Przebudowa ulicy Centralnej oraz jej skrzyżowania z ul. Nowohucką trwa od ubiegłorocznych wakacji. Roboty prowadzi deweloper w ramach umowy z miastem. Przedsięwzięcie przebiega z dużymi kłopotami i powoduje ogromne utrudnienia.
Problemowa inwestycja w Nowej Hucie. Trwa postępowanie egzekucyjne
7 marca 2025 ruch na skrzyżowaniu ulic Nowohuckiej i Centralnej zostanie przywrócony z zachowaniem tych samych relacji, jakie były dostępne przed rozpoczęciem prac.
- Zmieniony zostanie jednak układ pasów od strony wyjazdu z ul. Centralnej. Kierowcy będą mogli skorzystać z pasa do skrętu w prawo (w kierunku ronda) lub wspólnego pasa do jazdy na wprost (do centrum handlowego) i w lewo (w kierunku mostu) – podają krakowscy urzędnicy.
Budząca wiele kontrowersji sytuacja, to efekt tego, że podczas przebudowy ulicy Centralnej właściciel działek odmówił ich wydania, a ponadto rości sobie prawo posiadania do działek należących do Skarbu Państwa oraz Gminy Miejskiej Kraków.
- Przed przystąpieniem do pracy w terenie deweloper uzyskał wszystkie wymagane zgody i pozwolenia łącznie z decyzją zrid (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dotyczącą czterech działek wchodzących w zakres inwestycji po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania. Wszystkie te działki są ogrodzone wspólnym płotem. Gdy okazało się, że właściciel działek odmówił ich wydania, dalsze prowadzenie przebudowy stało się niemożliwe. W sprawie toczy się już postępowanie egzekucyjne – wyjaśnia ZDMK.
W południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania, na terenach będących przedmiotem sporu, ma znaleźć się nowy chodnik, droga dla rowerów przecinająca zarówno ul. Centralną, jak i Nowohucką. Konieczne jest tam wykonanie także żelbetowego zabezpieczenia ciepłociągu. Brak dostępu do działek uniemożliwia ponadto dokończenie prac przy rozbudowie sygnalizacji świetlnej.
Rozgrzebane skrzyżowanie ulic Nowohuckiej i Centralnej
Celem modernizacji jest poprawa przepustowości skrzyżowania. Posłużą do tego: dodatkowy pas ruchu służący do skrętu w prawo z ul. Centralnej w ul. Nowohucką, pas do jazdy na wprost - w kierunku centrum handlowego, pas do skręt w lewo, w ul. Nowohucką.
Poprawi się także bezpieczeństwo pieszych – dzięki wyspie rozdzielającej jezdnię wjazdową od wyjazdowej z ul. Centralnej. Wygospodarowano też miejsce na osobny pas dla autobusów (między skrzyżowaniem a zatoką przystankową na ul. Nowohuckiej w stronę ronda Dywizjonu 308). Powstanie droga dla rowerów, która pozwoli na przejazd rowerzystów po dedykowanej infrastrukturze zarówno ul. Centralnej, jak i ul. Nowohuckiej po południowej i północnej stronie skrzyżowania.
Termin zakończenia przebudowy w rejonie ulic Nowohuckiej i Centralnej, to na dziś niewiadoma. Wszystko zależy od tego, jak szybko zakończy się prawny spór o działki.
Czytaj także
- Kraków długo na to czekał. Klasztorne ogrody będą otwarte dla mieszkańców!
- Kłopoty mieszkańców ogromnego osiedla w Krakowie. "Negatywny wpływ na komfort życia"
- Jest data zamknięcia mostu Grunwaldzkiego! Wielkie utrudnienia przez wiele miesięcy
- Zalew Bagry w Krakowie idzie do remontu. Powstanie trzecia plaża?
