https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Nowej Huty mają dość uciążliwości z tunelu w ulicy Igołomskiej. „Hałas obniża komfort życia”

Jolanta Białek
Na uciążliwości akustyczne z tunelu w ulicy Igołomskiej w Krakowie narzekają mieszkańcy całej okolicy
Na uciążliwości akustyczne z tunelu w ulicy Igołomskiej w Krakowie narzekają mieszkańcy całej okolicy Marcin Banasik
Chodzi o okolice tunelu w ciągu ulicy Igołomskiej w Nowej Hucie, który powstał w latach 2017-2022, w ramach rozbudowy tej trasy (drogi krajowej 79). Od czasu zakończenia tych prac mieszkańcom tego rejonu Krakowa mocno doskwierają hałas i drgania, których źródłem są przejazdy samochodów podziemną infrastrukturą. W opinii ludzi, to efekt niewłaściwego wykonania tej części inwestycji. Co na to miasto?

W sprawie uciążliwości akustycznych przy ulicy Igołomskiej zainterweniował radny Edward Porębski.

- Zdaniem mieszkańców, z powodu niewłaściwie wykonanego połączenia warstwy asfaltu z betonem, przejeżdżające pojazdy generują drgania oraz hałas znacznie przekraczający dopuszczalne normy, co mocno obniża komfort życia w tej okolicy – alarmuje radny w interpelacji, prosząc jednocześnie władze Krakowa o rozwiązanie problemu.

Kraków: tunel wykonany zgodnie ze sztuką budowlaną

Jeśli chodzi o źródło hałasu, opinia mieszkańców i miejskich urzędników, jest podobna. Jednak to co zdaniem mieszkańców wykonane zostało podczas tej inwestycji – niewłaściwie, według UMK jest rozwiązaniem niezbędnym i zgodnym ze sztuką budowlaną.

- W ocenie Zarządu Dróg Miasta Krakowa hałas jest wynikiem połączenia dwóch rodzajów nawierzchni, tj. betonowej i bitumicznej oraz wykonanych w nawierzchni betonowej szczelin dylatacyjnych, które są jednak niezbędne przy takich rozwiązaniach konstrukcyjnych – twierdzi wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację.

Jak informuje, infrastruktura na ulicy Igołomskiej jest regularnie poddawana przeglądom (w okresie gwarancji udzielonej na okres 11 lat - co pół roku), które nie wykazały usterek w okolicy tunelu.

- W 2024 roku wykonano przeglądy 5 listopada oraz 29 maja. Stan techniczny nawierzchni jezdni na dojeździe do tunelu, jak i w samym tunelu, oceniony został jako dobry. Dodatkowo w związku z rozszerzonym przeglądem pięcioletnim zrealizowanym 30 czerwca 2024 wykonany został pomiar równości podłużnej nawierzchni oraz ocena makrotekstury. Ogólna ocena stanu technicznego ul. Igołomskiej została określona jako dobra – wylicza Kracik.

Zapewnia on także, że problem zgłaszany przez mieszkańców zostanie „uwzględniony i poddany analizie”, podczas kolejnego przeglądu gwarancyjnego, zaplanowanego na maj 2025.

Przebudowa ulicy Igołomskiej za 280 mln zł. Prace trwały sześć lat

Rozbudowa ul. Igołomskiej na odcinku od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską (etap drugi) zakończyła się w grudniu 2022 roku. W ramach inwestycji wykonano m.in.: dwie jezdnie mające po dwa pasy ruchu (każdy po 3,5 m) wraz z obiektami mostowymi i wiaduktami, a także chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie, sygnalizację świetlną, drogi serwisowe, ekrany akustyczne (w niektórych miejscach).

Przebudowa ulicy Igołomskiej, warta w sumie ponad 280 mln zł objęła także budowę nowego układu drogowego, w tym tunelu - jego górna płyta to skrzyżowanie w formie ronda - o długości 318 metrów (licząc ze zjazdami i wjazdami) na odcinku pomiędzy ulicami Czeczeńską i Waligórską. Uciążliwe dźwięki z tego drogowego obiektu od początku mocno uprzykrzają życie mieszkańcom całej okolicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska