Inwestycję wykona konsorcjum firm TERS (lider) i INSTBUD (partner), które podczas przetargu zaproponowało najkorzystniejszą ofertę. Budowa nowego układu drogowego, który ma upłynnić ruch oraz poprawić bezpieczeństwo w bardzo ruchliwym, wiecznie zakorkowanym rejonie, rozpocznie się tej wiosny i według planu potrwa prawie trzy lata.
Estakada z rondem ułatwi dojazd z Wieliczki do Krakowa
Bezkolizyjny węzeł powstanie w miejscu obecnego, standardowego skrzyżowania DK 94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną - tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, ul. Krakowską przejeżdża codziennie prawie 22 tysiące pojazdów. Z kolei funkcjonująca „od zawsze” na wyjeździe z Wieliczki sygnalizacja świetlna - ogranicza przepustowość oraz przyczynia się do powstawania zatorów drogowych, szczególnie w godzinach szczytu.
W ramach przedsięwzięcia wartego 53,078 mln zł zaplanowano m.in. budowę estakady, a pod nią ronda „rozprowadzającego ruch lokalny”.
- Powstanie takiego układu drogowego spowoduje likwidację sygnalizacji, a rozwiązanie udrożni ruch na DK 94 i wjeździe do Wieliczki. Nowy węzeł pozwoli na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, a pod nią powstanie rondo, z którego będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa. Do ronda poprowadzi także zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Natomiast wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ulicą Krakowską do ronda Wieliczan – podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Węzeł na wjeździe do Wieliczki - finansowanie z kilku źródeł
Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za opracowanie dokumentacji projektowej oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd Wieliczki.
Większość pieniędzy na budowę nowego układu drogowego będzie pochodzić z budżetu państwa, czyli z puli zarządcy DK94 – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na tym etapie robót (prace budowlane) w finansowaniu przedsięwzięcia będzie partycypował także powiat wielicki.
Prace do końca 2027 roku. Będą utrudnienia
Planowany termin zakończenia całości inwestycji na wjeździe do Wieliczki to czwarty kwartał 2027 roku. Podczas prac nie uda się uniknąć utrudnień w ruchu – od ogromnych, po stosunkowo niewielkie – w zależności od rodzaju i postępów robót.
Zastępcza organizacja ruchu - na czas budowy węzła - powinna być gotowa w najbliższym czasie. Opracowanie takiego dokumentu leży w gestii budowniczego nowego węzła i będzie pierwszym czym firma zajmie się po podpisaniu umowy „na estakadę”.
- Pilny remont kluczowego wiaduktu w Krakowie. "Technologia nie sprostała próbie czasu"
- Otworzą skrzyżowanie, ale... po staremu. Spór prawny zablokował inwestycję w Krakowie
- To będzie ulga dla Krakowa. Budowa obwodnicy blisko finału
- Jest data zamknięcia mostu Grunwaldzkiego! Wielkie utrudnienia przez wiele miesięcy
