MPK w Krakowie – 128 mln zł, Bydgoszcz – 44 mln zł, MPK we Wrocławiu – 203 mln zł, a MPK Poznań – 215 mln zł – to beneficjenci środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, dzięki którym dofinansowany został zakup 88 nowych tramwajów.
Wysokość środków, przyznanych w ramach konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyniosła w sumie niemal 600 mln zł (komponent „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja: E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności).
Rozstrzygnięcie tego konkursu oraz jego znaczenie dla rozwoju nowoczesnego transportu szynowego w polskich miastach podsumował w poniedziałek 31 marca w hali Stacji Obsługi i Remontów MPK w Krakowie minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W wydarzeniu wziął także udział wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, prezydent Krakowa Aleksander Miszalski, posłowie, senatorowie, samorządowcy i radni Sejmiku Województwa Małopolskiego oraz zarząd i pracownicy MPK w Krakowie.
128 mln złotych na dostawę 18 tramwajów Lajkonik II
To nie przypadek, że wydarzenie odbywało się właśnie w Krakowie. Krakowski przewoźnik podpisał już bowiem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę, która gwarantuje mu niemal 128 mln zł dofinasowania do zrealizowanej w 2023 roku dostawy 18 tramwajów Lajkonik II.
Podpisaną umową w hali Stacji Obsługi i Remontów MPK wymieniła się Joanna Lech - dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie. Stało się to na tle tramwajów Lajkonik II, których dotyczył podpisany dokument.
Nowe tramwaje mogące przewieźć 238 pasażerów
Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości zapewniają szybką wymianę pasażerów. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Funkcjonują w nich także zewnętrzne zapowiedzi numeru i kierunku jazdy, które pomagają w podróży osobom niewidomym i słabowidzącym.
Tramwaje jednocześnie mogą przewieźć 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone m.in. w klimatyzację, automaty biletowe, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.
Wycofają z ulic tramwaje wysokopodłogowe i bez klimatyzacji
Co ma zyskać Kraków dzięki pozyskanym środkom z KPO? Mają one stanowić źródło finansowania wkładu własnego dla MPK w Krakowie do zakupu 90 nowych tramwajów. Ich dostawcą będzie polski producent - PESA Bydgoszcz SA. Wśród nich są tramwaje jednokierunkowe i dwukierunkowe o długości ponad 30 m oraz jednokierunkowe o długości ponad 40 m.
W krakowskim MPK podkreślają: - Dla krakowian to niezwykle ważna inwestycja. Dostawa przynajmniej części tych wagonów pozwoli na wycofanie z krakowskich ulic wszystkich tramwajów wyskopodłogowych i bez klimatyzacji.
