Przypomnijmy, że pod koniec 2024 roku oddano do użytku odcinek trasy S7 Kraków - Widoma. Dzięki temu "dwupasmówką" można jeździć z Krakowa do Warszawy i dalej w kierunku Gdańska, choć za stolicą budowane są kolejne odcinki drogi i na razie trzeba się liczyć z utrudnieniami.
W samym Krakowie prowadzone są prace na S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta. Odcinek węzeł Grębałów - węzeł Nowa Huta ma być ukończony pod koniec tego roku, a odcinek węzeł Mistrzejowice - węzeł Grębałów w połowie 2026 r. Po wykonaniu tych dwóch odcinków domknięta zostanie autostradowa obwodnica Krakowa.
W planach jest budowa trasy S7 z Krakowa do Myślenic. Plan jest taki, by w drugiej połowie 2025 roku zostały przedstawione propozycje wariantów przebiegu, które mają być poddane publicznej debacie.
Założenie jest takie, że do 2030 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pozyska decyzję środowiskową dla inwestycji. Dla potrzeb procedowania tej decyzji mają zostać przedstawione trzy warianty, w tym jeden rekomendowany. Po wydaniu decyzji byłyby znany wariant docelowy.
Przewiduje się, że S7 Kraków - Myślenice (po realizacji tej inwestycji obecna zakopianka na tym odcinku stałaby się drogą lokalną) zostanie wykonana w drugiej połowie lat 30. tego wieku.
Wcześniej może natomiast powstać odcinek S7 Rabka-Zabornia - Chyżne (granica państwa). Przypomnijmy, że jest już odcinek Myślenice - Rabka-Zdrój.