https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Potrzebny pilny remont kluczowego wiaduktu w Krakowie. "Technologia nie sprostała próbie czasu"

Jolanta Białek
Estakada imienia gen. Tadeusza Rozwadowskiego nad Al. 29 Listopada w Krakowie jest w złym stanie. Szacunki pokazują, że na przebudowę obiektu potrzeba blisko 40 mln zł
Estakada imienia gen. Tadeusza Rozwadowskiego nad Al. 29 Listopada w Krakowie jest w złym stanie. Szacunki pokazują, że na przebudowę obiektu potrzeba blisko 40 mln zł materiały UMK
Estakada nad Aleją 29 Listopada, w ciągu ulic Opolskiej i Lublańskiej musi zostać wyremontowana – z tym stwierdzeniem zgadzają się wszyscy, i Zarząd Dróg Miasta Krakowa, i radni, i mieszkańcy. Tyle, że w Radzie Miasta Krakowa pojawiał się apel, by inwestycję zrealizować w trybie pilnym, a zdaniem urzędników wykonanie robót będzie możliwe dopiero w późniejszym terminie.

O podjęcie „pilnych działań w celu przyspieszenia remontu południowej jezdni estakady nad Aleją 29 Listopada” zwrócił się ostatnio do władz miasta radny Piotr Moskała.

- Od prawie roku jezdnia w stronę Nowej Huty jest zamknięta dla samochodów ciężarowych, co powoduje spore utrudnienia i korkowanie się okolic skrzyżowania z al. 29 Listopada. W związku z budową linii tramwajowej KST IV Meissnera-Mistrzejowice, al. 29 Listopada jest jednym z alternatywnych objazdów inwestycji, obecnie całkowicie sparaliżowana w godzinach popołudniowych – argumentuje w interpelacji Piotr Moskała.

Koszty inwestycji wzrosły. Kraków nie ma teraz na to pieniędzy

Na południową jezdnię estakady noszącej imię gen. Tadeusza Rozwadowskiego mogą wjeżdżać tylko samochody osobowe i autobusy komunikacji miejskiej w Krakowie. Ciężarówki muszą poruszać się dolnym poziomem. Natomiast ruch wiaduktem w przeciwnym kierunku odbywa się bez zmian.

Czasowa organizacja ruchu, zgodnie z którą samochody o masie powyżej 3,5 ton nie mogą jeździć wiaduktem w kierunku Nowej Huty (z ul. Opolskiej w stronę ul. Lublańskiej), obowiązuje od 1 lutego 2022 roku. Taką decyzję podjęto po wykonaniu ekspertyzy technicznej, która wykazała o „konieczność naprawy uszkodzonych elementów przyczółków mostowych, a w szczególności naprawę uszkodzonych ścianek zaplecznych oraz urządzeń dylatacyjnych wraz z odprowadzeniem wody”.

- Finansowanie realizacji przebudowy wiaduktu nad al. 29 Listopada, w ciągu ul. Lublańskiej – Opolskiej, z planowanym kosztem inwestycji 7,5 mln zł brutto było przedmiotem analiz podczas prac nad budżetem miasta na rok 2025 i ostatecznie nie zostało uwzględnione w tym dokumencie z uwagi na ograniczone środki finansowe. Ponadto na podstawie sporządzonej szczegółowej ekspertyzy technicznej, która wykazała znacznie szerszy zakres napraw koniecznych do wykonania oraz dokumentacji projektowej, dokonano ponownego oszacowania kosztów remontu tego obiektu inżynierskiego. Koszt przebudowy wiaduktu wraz z najazdami wynosi aktualnie 38 mln zł brutto – informuje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację.

Estakada ma już ćwierć wieku. Przebudowa od 2026 roku

- Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje roboty na wiadukcie im. gen. Tadeusza Rozwadowskiego w 2026 roku. Jest już gotowy projekt remontu, który zakłada całkowitą wymianę najazdów estakady oraz przebudowę samego wiaduktu – podał we wtorek (4 marca) Urząd Miasta Krakowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gajewska o poparciu wyborców dla Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Wiadukt nad Aleją 29 Listopada powstał 25 lat temu. Jak informują urzędnicy, podczas budowy estakady w latach 2000–2001 „zastosowany materiał spełniał wszystkie wymagane normy”. Jednak z czasem kruszywo wypełniające betonowe mury oporowe najazdów zmieniło swoje właściwości nośne, a stan obiektu wyraźnie się pogorszył.

- Podczas remontu wiadukt przejdzie standardowe prace naprawcze. Wymieniona zostanie izolacja betonowej płyty pomostowej, dylatacje, bariery oraz asfalt wraz z krawężnikami i obrzeżami jezdni. Zostanie też zamontowany nowy system odwodnienia obiektu. Więcej pracy będą wymagać najazdy prowadzące do estakady. Zastosowana przy ich budowie technologia nie sprostała próbie czasu, a to co ćwierć wieku temu wydawało się ekologiczne i trwałe, nie spełniło oczekiwań. Podczas planowanego na przyszły rok remontu najazdy będą musiały zostać całkowicie rozebrane i wybudowane od nowa – wylicza UMK.

- Estakada Rozwadowskiego jest pod stałą opieką ZDMK. Jej stan jest na bieżąco sprawdzany przez inspektorów zajmujących się tego typu obiektami. Obecnie z estakady mogą korzystać samochody osobowe i KMK, ale jeśli stan techniczny obiektu będzie się pogarszał, ze względu na bezpieczeństwo użytkowników natychmiast zostaną podjęte konieczne decyzje. W przypadku nagłego pogorszenia się stanu technicznego estakady, obiekt będzie musiał być wyłączony z eksploatacji – zaznaczają urzędnicy.

Potrzebne na inwestycje 38 mln zł ZDMK zamierza zdobyć z budżetu Krakowa oraz funduszy zewnętrznych. Z wyliczeń wynika, że remont estakady powinien zakończyć się w czasie „nie dłuższym niż 10 miesięcy”.

Czytaj także

Wybrane dla Ciebie

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Metropolita krakowski z wizytą w Rzymie. Wiadomo, z kim się spotkał

Cyberataki GRU uderzają w Polskę. Firmy, logistyka i zwykli użytkownicy na celowniku

Cyberataki GRU uderzają w Polskę. Firmy, logistyka i zwykli użytkownicy na celowniku

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska