Wart 28 tys. zł ogólnomiejski projekt zakwalifikowany do realizacji w ramach BO w 2024 roku, zakłada likwidację siedmiu miejsc parkingowych przy ul Długiej, w okolicy numerów 63 i 70. To pomysł na ograniczenie odwiecznego problemu Krakowa – blokowania przejazdu tramwajów ul. Długą przez nieprawidłowo zaparkowane samochody. Jak podają autorzy projektu, według statystyk w latach 2017-2023 takie sytuacje miały tam miejsce aż 513 razy. Pomysłodawcy zaproponowali wprowadzenie nowej organizacji ruchu i likwidację tam części miejsc postojowych.
Projekt, który zyskał w głosowaniu poparcie ok. 1500 osób, jest obecnie na etapie opracowywania dokumentacji.
Likwidacja miejsc postojowych nie poprawi sytuacji na ul. Długiej. Problem leży, gdzie indziej
- Jeśli zniesiemy możliwość postoju przy ul. Długiej, pogorszy to komfort parkowania dla wszystkich. Trzeba będzie o wiele dłużej szukać miejsc postojowych, co powiększy korki w całej okolicy – mówili uczestnicy spotkania.
A przede wszystkim zwracali uwagę, że zatrzymania tramwajów powodują najczęściej samochody nieuprawnione do wjazdu w ten rejon (będący strefą ograniczonego ruchu), a na dziś miasto w zasadzie w ogóle nie monitoruje sytuacji w tym zakresie.
Ludzie zaznaczali również, że jest bardzo „wątpliwe czy usunięcie miejsc parkingowych wpłynie na usprawnienie komunikacji i przejezdność ulicy Długiej, również w zakresie płynnego przejazdu tramwajów".
Ponadto w opinii mieszkańców ul. Długiej, winna obecnej sytuacji jest przede wszystkim zła organizacja ruchu w tym rejonie, a także niewłaściwie wykonana przebudowa tej ulicy przed kilkunastu laty, gdy m.in. „tory tramwajowe przesunięto zbyt blisko budynków”.
Urzędnicy proponują, by „wyrzucić” z BO projekty związane z organizacją ruchu
Wśród uczestników spotkania był też wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Krakowa Łukasz Maślona.
– Intencją tego projektu i BO nie było utrudnienia państwu życia, ale na ulicy Długiej dochodzi o ogromnej ilości zatrzymań tramwajów. Wiem, że to rozwiązanie radykalne (likwidacja miejsc postojowych – red.), ale może uda się znaleźć jakieś inne rozwiązanie problemu blokowania tramwajów – powiedział Maślona. Dodał też, że zorientuje się czy jest możliwość czasowego zawieszenia realizacji projektu „Ulica Długa bez zatrzymań tramwajów".
Organizatorzy spotkania zaprosili także przedstawicieli miasta, m.in. Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
- Nam także nie podoba się ograniczanie miejsc postojowych, bo rodzi to konflikty wśród mieszkańców. Ponadto postulujemy - zgłosiliśmy już taki wniosek do Rady Miasta Krakowa - by nie można było składać do BO projektów związanych z organizacją ruchu. Tego typu kwestie powinny leżeć w gestii zarządców dróg a nie BO – stwierdził Andrzej Olewicz, zastępca dyrektora ZDMK, odpowiedzialny za współpracę z dzielnicami.
Mieszkańcy ulicy Długiej sprzeciwiają się ograniczaniu możliwości parkowania także poprzez petycję.
„W związku z planowaną likwidacją części miejsc postojowych przy ulicy Długiej, jako długoletni mieszkańcy i kierowcy, a także codzienni obserwatorzy ruchu samochodowego i tramwajowego w tym rejonie, zwracamy się z uprzejmą prośbą o zatrzymanie postępującego procesu likwidacji miejsc parkingowych, zlokalizowanych równolegle w ciągu ulicy Długiej w Krakowie” – tak zaczyna się internetowa petycja (utworzona w ostatni weekend), pod którą do środy wieczorem (23 kwietnia) podpisało się ponad 160 osób.
