https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków otrzymał miliony złotych z KPO na nowe tramwaje. Po torowiskach w mieście przestaną jeździć pojazdy wysokopodłogowe

Piotr Tymczak
Kraków otrzymał ogromne wsparcie finansowe na rozwój komunikacji miejskiej.
Kraków otrzymał ogromne wsparcie finansowe na rozwój komunikacji miejskiej. MPK Kraków
Kraków znalazł się wśród beneficjentów środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, dzięki którym dofinansowany został zakup nowych tramwajów.

MPK w Krakowie – 128 mln zł, Bydgoszcz – 44 mln zł, MPK we Wrocławiu – 203 mln zł, a MPK Poznań – 215 mln zł – to beneficjenci środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, dzięki którym dofinansowany został zakup 88 nowych tramwajów.

Wysokość środków, przyznanych w ramach konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyniosła w sumie niemal 600 mln zł (komponent „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja: E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności).

Rozstrzygnięcie tego konkursu oraz jego znaczenie dla rozwoju nowoczesnego transportu szynowego w polskich miastach podsumował w poniedziałek 31 marca w hali Stacji Obsługi i Remontów MPK w Krakowie minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

W wydarzeniu wziął także udział wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, prezydent Krakowa Aleksander Miszalski, posłowie, senatorowie, samorządowcy i radni Sejmiku Województwa Małopolskiego oraz zarząd i pracownicy MPK w Krakowie.

128 mln złotych na dostawę 18 tramwajów Lajkonik II

To nie przypadek, że wydarzenie odbywało się właśnie w Krakowie. Krakowski przewoźnik podpisał już bowiem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę, która gwarantuje mu niemal 128 mln zł dofinasowania do zrealizowanej w 2023 roku dostawy 18 tramwajów Lajkonik II.

Podpisaną umową w hali Stacji Obsługi i Remontów MPK wymieniła się Joanna Lech - dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie. Stało się to na tle tramwajów Lajkonik II, których dotyczył podpisany dokument.

Nowe tramwaje mogące przewieźć 238 pasażerów

Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości zapewniają szybką wymianę pasażerów. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Funkcjonują w nich także zewnętrzne zapowiedzi numeru i kierunku jazdy, które pomagają w podróży osobom niewidomym i słabowidzącym.

Tramwaje jednocześnie mogą przewieźć 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone m.in. w klimatyzację, automaty biletowe, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Wycofają z ulic tramwaje wysokopodłogowe i bez klimatyzacji

Co ma zyskać Kraków dzięki pozyskanym środkom z KPO? Mają one stanowić źródło finansowania wkładu własnego dla MPK w Krakowie do zakupu 90 nowych tramwajów. Ich dostawcą będzie polski producent - PESA Bydgoszcz SA. Wśród nich są tramwaje jednokierunkowe i dwukierunkowe o długości ponad 30 m oraz jednokierunkowe o długości ponad 40 m.

W krakowskim MPK podkreślają: - Dla krakowian to niezwykle ważna inwestycja. Dostawa przynajmniej części tych wagonów pozwoli na wycofanie z krakowskich ulic wszystkich tramwajów wyskopodłogowych i bez klimatyzacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Simion wygrywa I turę wyborów w Rumunii

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska