https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Likwidacja miejsc postojowych przy ul. Długiej w Krakowie podzieliła mieszkańców. Jest petycja

Ewa Wacławowicz
JAN HUBRICH / POLSKAPRESSE
Gorąco wokół likwidacji miejsc postojowych przy ul. Długiej w Krakowie. W sieci pojawiła się petycja mieszkańców, w której proszą oni o wstrzymanie tego procesu. Chodzi o kilka stanowisk postojowych mieszczących się pod adresem Długa 63 i Długa 70. O ich likwidację zabiega z kolei grupa mieszkańców w przyjętym do realizacji projekcie Budżetu Obywatelskiego "ul. Długa bez zatrzymań tramwajów".

Mieszkańcy przeciwni likwidacji miejsc postojowych

Autorzy petycji prośbę motywują, "aktualną sytuacją ruchu drogowego w ścisłym centrum miasta" oraz ich zdaniem "wątpliwym wpływem likwidacji tych miejsc na usprawnienie komunikacji i przejezdność ulicy Długiej, również w zakresie płynnego przejazdu tramwajów".

Przypominają oni, że w przyjętym projekcie BO, autorzy żądają likwidacji 7 miejsc parkingowych przy ul Długiej 63 i Długiej 70.

Zwracają jednak uwagę, że w kilku innych miejscach również ten problem się powtarzał. I proponują rozwiązania.

"W wielu miejscach – a w szczególności w rejonie miejsc zaplanowanych do likwidacji - szerokość chodnika pozwala na poszerzenie, a nawet zmianę sposobu parkowania. Również w dalszej części ulicy Długiej pogłębienie zatoczek nawet o 20-30 cm nadal umożliwi wygodne korzystanie z chodnika a jednocześnie pozwoli na swobodniejsze manewrowanie i właściwe zaparkowanie samochodu w zatoczce".

I dalej: "Rozwiązaniem bliższym czasowo (na "tu i teraz"), bez konieczności przeprowadzania przebudowy w postaci zmiany architektury i infrastruktury drogowej ulicy Długiej, jest realne egzekwowanie przepisów poprzez wprowadzenie regularnych patroli (kontroli) Straży Miejskiej, monitorującej wjazd pojazdów w strefę ograniczonego ruchu oraz poprawa oznakowania pozimowego (uwidocznienie linii i uzupełnienie wybrakowanych separatorów w skrajni jezdni) oraz pionowego (bardziej czytelne i prostsze znaki, podkreślające że parking jest możliwy tylko dla pojazdów uprawnionych)".

Inni mieszkańcy i miasto "za" likwidacją"

Tymczasem miasto przyjęło do realizacji projekt Budżetu Obywatelskiego "ul Długa bez zatrzymań", który zakłada oprócz wyżej wspomnianej likwidacji miejsc parkingowych w zatoczkach pod adresem Długa 63 i Długa 70, namalowanie na długości całej ulicy linii ciągłej, a nie tylko na jej części.

- Aktualnie opracowywana jest dokumentacja projektowa, która po uzyskaniu wymaganych opinii zostanie zatwierdzona, po czym trafi do Zarządu Dróg Miasta Krakowa do realizacji - informowała nas w marcu Dominika Bujalska z biura prasowego UMK.

"Projekt polega na zapewnieniu płynnego przejazdu tramwajów ul. Długą poprzez uniemożliwienie parkowania samochodów w miejscach konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Obecnie wzdłuż ul. Długiej parkowanie możliwe jest w 18 zatokach parkingowych, gdzie wyznaczono ok. 112 miejsc postojowych, w tym 9 zastrzeżonych. Część z tych miejsc jest potencjalnie konfliktowa i w związku z tym należy je zlikwidować" - uzasadniają autorzy przyjętego projektu.

Odwieczny problem ul. Długiej

Potwierdzają to, przytaczane przez nich w projekcie statystyki MPK za ostatnie lata, które są przerażające. Tylko w latach 2017-2023 doszło do 513 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej.

"Wbrew licznym zapewnieniom urzędników i podjęciu przez nich szeregu działań ul. Długa nadal stoi ok. 50 razy w ciągu roku (wg statystyk za ostanie 4 lata). Dane z ostatnich lat jasno pokazują, że rozwiązania zastosowane w ciągu ulicy Długiej nadal nie przyniosły oczekiwanych efektów, a zatrzymań tramwajów nie udało się wyeliminować. Mieszkańcy Krakowa mają prawo oczekiwać od władz miasta pewnego i punktualnego transportu publicznego" - kwitują autorzy przyjętego projektu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska