- Pozyskanie decyzji środowiskowej to kolejny etap niezbędny do pozyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, którą zamierzamy uzyskać w przyszłym roku - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Nowa linia kolejowa podzielona na trzy odcinki
Założenie jest takie, że w czasie potrzebnym na pozyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (do drugiej połowy 2026 roku) ma zostać też opracowany projekt budowlany. W pierwszym kwartale 2027 roku planowane jest opracowanie projektu wykonawczego i uzyskanie pozwolenia na budowę.
Planowana budowa nowej linii Kraków - Myślenice, ma obejmować:
jednotorową linię na odcinkach Kraków Swoszowice – Konary Południe,
dwutorową na odcinku Konary Południe – Krzyszkowice Północ (dynamiczna mijanka),
jednotorową na odcinku Krzyszkowice Północ – Myślenice.
Z Krakowa do Myślenic w około 43 minuty
Harmonogram prac przewiduje, że przygotowanie inwestycji zajmie cztery lata, a realizacja robót budowlanych w formule „Buduj” rozpocznie się w 2028 roku.
Uzyskana prędkość maksymalna pociągów pasażerskich ma wynieść 120 km/h z punktowymi lokalnymi ograniczeniami wynikającymi z warunków terenowych. Na nowej linii nie przewiduje się ruchu pociągów towarowych.
Mają powstać nowe punkty obsługi podróżnych (przystanki i stacje) oraz bezkolizyjne skrzyżowania linii kolejowej z drogami (nie przewiduje się przejazdów w poziomie szyn).
Szacowany czas przejazdu pociągów regionalnych na trasie Kraków Główny - Myślenice to ok. 43 minuty, w tym Kraków Główny - Swoszowice - 16 minut oraz Swoszowice - Myślenice - ok. 27 minut.
