https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Cóż za kunszt! Części, z których został stworzony pochodzą z czterech miast. W Krakowie zaprezentowano odrestaurowany wagon ND nr 454

Aleksandra Łabędź
Opracowanie:
Jest zielony z kremowymi wstawkami. Aby go poskładać w całość, trzeba było wcześniej skompletować części z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Mowa o wyremontowanym przez pracowników MPK w Krakowie historycznym wagonie doczepnym ND nr 454, który zaprezentowano w czwartek, 10 kwietnia, w nowohuckiej zajezdni tramwajowej. Odrestaurowanym wagonem ND nr 454 mieszkańcy Krakowa i turyści będą mogli się przejechać na Krakowskiej Linii Muzealnej, która startuje już w czerwcu.

Taki wagon ma tylko Kraków

- Kraków jest obecnie jednym miastem w Polsce, gdzie ten typ wagonu doczepnego ND można zobaczyć i gdzie będzie się można nim przejechać. Pojazd nie przetrwał do naszych czasów, ale zgromadzone przez MPK w Krakowie części tramwajów typu N pozwoliły na jego odtworzenie przy wykorzystaniu oryginalnych elementów - tłumaczy MPK S.A. w Krakowie.

Jak dalej informuje, do odbudowy wagonu posłużyło nadwozie wagonu z Tramwajów Śląskich osadzone na podwoziu (wózku) krakowskiego tramwaju. Zamontowane drzwi pochodzą z tramwajów łódzkich. Ramy okienne podarowane zostały przez krakowskiego miłośnika. Tramwajowi miłośnicy z Poznania przygotowali z kolei niezbędne materiały ilustracyjne z okresu eksploatacji wagonu oraz obecne oznakowanie wagonu.

Dzięki takim skomplikowanym zabiegom udało się odtworzyć wagon doczepny będący odwzorowaniem poznańskiego tramwaju nr 454.

Kilkadziesiąt lat historii

Ostatni raz poznańskie wagony doczepne - o numeracji od 451 do 455 - eksploatowane były w latach 1963-1970.

- Wagony doczepne ND to efekt modernizacji prowadzonej m.in. przez poznańskiego przewoźnika (oprócz Poznania takie modernizacje prowadziły także Wrocław, Gdańsk, Łódź i Kraków). Jej elementem był m.in. poprawiający bezpieczeństwo pasażerów montaż mechanicznie zamykanych drzwi sterowanych przez motorniczego, a także hamulców szynowych, przewidzianych już w trakcie projektowania wagonu. Oprócz tego wagon wyposażono w światła stopu, kierunkowskazów oraz lusterka umożliwiające obserwację składu. Dla ułatwienia pracy warsztatów modernizowane wagony przewidziano wyłącznie jako jednokierunkowe co pozwoliłoby zmniejszyć koszty eksploatacji. Namiastką nowoczesności dla pasażerów miała być podłoga pokryta gumą zabudowana na jednym poziomie, miękkie wyściełane dermą siedzenia dla pasażerów - wylicza MPK.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska