W sobotę i niedzielę pętla w Mistrzejowicach pozostawała wyłączona z ruchu. Jak podaje Urząd Miasta Krakowa, powodem były prace „prowadzone w ramach budowy nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, w związku z czym nastąpiło wyłącznie napięcia w sieci trakcyjnej”. Podczas tych robót przesunięto również feralny słup, ulokowany zbyt blisko torów.
- Mamy to! Po ponad trzech miesiącach od nagłośnienia przez nas sprawy, udało się przesunąć słup w Mistrzejowicach z powodu którego motorniczowie przy każdym przejeździe musieli składać lusterka – podała w weekend Platforma Komunikacyjna Krakowa – PKK, która w grudniu 2024 informowała jako pierwsza w kuriozalnej sytuacji na pętli w Mistrzejowicach.
„Budowniczy KST ma jak najszybciej przestawić słup”
Pętla została przebudowana w ramach budowy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Tramwaje wróciły tam 25 listopada 2024, ale na razie, z uwagi na prowadzone prace budowlane w rejonie pętli, ruch tramwajów na odcinku „Miśnieńska” – „Mistrzejowice” – „Miśnieńska” odbywa się jako przejazd techniczny (bez przewozu pasażerów).
- Istotnie przejazd techniczny wykazał, że słup jest ustawiony zbyt blisko torów. Wykonawca ma jak najszybciej przestawić słup tak, by nie trzeba było składać lusterek. Trwają też wyjaśnienia, jaki jest powód takiej sytuacji, czy to wynik błędu w projekcie, czy też złe wykonanie – tak tłumaczył nam kuriozalną sytuację Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa w grudniu ubiegłego roku.
Słup ustawiono wreszcie we właściwym miejscu. Od poniedziałku (10 marca) pętla ma wznowić funkcjonowanie, a tramwaje powinny przejeżdżać bez konieczności składania lusterek.
„Minęło już 19 miesięcy od rozpoczęcia budowy linii KST do Mistrzejowic”
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic trwa od lipca 2023 roku. Inwestycja jest realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa na zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację nowej linii tramwajowej popisano w grudniu 2020 roku. Na partnera prywatnego przedsięwzięcia Kraków wybrał konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule (PPP).
Mająca ok. 4,5 km linia KST połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu, a także rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.
Wartość przedsięwzięcia, które powinno zakończyć się do grudnia 2025 roku, przekracza 1,9 mld zł. W tej kwocie oprócz kosztów budowy ujęto 20-letni okres utrzymania linii przez partnera prywatnego (Solutions Polska), który przed oddaniem infrastruktury miastu (po 20 latach) ma też przeprowadzić jej generalny remont.
- Minęło już 19 miesięcy od rozpoczęcia budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Każdy kolejny miesiąc przynosi nowe etapy realizacji, a postępy są coraz bardziej widoczne. W styczniu ekipy budowlane skupiły się m.in. na torowisku, tunelu i infrastrukturze technicznej. (…). Prace przy budowie tramwaju do Mistrzejowic wkraczają w kolejne etapy. W nadchodzących miesiącach kontynuowane będą roboty torowe, drogowe i elektryczne, a w tunelu ruszą dalsze prace przy konstrukcjach żelbetowych. Każdy kolejny miesiąc przybliża nas do zakończenia inwestycji i oddania nowej trasy tramwajowej do użytku – tak podsumowywał Urząd Miasta Krakowa w minionym tygodniu postępy inwestycji.
- Pilny remont kluczowego wiaduktu w Krakowie. "Technologia nie sprostała próbie czasu"
- Otworzą skrzyżowanie, ale... po staremu. Spór prawny zablokował inwestycję w Krakowie
- To będzie ulga dla Krakowa. Budowa obwodnicy blisko finału
- Kłopoty mieszkańców ogromnego osiedla w Krakowie. "Negatywny wpływ na komfort życia"
