Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Krakowa Iwona Chamielec (PO) złożyła interpelację do prezydenta Krakowa w sprawie uruchomienia tramwaju wodnego jako środka komunikacji na czas remontu mostu Grunwaldzkiego.
- Zwracam się do pana prezydenta żeby przemyślał takie rozwiązanie. W związku z zaplanowanym rozpoczęciem remontu mostu Grunwaldzkiego i utrudnieniami, jakie się pojawią podczas prac remontowych oraz licznymi zapytaniami mieszkańców zwracam się z pytaniem czy miasto analizowało możliwość wykorzystania rzeki Wisły jako ciągu zbiorowej komunikacji publicznej w ramach tzw. tramwaju wodnego tak jak to się odbywa w innych miastach europejskich - informuje radna Iwona Chamielec.
Tramwaj miałby kursować wzdłuż rzeki po obu stronach remontowanego mostu ale również wszerz Wisły w niedalekiej odległości od mostu Grunwaldzkiego po obu jego stronach. - Może warto byłoby rozważyć, czy to nie byłoby tańsze rozwiązanie i duże ułatwienie dla mieszkańców. Można pomyśleć o łodziach, które jednorazowo zabrałyby około 50 osób, ewentualnie z zadaszeniem chroniącym przed deszczem - dodaje radna Iwona Chamielec.
Most Grunwaldzki jest w bardzo złym stanie
Przypomnijmy, że ekspertyza przeprowadzona przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej w 2024 roku wykazała, iż most Grunwaldzki jest w bardzo złym stanie, zbliża się jego śmierć techniczna. To efekt tego, że od 1972 roku jest obciążany przez przejeżdżające samochody i tramwaje, co powodowało jego osiadanie.
Miasto otrzymało także opinię z Politechniki Krakowskiej, według której maksymalnie do 2038 roku obiekt będzie tak zdekapitalizowany, trzeba go będzie wyburzyć i postawić nowy.
W związku z sytuacją zdecydowano o remoncie mostu Grunwaldzkiego w trybie pilnym. Dokumentacja dla wykonania przedsięwzięcia była gotowa w marcu 2025 r., zaraz potem ogłoszono przetarg na roboty budowlane, których rozpoczęcie wyznaczono – już w warunkach konkursu ofert – na 10 maja tego roku.
Nie będzie przejazdu dla samochodów i tramwajów
Remont mostu Grunwaldzkiego ma potrwać 10 miesięcy, w tym przez osiem miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po nim samochody, a przez sześć także tramwaje.
Pierwszy etap prac rozpocznie się 10 maja i potrwa przynajmniej do wakacji. W ramach tego etapu ruch na moście zostanie wyłączony, z wyjątkiem ruchu pieszego i rowerowego.
Zamknięcie mostu oznacza, że ruch tramwajowy i autobusowy ma być skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy.
Na czas prac planowana jest komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na Powiślu „Nowy Świat”. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowej”, powstanie linia nr 784 jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu linii nr 184.
Sugerowana trasa objazdowa dla ruchu kołowego ma prowadzić ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Aby to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na ulicach: Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona.
Pojazdy wjeżdżające do Krakowa od północy przez al. 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego.
