie. Urzędnicy: tramwaj wodny zbyt kosztowny. Będzie inne rozwiązanie

Jolanta Białek
Most Grunwaldzki w Krakowie jest w bardzo złym stanie technicznym. Jego remont ma ruszyć w maju 2025
Most Grunwaldzki w Krakowie jest w bardzo złym stanie technicznym. Jego remont ma ruszyć w maju 2025 ANNA KACZMARZ / POLSKA PRESS
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie ma rozpocząć się 10 maja 2025 r. Prace zaplanowano na dziesięć miesięcy, w tym przez osiem miesięcy nie będą mogły przejeżdżać przez most samochody, a przez sześć także tramwaje. Tym samym - mieszkańcy i kierowcy muszą przygotować się na gigantyczne utrudnienia w ruchu. Pojawiają się różne pomysły związane z sytuacją. Radna Iwona Chamielec zaproponowała uruchomienie w tym czasie, w ramach miejskiego systemu transportu, tramwaju wodnego przez Wisłę.

- W związku z utrudnieniami, jakie pojawią się podczas remontu mostu Grunwaldzkiego oraz licznymi zapytaniami mieszkańców podczas moich spotkań, zwracam się z pytaniem, czy miasto analizowało możliwość wykorzystania rzeki Wisły jako ciągu zbiorowej komunikacji publicznej z wykorzystaniem tzw. tramwaju wodnego - tak jak to się odbywa w innych miastach europejskich? Taki tramwaj mógłby kursować wzdłuż rzeki po obu stronach remontowanego mostu, ale również wszerz Wisły, w niedalekiej odległości od Mostu Grunwaldzkiego, po obu jego stronach – postuluje Iwona Chamielec.

Przystanek zastępczego autobusu - przy ulicy Dietla

Jak informują krakowscy urzędnicy, w przeszłości miasto rozważało wprowadzenie komunikacji wodnej, przede wszystkim dla połączenia brzegów rzeki Wisły w miejscach, gdzie brakuje stałej przeprawy mostowej, przykładowo w rejonie Salwatora.

- Ostatecznie zrezygnowano z tego rozwiązania ze względu na zbyt wysokie koszty jego wprowadzenia i małą sprawność. W odniesieniu do zbliżającego się remontu mostu Grunwaldzkiego analiza możliwości włączenia tzw. tramwaju wodnego, jako środka komunikacji pomiędzy brzegami Wisły, nie była przeprowadzana, ze względu na wspomnianą powyżej niską efektywność takiego rozwiązania. Tym bardziej, że w trakcie tych prac remontowych zakładane jest utrzymanie możliwości korzystania z ciągu pieszo-rowerowego mostu Grunwaldzkiego – argumentuje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, w odpowiedzi na interpelacje radnej.

W jego opinii „dodatkowa komunikacja wodna nie ma uzasadnienia”.

- Na czas remontu planowane jest przedłużenie linii 184 (jako linii zastępczej 784) w rejon mostu Grunwaldzkiego od strony ul. Dietla. Zlokalizowany tam będzie przystanek końcowy i początkowy, z którego będzie możliwość podróży w kierunku centrum miasta dla osób, które zdecydują się pokonać most Grunwaldzki pieszo – informuje Kracik.

Pilny remont mostu w Krakowie. Wiele miesięcy utrudnień

Ekspertyza przeprowadzona przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej w 2024 roku wykazała, że most Grunwaldzki jest w bardzo złym stanie, zbliża się jego śmierć techniczna. To efekt tego, że od 1972 roku jest obciążany przez przejeżdżające samochody i tramwaje, co powodowało jego osiadanie.

Stąd zdecydowano o remoncie mostu Grunwaldzkiego w trybie pilnym. Dokumentacja dla wykonania przedsięwzięcia była gotowa w marcu 2025, zaraz potem ogłoszono przetarg na roboty budowlane, których rozpoczęcie wyznaczono – już w warunkach konkursu ofert – na 10 maja.

O przetargu na remont mostu Grunwaldzkiego pisaliśmy tutaj

Plan zakłada, że pierwszy etap prac przynajmniej do wakacji. W tym czasie ruch na moście zostanie wyłączony, z wyjątkiem ruchu pieszego i rowerowego.

Zamknięcie kluczowej przeprawy oznacza m.in. skierowanie autobusów i tramwajów przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.

Na czas prac planowana jest komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa ma kursować z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na Powiślu „Nowy Świat”. Powstanie także linia autobusowa 784, jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu 184.

Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego ma prowadzić ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Natomiast pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska