https://gazetakrakowska.pl
reklama
II tura wyborów - pasek artykułowy

O tym się mówi. Pociągiem szybciej z Bronowic do centrum niż motocyklem. Kolej aglomeracyjna może zastąpić metro w Krakowie?

Piotr Tymczak
Wideo
od 12 lat
W Krakowie planowane są kolejne linie szybkiej kolei aglomeracyjnej (SKA). Eksperci twierdzą, że to namiastka metra. Nie brak głosów, czy jest sens rozbudowywać kolej, skoro planuje się metro, np. do Nowej Huty. O planach rozwoju transportu w stolicy Małopolski i regionie w programie Radia Kraków "O tym się mówi" rozmawiali Jacek Bańka z Radia Kraków i Piotr Tymczak z Dziennika Polskiego i Gazety Krakowskiej.

Obecnie w Krakowie i regionie można korzystać z trzech linii SKA: 1. Kraków Lotnisko - Kraków Główny - Wieliczka Rynek-Kopalnia; 2. Oświęcim - Skawina - Kraków Główny - Sędziszów; Oświęcim - Trzebinia - Kraków Główny - Tarnów. Jest też połączenie z Krakowa Głównego przez Podłęże, Tarnów do Nowego Sącza.

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują plan rozbudowy kolejowego węzła w Krakowie. Ta wizja ma być gotowa do końca tego roku. Planowane są więc nowe rozwiązania, które mogą zapewnić rozwój SKA.

Łącznica potrzebna do rozbudowy siatki połączeń kolejowych

Wśród wskazywanych koniecznych rozwiązań jest budowa łącznicy kolejowej na Żabińcu (długości ok. 700 metrów), łączącej linię w kierunku lotniska z Małą Obwodnicą Kolejową Krakowa, która powstała w latach 40. XX wieku.

Wspomnianą obwodnice stworzono, by pociągi towarowe kursujące ze Śląska mogły ominąć Dworzec Główny. Mała Obwodnica prowadzi od Stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę, Wieczystą, Dąbie, Zabłocie do węzła kolejowego ciągnącego się od stacji Kraków Płaszów do głowicy rozjazdowej na wysokości przystanku Kraków Bieżanów.

Budowa łącznicy pozwoliłaby na to, by pociągi jadące na Dworzec Główny mogły się na nim zatrzymywać, ale w celu postoju i czekania na kolejny kurs byłyby kierowane np. na dworzec w Płaszowie, czy też trzecią dużą krakowską stację jaka jest w planach. Wymienia się dla niej lokalizację w Bronowicach na zasadzie rozbudowy istniejącego tam przystanku kolejowego.

Wśród priorytetów jest też budowa dodatkowych torów o długości ok. 4 km z Krakowa Głównego do Batowic. To rozwiązanie wraz z łącznicą na Żabińcu, która (ze względu na różnice terenu i wyznaczenie przebiegu na obszarze, który już został wykupiony przez dewelopera, planującego tam osiedle) może zostać poprowadzona na poziomie -1, mają dać możliwość rozwoju SKA i pomóc w tworzeniu nowych połączeń kolejowych, m.in. z Krakowa Głównego do Nowej Huty.

- Jeżeli powstanie linia w kierunku Nowej Huty, jeżeli udrożnimy dla pasażerów linie przebiegającą przez Łęg, to bez powstania łącznicy na Żabińcu jeżdżące na tych trasach pociągi nie mogłyby wjeżdżać na Dworzec Główny. W przypadku nowo budowanych i przygotowywanych linii, np. z kierunku Gdowa czy z Niepołomic, Myślenic będziemy mieć kolejne potoki podróżnych, którzy będą chcieli się dostać do centrum Krakowa. Muszą więc powstać dodatkowe rozwiązania, takie jak wspomniana łącznica, czy też dodatkowy dworzec kolejowy, bo sam dworzec Kraków Główny tak zwiększonej liczby pasażerów nie będzie w stanie przyjąć - przyznaje Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe.

Pociągiem w 8 minut z Bronowic do centrum

Wśród propozycji jakie pojawiają się na spotkaniach ws. rozwoju SKA organizowanych przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski wskazywane są koncepcje linii szybkiej kolei do Nowej Huty wykorzystującej Małą Obwodnicę, czy też tory w centrum miasta z przystankami Kraków Główny - Olsza - Pilotów - Mogilska - Plaza - Nowohucka - Sołtysowska - Plac Centralny.

Propozycje nowych linii SKA prezentowane przez Kazimierza Barczyka, przewodniczącego Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski.
Propozycje nowych linii SKA prezentowane przez Kazimierza Barczyka, przewodniczącego Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski.

Podczas niedawnej konferencji zorganizowanej ws. rozwoju kolei przez SGPM wystąpił m.in. rektor Politechniki Krakowskiej Andrzej Szarata, który przyznał: - Uważam, że kolej w Krakowie już teraz pełni funkcję metra. Mogę wsiąść w pociąg na Bronowicach i za 8 minut jestem na Dworcu Głównym. Nawet na motocyklu nie jestem w stanie tak szybko dojechać do centrum. Jeżeli więc damy mieszkańcom lepszą ofertę dojazdową, skrócimy czas przejazdu eliminując wąskie gardła, jakim jest obecnie przykładowo Dworzec Główny, to będą to działania jak najbardziej potrzebne. Budowa torów do Batowic, łącznica na Żabińcu to inwestycje, które są ważne dla komunikacji w całym województwie.

Metro nie powinno się dublować z szybką koleją

Jeżeli jednak miałyby powstać nowe linie SKA z Nowej Huty do Dworca Głównego, to pojawia się pytanie, czy jest sens by dublowały się z planowaną linią metra.

Przypomnijmy, że w 2014 roku w referendum mieszkańcy większością głosów opowiedzieli się za budową metra w Krakowie. Wtedy, dla potrzeb referendum, przedstawiano trasę z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Przez lata to rozwiązanie było podtrzymywane.

Obecnie miasto przygotowuje się do budowy centralnego odcinka linii metra pod centrum, z Olszy przez rondo Mogilskie, Dworzec Główny, ul. Karmelicką do przystanku przy AGH. Nie jest jednak przesądzone, jakie będą kolejne odcinki. Już można usłyszeć, że teraz największe potoki pasażerskie są na kierunku północ-południe, a więc np. Azory - Kurdwanów. Pojawiły się też wstępne pomysły, by pierwsza linia metra dojeżdżała na os. Kliny, czy też nawet do Opatkowic.

W urzędzie wciąż prowadzone są analizy, jaka siatka połączeń (metro, nowe linie tramwajowe) będzie najbardziej odpowiednia na obecne i przyszłe potrzeby. Pod koniec pierwszego półrocza powinny zostać przedstawione zaktualizowane założenia. Ważne, żeby miejskie plany były dostosowane do tych tworzonych przez PKP, tak aby metro, czy linie tramwajowe nie dublowały się z tymi, jakie PKP zaproponuje dla szybkiej kolei.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Niesamowity mecz na otwarcie sezonu żużlowego w Tarnowie. Decydował ostatni bieg!

Niesamowity mecz na otwarcie sezonu żużlowego w Tarnowie. Decydował ostatni bieg!

Dzień Dziecka w Zatorlandzie. Cyrkowe święto w krainie wielkich dinozaurów

Dzień Dziecka w Zatorlandzie. Cyrkowe święto w krainie wielkich dinozaurów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska