W związku z drążeniem tunelu kolejowego, doszło do zawalenia się kamienic w Łodzi. W Krakowie planowana jest budowa metra, które też ma przechodzić pod zabudową, w tym także zabytkowymi kamienicami. Jak ustrzec się tego, do czego doszło w Łodzi?
Wszystko zależeć będzie od tego, jak inwestycja zostanie przygotowana, a następnie monitorowana podczas drążenia tuneli. W Krakowie mamy ogromny potencjał naukowy, są specjaliści z Politechniki Krakowskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej. Ich wiedza i doświadczenie mają pomóc w tym, by uniknąć błędów.
Przed rozpoczęciem prac bardzo istotne będzie sprawdzenie gruntu, tak by wywiercenie tunelu nie zaburzyło stosunków wodnych. Trzeba mieć też na uwadze, iż pod ziemią można natknąć się na archeologiczne pozostałości.
Fachowcy zwracają uwagę, że im głębiej będzie się wiercić, tym większe szanse na uniknięcie przeszkód. Im głębiej oznacza jednak, że trzeba będzie później więcej czasu poświęcać na dotarcie do podziemnych stacji.
W przypadku istniejącej miejskiej zabudowy bardzo ważna ma być inwentaryzacja przed rozpoczęciem budowy metra. Zalecenia są więc takie, by w budynkach i kamienicach, pod którymi będzie pracować tarcza wiertnicza oraz w ich okolicy dokładnie sprawdzić ściany, stropy, dachy, piwnice i zanotować każde pęknięcie, każdą rysę. To ma pozwolić na uniknięcie ewentualnych późniejszych roszczeń.
Bardzo ważne będzie też monitorowanie budynków, tego jak reagują na drgania już podczas wykonywania prac. Tu może pomóc czujność specjalistów i nowoczesny sprzęt oraz technologie.