Prowadzone teraz prace, rozpoczęte w lutym ubiegłego roku są kontynuacją robót z lat 2020-2022. Powstał wtedy pierwszy odcinek obwodnicy Niepołomic i Podłęża, czyli budowana od podstaw droga (2,2 km) od autostradowego „Węzła Niepołomice” do ul. Kwiatkowskiego w Niepołomickiej Strefie Inwestycyjnej.
Zakończenie budowy za kilka miesięcy. Wielkie utrudnienia w Niepołomicach i okolicy
Obecnie roboty trwają na dwóch odcinkach, na podstawie dwóch zrid-ów: od ul. Diesla do DK 75 oraz od ul. Kwiatkowskiego do potoku Drwinka. Zaawansowanie prac na odcinku pierwszym wynosi 90 proc., a przewidywany czas ich zakończenia to kwiecień 2025. Takie dane dla drugiego odcinka to ok. 70 proc. oraz lipiec 2025.
Inwestycja powoduje bardzo duże utrudnienia w ruchu. Teraz – od wtorku 25 lutego zamknięto dla ruchu fragment ul. Kwiatkowskiego – od skrzyżowania z ul. Diesla do skrzyżowania z ul. Wimmera.
Taka „blokada” ma potrwać do dwóch miesięcy. Objazdy dla kierowców wyznaczono dwiema trasami
ulicąWimmera (DG 560441K) - rondo Piłsudskiego (skrzyżowanie z ulicami Grabską i Płaszowską) - ul. Grabska (DP 2011K) - ul. Diesla (DG 560438K).
ulicą Wimmera (DG 560441K) - rondo Ofiar 2 lutego 1944 roku (skrzyżowanie z ulicami Wielicką i Rakus) - ul. Rakus (DG 560543K) - ul. Półłanki (DG 560630K)
Trudny czas dla kierowców szykuje się także na odcinku pierwszym (ul. Diesla - DK 75). W marcu planowane jest wykonywanie tam nakładki asfaltowej, co wymusi wprowadzenie ruchu wahadłowego (trwają jeszcze ustalenia czy będzie on sterowany ręcznie czy też – sygnalizacją świetlną).
Obwodnica Niepołomic za 55 mln zł. W kolejce czeka ostatni odcinek trasy
Obecne prace (II etap budowy obwodnicy) pochłoną prawie 55 mln zł. Inwestycja obejmuje przystosowanie do ciężkiego ruchu trzech niepołomickich ulic: Kwiatkowskiego, Wimmera i Kolejowej prowadzących do drogi krajowej 75 i mostu na Wiśle na granicy Niepołomic i Krakowa. Prowadzone prace to m.in.: poszerzenie jezdni i wzmocnienie jej konstrukcji oraz budowa poboczy, chodników (na niektórych odcinkach będą to ciągi pieszo-rowerowe) i zatok autobusowych.
Przedsięwzięcie dotyczy modernizacji w sumie ok. 5,3 km dróg - od obwodnicy, która powstała w I etapie do mostu na Wiśle – wraz z przebudowę siedmiu skrzyżowań. Ronda zaprojektowano na skrzyżowaniach ulic: Kolejowej i Brzeskiej (DK 75), Wimmera/Kolejowej/Portowej, Kwiatkowskiego/Wimmera, Kwiatkowskiego/Diesla/Trawniki, Kwiatkowskiego/Półłanki, a dwie kolejne krzyżówki będą zmodernizowane – Wimmera/Fabryczna oraz Kwiatkowskiego/Grabska (wykonane zostaną m.in. lewoskręty).
Inwestycja pochłonie 54,5 mln zł. Część tej kwoty pokryje dofinansowanie – 39,9 mln zł – ze Skarbu Państwa (dotacja celowa Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej). Pozostałe pieniądze wyłożą gmina Niepołomice (7,370 mln zł) i województwo małopolskie (7,151 mln zł).
Natomiast decyzja zrid dla ostatniego już fragmentu obwodnicy Niepołomic i Podłęża – dla przebudowy ok. 1,4 km drogi począwszy od skrzyżowania Kwiatkowskiego/Diesla do rejonu Kwiatkowskiego/Grabska została wydana w grudniu ubiegłego roku. Od kilku tygodni Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie szuka wykonawcy tych robót. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w kwietniu/maju tego roku.
Czytaj także
- Jest data zamknięcia mostu Grunwaldzkiego! Wielkie utrudnienia przez wiele miesięcy
- 80 lat! Liceum w Niepołomicach świętuje jubileusz. Szkoła ma znanych absolwentów
- Zalew Bagry w Krakowie idzie do remontu. Powstanie trzecia plaża?
- Nowa kapsuła czasu w Niepołomicach. „Zamknęliśmy w niej kawałek historii miasta”
