https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa strefa czystego transportu. Jest projekt prezydenta Krakowa. Co się zmieni i od kiedy?

Piotr Tymczak
Strefa czystego transportu ma ograniczyć ilość spalin w mieście pochodzących od ruchu samochodowego.
Strefa czystego transportu ma ograniczyć ilość spalin w mieście pochodzących od ruchu samochodowego.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski przedstawił nowy projekt strefy czystego transportu, która ma ograniczyć w mieście ruch samochodów emitujących nadmierną ilość spalin. Wiadomo, jakie mają być granice strefy, zasady obostrzeń i terminy ich wprowadzania. Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Zarząd Transportu Publicznego rozpoczął 21-dniowe konsultacje społeczne. Po ich zakończeniu radni zdecydują o przyszłości projektu uchwały podczas głosowania na sesji Rady Miasta Krakowa w czerwcu.

Strefa czystego transportu. Jest nowy projekt

Zgodnie z propozycją, nowa strefa ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku i obejmie w uproszczeniu obszar wewnątrz IV obwodnicy miasta.

Projekt zakłada, że od początku 2026 roku do Krakowa bez konieczności wniesienia opłaty będą mogły wjeżdżać pojazdy z zewnątrz spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To:

  • dla samochodów benzynowych – co najmniej norma Euro 4 lub pojazdy wyprodukowane od 2005 roku

  • dla pojazdów z silnikiem diesla – przynajmniej norma Euro 6 lub pojazdy wyprodukowane od 2014 roku (od 2012 roku dla ciężarówek i autobusów).

Pojazdy spoza Krakowa niespełniające wymaganych norm będą mogły wjechać do strefy za odpowiednią opłatą.

Opłaty za wjazd do strefy mają wynosić:

  • 1) 2,50 zł za godzinę;

  • 2) 100 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc w okresie od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.;

  • 3) 250 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc w okresie od 1 stycznia 2027 r. do 31 grudnia 2027 r.

  • 4) 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc w okresie od 1 stycznia 2028 r. do 31 grudnia 2028 r.

Projekt przewiduje również szereg innych wyłączeń z ograniczeń SCT, które obejmą m.in.: pacjentów placówek medycznych (po wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie SCT), pojazdy wskazane przez osoby posiadające kartę pakingową osoby z niepełnosprawnościami czy pojazdy zabytkowe i specjalne.

Granice strefy wyznaczono w obrębie ulic:

  • 1) Al. 29 Listopada na odcinku między skrzyżowaniem z ul. Witkowicką, do przecięcia z granicą miasta;

  • 2) granica miasta Krakowa od przecięcia z Al. 29 Listopada, do przecięcia z linią kolejową nr 95;

  • 3) linia kolejowa nr 95 od przecięcia z granicą miasta, do przecięcia z ul. Sandora Petöfiego;

  • 4) ul. Sandora Petöfiego od przecięcia z linią kolejową nr 95, do skrzyżowania z ul. Zesławicką;

  • 5) ul. Zesławicka na odcinku od skrzyżowania z ul. Łowińskiego do skrzyżowania z ul. Sandora Petöfiego;

  • 6) ul. Karola Łowińskiego, od skrzyżowania z ul. Zesławicką, do skrzyżowania z ul. Ujastek,

  • 7) ul. Ujastek;

  • 8) Al. Solidarności na odcinku od skrzyżowania z ul. Ujastek do skrzyżowania z ul. Ujastek Mogilski;

  • 9) ul. Ujastek Mogilski na odcinku od skrzyżowania z Al. Solidarności do styku z drogą krajową S7;

  • 10) droga krajowa S7 od styku z ul. Ujastek Mogilski do węzła z drogą krajową A4;

  • 11) droga krajowa A4 od węzła z drogą krajową S7 w kierunku zachodnim do przecięcia z ul. Kąpielową;

  • 12) ul. Kąpielowa od przecięcia z drogą krajową A4, do skrzyżowania z ul. Zakopiańską;

  • 13) ul. Zakopiańska od skrzyżowania z ul. Kąpielową do przecięcia z drogą krajową A4;

  • 14) droga krajowa A4 od przecięcia z ul. Zakopiańską w kierunku zachodnim do przecięcia z granicą miasta;

  • 15) granica miasta Krakowa od przecięcia z drogą krajową A4, w kierunku północnym do przecięcia z ul. Mirowską;

  • 16) ul. Mirowska na odcinku od granicy miasta do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 780;

  • 17) droga wojewódzka nr 780 w kierunku północnym do przecięcia z granicą miasta;

  • 18) granica miasta Krakowa na odcinku między przecięciami z drogą wojewódzką nr 780;

  • 19) droga wojewódzka nr 780 od granicy miasta w kierunku północnym do Ronda Unii Europejskiej i dalej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 780 do przecięcia z granicą miasta;

  • 20) granica miasta Krakowa w kierunku północnym od przecięcia z drogą wojewódzką nr 780 na wysokości Ronda Unii Europejskiej, do przecięcia z drogą krajową A4, na wysokości ul. Olszanickiej;

  • 21) droga krajowa A4 od przecięcia z ul. Olszanicką, w kierunku północnym do przecięcia z granicą miasta na wysokości pasa startowego lotniska im. Jana Pawła II w Balicach;

  • 22) granica miasta Krakowa na odcinku od przecięcia z granicą miasta na wysokości pasa startowego lotniska im. Jana Pawła II w Balicach do przecięcia z ul. Pasternik;

  • 23) ulica Pasternik od granicy miasta Krakowa do Ronda Ofiar Katynia;

  • 24) ul. Jasnogórską, na odcinku od Ronda Ofiar Katynia do granicy miasta;

  • 25) granica miasta w kierunku północnym, do przecięcia z drogą krajową nr 52;

  • 26) droga krajową nr 52, na odcinku od przecięcia granicy miasta Krakowa z gminą Wielka Wieś do przecięcia granicy miasta Krakowa z gminą Zielonki;

  • 27) granica miasta Krakowa, na odcinku od przecięcia granicy miasta Krakowa z gminą Zielonki do przecięcia z ul. Noblistów Polskich;

  • 28) ulica Noblistów Polskich na odcinku od granicy miasta Krakowa do Ronda ks. Grzegorza Gerwazego Gorzyckiego;

  • 29) ulica Tadeusza Pilarskiego;

  • 30) ul. Zygmunta Glogera od skrzyżowania z ulicą Tadeusza Pilarskiego do przecięcia z granicą miasta Krakowa;

  • 31) granica miasta Krakowa od przecięcia z ul. Zygmunta Glogera, do przecięcia z ul. Zielone Wzgórze;

  • 32) ul. Zielone Wzgórze od przecięcia z granicą miasta Krakowa do skrzyżowania z ul. Witkowicką;

  • 33) ul. Witkowicka od skrzyżowania z ul. Zielone Wzgórze, do skrzyżowania z Al. 29 Listopada.

Strefa ma nie obejmować:

  • 1) Al. 29 Listopada na odcinku od skrzyżowania z ul. Witkowicką do skrzyżowania z ul. Papierni Prądnickich, a także ul. Papierni Prądnickich na odcinku od skrzyżowania z Al. 29 Listopada do wjazdu na teren parkingu P+R Górka Narodowa;

  • 2) ul. Zbigniewa Herberta na odcinku od autostrady A4 do skrzyżowania z ulicami Stanisława Stojałowskiego i Podmokłą, oraz fragmentu ul. Podmokłej umożliwiającego wykonanie manewru zawracania dla pojazdów nadjeżdżających od strony autostrady A4;

  • 3) ul. Wielickiej na odcinku od przecięcia z autostradą A4 do przecięcia z łącznicami prowadzącymi ruch do ulic Mała Góra i Kosocicka, wymienionych łącznic oraz odcinka ulic Kosocickiej i Mała Góra łączących obie łącznice;

  • 4) ul. Balickiej na odcinku od granicy miasta do skrzyżowania z ul. Piotra Brzezińskiego, a także ul. Piotra Brzezińskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Balicką do wjazdu na teren parkingu P+R Mydlniki Wapiennik.

Od zakazu wjazdu do strefy mają być zwolnieni:

  • 1) pojazdy mieszkańców Krakowa będące w ich posiadaniu przed dniem wejścia w życie uchwały, na podstawie jednego z poniższych tytułów: a) własności, pod warunkiem dopełnienia obowiązku rejestracji pojazdu, b) współwłasności, pod warunkiem dopełnienia obowiązku rejestracji pojazdu, c) umowy leasingu przez korzystającego, d) umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, e) umowy z pracodawcą o korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych, z której wynika fakt zatrudnienia na umowę o pracę lub oświadczenia pracodawcy o korzystaniu przez mieszkańca Krakowa z samochodu służbowego do celów prywatnych i zaświadczenia o zatrudnieniu go na umowę o pracę, f) umowy najmu długoterminowego z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą z oznaczonym według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kodem 77.11.Z., g) umowy zawartej pomiędzy spółką partnerską, a partnerem tej spółki, z której wynika uprawnienie do korzystania z pojazdu przez tego partnera, z zastrzeżeniem, że mieszkaniec Krakowa nie może zgłosić pojazdu lub pojazdów, jeśli dokonał zgłoszenia pojazdu określonego w pkt. 3 lit. b;

  • 2) pojazdy, którymi poruszają się osoby korzystające ze świadczeń opieki zdrowotnej w placówkach ochrony zdrowia, w zakresie świadczeń wymienionych w art. 15 ust. 2 pkt 2-5, 10-12, 15-18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w czasie korzystania z tych świadczeń, dojazdu do placówki ochrony zdrowia oraz opuszczania Strefy, w dniu realizacji świadczenia przez ww. Placówkę;

  • 3) pojazdy: a) placówek, o których mowa w art. 8 ust. 3a. pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1251); b) zgłoszone przez osobę legitymującą się kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym z zastrzeżeniem, że legitymujący się kartą może zgłosić do objęcia zwolnieniem nie więcej niż jeden pojazd, włączając w to zwolnienie, o którym mowa w pkt. 1, zaś wraz ze zgłoszeniem kolejnego pojazdu poprzednio zgłoszony przestaje być objęty wyłączeniem spod zakazu;

  • 4) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t: a) z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r., b) z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 6 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.;

  • 5) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. w szczególności autobusy i samochody ciężarowe oraz ciągniki: a) z silnikiem z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub wyprodukowane nie wcześniej niż̇ w 2005 r., b) z silnikiem z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub wyprodukowane nie wcześniej niż̇ w 2012 r.;

  • 6) pojazdy zakwalifikowane jako motocykle oraz samochodowe inne zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1849, z 2023 r. poz. 1208, 2686, z 2024 r. poz. 1972);

  • 7) pojazdy specjalne, o których mowa w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;

  • 8) pojazdy zabytkowe, o których mowa w art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;

  • 9) pojazdy sądów, prokuratur, ministerstw, urzędów wojewódzkich, organów administracji zespolonej oraz używane we flocie obsługującej Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska