- Jednym z niezbędnych elementów rozwoju sieci kolejowej w Krakowie i regionie jest rozbudowa newralgicznego odcinka z Krakowa Głównego do Batowic do czterech torów. Kolejnym jest budowa przystanków kolejowych. Wiemy już, że powstanie przystanek Prądnik Czerwony, o który zabiegałem. Potrzebne są jeszcze dwa przystanki: Kraków Prądnik Biały przy ulicy Siewnej oraz obsługujący kampus Uniwersytetu Rolniczego i osiedle Żabiniec - mówi poseł Dominik Jaśkowiec (PO).
Złożył interpelację do ministra infrastruktury, w której zaznaczył m.in.: "Postępujące prace projektowe oraz realizacyjne na odcinkach linii kolejowych stanowiących połączenie Krakowskiego Węzła Kolejowego z Centralną Magistralą Kolejową są potrzebne i bardzo oczekiwane. Niemniej z działań tych został wyłączony newralgiczny z punktu widzenia rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej odcinek linii kolejowej nr 8 biegnący pomiędzy dworcem kolejowym Kraków Główny a stacją kolejową Kraków Batowice".
W interpelacji poseł Dominik Jaśkowiec zapytał też m.in. o plany budowy nowych przystanków i łącznicy kolejowej linii nr 8 z linią kolejową nr 100, umożliwiającą przejazd pomiędzy Małą Kolejową Obwodnicą Krakowa a dworcem kolejowym Kraków Główny bez konieczności zmiany czoła pociągu w rejonie przystanku Kraków Łobzów.
W odpowiedzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że obecnie realizowany jest projekt pn. „Wstępne studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce”, którego głównym celem jest opracowanie spójnej i skonsultowanej z właściwymi organizatorami transportu lub przewoźnikami koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej.
"W celu zaspokojenia przyszłych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym, analizowana jest m.in. opcja rozbudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny – Kraków Batowice do układu czterotorowego (poprzez dobudowę torów dalekobieżnych do istniejących torów regionalnych). Rekomendowany scenariusz infrastrukturalny przewiduje budowę nowych przystanków kolejowych: Kraków Prądnik Czerwony, Kraków Prądnik Biały, Kraków 29 Listopada przy linii kolejowej nr 8, a także przystanku Kraków Siewna przy linii kolejowej nr 95" - zaznaczył wiceminister Piotr Malepszak.
Już ogłoszono, że powstanie przystanek na Prądniku Czerwonym. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj:
- Gdyby powstała dodatkowa para torów między Dworcem Głównym a Batowicami istniejące tory przejęłyby połączenia regionalne, a nowe tory służyłyby do kursów dalekobieżnych. Budowa kolejnych przystanków pozwoliłoby na rozwinięcie szybkiej kolei w tym rejonie Krakowa - podkreśla poseł Dominik Jaśkowiec.
Wylicza, że gdyby funkcjonowało takie połączenie, to z Prądnika Czerwonego będzie można do Dworca Głównego dojechać w ok. 6 minut, z ul. Siewnej w ok. 4 minuty, a z Żabińca w ok. 3 minuty.
- Rozmawiałem z wiceministrem infrastruktury na temat inwestycji, które wymieniłem w interpelacji. Rząd jest bardzo otwarty na realizację tego typu zadań. Kropla drąży skałę. Po tej interpelacji widać, że są pozytywne działania w tej kwestii - dodaje poseł Dominik Jaśkowiec.
