https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kłopoty mieszkańców ogromnego osiedla Avia w Krakowie. W Czyżynach chcą lepszego dostępu do komunikacji publicznej

Jolanta Białek
W bezpośrednim sąsiedztwie ogromnego osiedla Avia brakuje przystanków autobusowych. Mieszkańcy czekają na nie już prawie 10 lat
W bezpośrednim sąsiedztwie ogromnego osiedla Avia brakuje przystanków autobusowych. Mieszkańcy czekają na nie już prawie 10 lat Joanna Urbaniec
W bezpośrednim sąsiedztwie ogromnego osiedla Avia, gdzie mieszkają tysiące osób brakuje podstawowej infrastruktury: przystanków autobusowych. - Utrudnia to znacząco codzienne funkcjonowanie mieszkańców, zwłaszcza osób starszych i o ograniczonej mobilności oraz dzieci. Konieczność pokonywania znacznych odległości do najbliższych przystanków komunikacji miejskiej wpływa negatywnie na komfort życia oraz przede wszystkim ogranicza dostęp do usług transportowych – alarmuje krakowski radny miejski Jakub Kosek.

Radny apeluje – w imieniu mieszkańców – o jak najszybsze wykonanie zapowiadanej od dawna komunikacyjnej inwestycji w rejonie ul. Stella-Sawickiego i Orlińskiego, a także wyznaczenie przystanków tymczasowych.

Wielkie osiedle w Krakowie czeka na przystanki od niemal dekady

Miejskie plany budowy przystanków autobusowych przy osiedlu Avia - na skrzyżowaniu ulic Stella-Sawickiego oraz Orlińskiego sięgają 2018 roku. Projekt ten zakłada także utworzenie przejścia dla pieszych przez ul. Stella-Sawickiego, budowę sygnalizacji świetlnej i modyfikację skrzyżowania z ul. Orlińskiego. Mieszkańcy Avii o wykonania tam takich inwestycji upominają się od dawna, m.in. także w ramach krakowskiego budżetu obywatelskiego.

- Mieszkańcy tego dynamicznie rozwijającego się osiedla od lat zgłaszają potrzebę poprawy dostępności komunikacji miejskiej, a inwestycja w tym rejonie jest realizowana dopiero teraz. W kwietniu 2024 roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa podpisał umowę na aktualizację dokumentacji projektowej, co ma umożliwić ogłoszenie przetargu na wykonanie prac budowlanych. W budżecie miasta na 2025 rok zarezerwowano na to zadanie 98,4 tys. zł. Proszę o zabezpieczenie środków na to zadanie także w budżecie Krakowa na rok 2026 – zaznacza w interpelacji radny Jakub Kosek.

Z informacji władz Krakowa wynika, że aktualizacja projektu dla inwestycji jest nadal w toku, natomiast wstępne szacunki pokazują, ze budowa infrastruktury komunikacyjnej oraz poprawiającej bezpieczeństwo pieszych, może być droższa niż zakładano.

- Trwają czynności związane z aktualizacją dokumentacji projektowej dla zadania „Budowa przystanków autobusowych przy skrzyżowaniu ulicy Stella-Sawickiego i ul. Orlińskiego w Krakowie”, projekt jest w trakcie weryfikacji i odbiorów. W Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na rok 2026 zostały zabezpieczone fundusze na realizację robót budowlanych, które jednak - zgodnie z wstępną wyceną realizacji inwestycji - mogą okazać się niewystarczające – przekazał wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację.

Tymczasowe przystanki? Kraków: nie ma na nie miejsca

Radny Jakub Kosek poprosił też w imieniu mieszkańców o wykonanie przystanków autobusowych – choćby tymczasowych, do czasu zrealizowania komunikacyjnej infrastruktury w rejonie Stella-Sawickiego/Orlińskiego - przy ulicy Orlińskiego.

Zdaniem miejskich urzędników takie rozwiązanie nie wchodzi w grę.

- W przeszłości Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie planował uruchomienie dedykowanej linii autobusowej do obsługi os. Avia, która miała poruszać się po ulicy Orlińskiego (przymiarki do tego czyniono w 2021 roku – red.), co wymagało pewnych zmian w organizacji ruchu, w tym likwidacji pojedynczych miejsc postojowych - w celu wyznaczenia przystanków komunikacji miejskiej. Na wniosek Rady Dzielnicy XIV Czyżyny oraz mieszkańców zrezygnowano z wprowadzenia tego rozwiązania. Stąd nie ma planów utworzenia tymczasowych przystanków autobusowych na ul. Orlińskiego – tłumaczy wiceprezydent Krakowa.

Dodaje, że z analiz dostępności komunikacyjnej różnych obszarów Krakowa do przystanków komunikacji miejskiej wynika, że by dojść z rejonu osiedla Avia a także z budynków biurowych przy ul. Życzkowskiego trzeba pokonać ponad 0,5 km. – Lokalizacja planowanych przystanków KMK (w rejonie skrzyżowania Stella-Sawickiego i Orlińskiego – red.) wpłynie na poprawę dostępności – twierdzi Kracik.

Czytaj także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska