Strefa czystego transportu. Jest nowy projekt
Zgodnie z propozycją, nowa strefa ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku i obejmie w uproszczeniu obszar wewnątrz IV obwodnicy miasta.
Projekt zakłada, że od początku 2026 roku do Krakowa bez konieczności wniesienia opłaty będą mogły wjeżdżać pojazdy z zewnątrz spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To:
dla samochodów benzynowych – co najmniej norma Euro 4 lub pojazdy wyprodukowane od 2005 roku
dla pojazdów z silnikiem diesla – przynajmniej norma Euro 6 lub pojazdy wyprodukowane od 2014 roku (od 2012 roku dla ciężarówek i autobusów).
Pojazdy spoza Krakowa niespełniające wymaganych norm będą mogły wjechać do strefy za odpowiednią opłatą.
Opłaty za wjazd do strefy mają wynosić:
1) 2,50 zł za godzinę;
2) 100 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc w okresie od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.;
3) 250 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc w okresie od 1 stycznia 2027 r. do 31 grudnia 2027 r.
4) 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc w okresie od 1 stycznia 2028 r. do 31 grudnia 2028 r.
Projekt przewiduje również szereg innych wyłączeń z ograniczeń SCT, które obejmą m.in.: pacjentów placówek medycznych (po wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie SCT), pojazdy wskazane przez osoby posiadające kartę pakingową osoby z niepełnosprawnościami czy pojazdy zabytkowe i specjalne.

Granice strefy wyznaczono w obrębie ulic:
1) Al. 29 Listopada na odcinku między skrzyżowaniem z ul. Witkowicką, do przecięcia z granicą miasta;
2) granica miasta Krakowa od przecięcia z Al. 29 Listopada, do przecięcia z linią kolejową nr 95;
3) linia kolejowa nr 95 od przecięcia z granicą miasta, do przecięcia z ul. Sandora Petöfiego;
4) ul. Sandora Petöfiego od przecięcia z linią kolejową nr 95, do skrzyżowania z ul. Zesławicką;
5) ul. Zesławicka na odcinku od skrzyżowania z ul. Łowińskiego do skrzyżowania z ul. Sandora Petöfiego;
6) ul. Karola Łowińskiego, od skrzyżowania z ul. Zesławicką, do skrzyżowania z ul. Ujastek,
7) ul. Ujastek;
8) Al. Solidarności na odcinku od skrzyżowania z ul. Ujastek do skrzyżowania z ul. Ujastek Mogilski;
9) ul. Ujastek Mogilski na odcinku od skrzyżowania z Al. Solidarności do styku z drogą krajową S7;
10) droga krajowa S7 od styku z ul. Ujastek Mogilski do węzła z drogą krajową A4;
11) droga krajowa A4 od węzła z drogą krajową S7 w kierunku zachodnim do przecięcia z ul. Kąpielową;
12) ul. Kąpielowa od przecięcia z drogą krajową A4, do skrzyżowania z ul. Zakopiańską;
13) ul. Zakopiańska od skrzyżowania z ul. Kąpielową do przecięcia z drogą krajową A4;
14) droga krajowa A4 od przecięcia z ul. Zakopiańską w kierunku zachodnim do przecięcia z granicą miasta;
15) granica miasta Krakowa od przecięcia z drogą krajową A4, w kierunku północnym do przecięcia z ul. Mirowską;
16) ul. Mirowska na odcinku od granicy miasta do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 780;
17) droga wojewódzka nr 780 w kierunku północnym do przecięcia z granicą miasta;
18) granica miasta Krakowa na odcinku między przecięciami z drogą wojewódzką nr 780;
19) droga wojewódzka nr 780 od granicy miasta w kierunku północnym do Ronda Unii Europejskiej i dalej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 780 do przecięcia z granicą miasta;
20) granica miasta Krakowa w kierunku północnym od przecięcia z drogą wojewódzką nr 780 na wysokości Ronda Unii Europejskiej, do przecięcia z drogą krajową A4, na wysokości ul. Olszanickiej;
21) droga krajowa A4 od przecięcia z ul. Olszanicką, w kierunku północnym do przecięcia z granicą miasta na wysokości pasa startowego lotniska im. Jana Pawła II w Balicach;
22) granica miasta Krakowa na odcinku od przecięcia z granicą miasta na wysokości pasa startowego lotniska im. Jana Pawła II w Balicach do przecięcia z ul. Pasternik;
23) ulica Pasternik od granicy miasta Krakowa do Ronda Ofiar Katynia;
24) ul. Jasnogórską, na odcinku od Ronda Ofiar Katynia do granicy miasta;
25) granica miasta w kierunku północnym, do przecięcia z drogą krajową nr 52;
26) droga krajową nr 52, na odcinku od przecięcia granicy miasta Krakowa z gminą Wielka Wieś do przecięcia granicy miasta Krakowa z gminą Zielonki;
27) granica miasta Krakowa, na odcinku od przecięcia granicy miasta Krakowa z gminą Zielonki do przecięcia z ul. Noblistów Polskich;
28) ulica Noblistów Polskich na odcinku od granicy miasta Krakowa do Ronda ks. Grzegorza Gerwazego Gorzyckiego;
29) ulica Tadeusza Pilarskiego;
30) ul. Zygmunta Glogera od skrzyżowania z ulicą Tadeusza Pilarskiego do przecięcia z granicą miasta Krakowa;
31) granica miasta Krakowa od przecięcia z ul. Zygmunta Glogera, do przecięcia z ul. Zielone Wzgórze;
32) ul. Zielone Wzgórze od przecięcia z granicą miasta Krakowa do skrzyżowania z ul. Witkowicką;
33) ul. Witkowicka od skrzyżowania z ul. Zielone Wzgórze, do skrzyżowania z Al. 29 Listopada.
Strefa ma nie obejmować:
1) Al. 29 Listopada na odcinku od skrzyżowania z ul. Witkowicką do skrzyżowania z ul. Papierni Prądnickich, a także ul. Papierni Prądnickich na odcinku od skrzyżowania z Al. 29 Listopada do wjazdu na teren parkingu P+R Górka Narodowa;
2) ul. Zbigniewa Herberta na odcinku od autostrady A4 do skrzyżowania z ulicami Stanisława Stojałowskiego i Podmokłą, oraz fragmentu ul. Podmokłej umożliwiającego wykonanie manewru zawracania dla pojazdów nadjeżdżających od strony autostrady A4;
3) ul. Wielickiej na odcinku od przecięcia z autostradą A4 do przecięcia z łącznicami prowadzącymi ruch do ulic Mała Góra i Kosocicka, wymienionych łącznic oraz odcinka ulic Kosocickiej i Mała Góra łączących obie łącznice;
4) ul. Balickiej na odcinku od granicy miasta do skrzyżowania z ul. Piotra Brzezińskiego, a także ul. Piotra Brzezińskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Balicką do wjazdu na teren parkingu P+R Mydlniki Wapiennik.
Od zakazu wjazdu do strefy mają być zwolnieni:
1) pojazdy mieszkańców Krakowa będące w ich posiadaniu przed dniem wejścia w życie uchwały, na podstawie jednego z poniższych tytułów: a) własności, pod warunkiem dopełnienia obowiązku rejestracji pojazdu, b) współwłasności, pod warunkiem dopełnienia obowiązku rejestracji pojazdu, c) umowy leasingu przez korzystającego, d) umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, e) umowy z pracodawcą o korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych, z której wynika fakt zatrudnienia na umowę o pracę lub oświadczenia pracodawcy o korzystaniu przez mieszkańca Krakowa z samochodu służbowego do celów prywatnych i zaświadczenia o zatrudnieniu go na umowę o pracę, f) umowy najmu długoterminowego z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą z oznaczonym według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kodem 77.11.Z., g) umowy zawartej pomiędzy spółką partnerską, a partnerem tej spółki, z której wynika uprawnienie do korzystania z pojazdu przez tego partnera, z zastrzeżeniem, że mieszkaniec Krakowa nie może zgłosić pojazdu lub pojazdów, jeśli dokonał zgłoszenia pojazdu określonego w pkt. 3 lit. b;
2) pojazdy, którymi poruszają się osoby korzystające ze świadczeń opieki zdrowotnej w placówkach ochrony zdrowia, w zakresie świadczeń wymienionych w art. 15 ust. 2 pkt 2-5, 10-12, 15-18 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w czasie korzystania z tych świadczeń, dojazdu do placówki ochrony zdrowia oraz opuszczania Strefy, w dniu realizacji świadczenia przez ww. Placówkę;
3) pojazdy: a) placówek, o których mowa w art. 8 ust. 3a. pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1251); b) zgłoszone przez osobę legitymującą się kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym z zastrzeżeniem, że legitymujący się kartą może zgłosić do objęcia zwolnieniem nie więcej niż jeden pojazd, włączając w to zwolnienie, o którym mowa w pkt. 1, zaś wraz ze zgłoszeniem kolejnego pojazdu poprzednio zgłoszony przestaje być objęty wyłączeniem spod zakazu;
4) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t: a) z silnikami z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r., b) z silnikami z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro 6 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.;
5) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. w szczególności autobusy i samochody ciężarowe oraz ciągniki: a) z silnikiem z zapłonem iskrowym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV lub wyprodukowane nie wcześniej niż̇ w 2005 r., b) z silnikiem z zapłonem samoczynnym – spełniające przynajmniej wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro VI lub wyprodukowane nie wcześniej niż̇ w 2012 r.;
6) pojazdy zakwalifikowane jako motocykle oraz samochodowe inne zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1849, z 2023 r. poz. 1208, 2686, z 2024 r. poz. 1972);
7) pojazdy specjalne, o których mowa w art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
8) pojazdy zabytkowe, o których mowa w art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
9) pojazdy sądów, prokuratur, ministerstw, urzędów wojewódzkich, organów administracji zespolonej oraz używane we flocie obsługującej Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
