– Dzisiaj do floty MPK w Krakowie dołącza 37 nowych niskoemisyjnych autobusów marki Solaris. To o tyle ważne, że zastąpią najstarsze autobusy krakowskiego przewoźnika, w tym te z silnikami Euro 5 – podkreślił Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.

Zamówienie obejmuje dwa warianty autobusów:
25 pojazdów przeznaczonych do obsługi linii miejskich (zostały wyposażone w 29 miejsc siedzących, autobus może jednorazowo przewieźć do 65 osób)
12 pojazdów, które będą wykorzystywane na trasach aglomeracyjnych (mają zwiększoną moc silnika oraz większą liczbę miejsc siedzących – 37, autobus może jednorazowo przewieźć do 83 osób).
– Kraków od lat stawia na nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania w transporcie publicznym. Cieszymy się, że Solaris może być częścią tej konsekwentnie realizowanej strategii. Dostawa autobusów mild hybrid to kolejny przykład naszej udanej i wieloletniej współpracy z MPK w Krakowie – powiedział Krzysztof Musiał z firmy Solaris Bus & Coach.
Dostarczone autobusy mild hybrid są pierwszymi Solarisami z tym napędem w Krakowie. Dostawcą nowych autobusów jest konsorcjum firm Solaris Bus & Coach sp. z o.o. wraz z Millennium Leasing sp. z o.o.
Koszt jednego autobusu to ponad 1,6 mln zł netto.
Mniejsze zużycie paliwa i redukcja zanieczyszczeń
Miejski przewoźnik podkreśla, że napęd typu mild hybrid, który posiadają nowe autobusy MPK w Krakowie, wykorzystuje silnik spalinowy wspomagany tzw. maszyną elektryczną, która podczas hamowania odzyskuje energię i przekazuje do magazynów energii. Zgromadzona energia jest wykorzystywana podczas zwiększonego zapotrzebowania na moc, np. podczas ruszania. Rozwiązanie to przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji zanieczyszczeń.
Gdzie będą kursowały nowe autobusy?
Nowe autobusy będą kursować na liniach miejskich m.in. 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192; oraz aglomeracyjnych, m.in. 264, 274 i 299.
– To nie przypadek, że nowe autobusy prezentujemy w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce. To właśnie w niej będzie stacjonować zdecydowana większość z zamówionych niskoemisyjnych pojazdów – mówił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
