"W konsultacjach społecznych mieszkańcy chcieli zieleni, a z tego co widzimy mamy beton" - to tylko jeden z komentarzy, jakie pojawiły się w mediach społecznościowych odnośnie postępów związanych z tworzeniem Parku Kolejowego w Krakowie.
Zieleń już dociera do Krakowa
Co na to Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie, który odpowiada za inwestycję?
- Wybrano wykonawcę prac pod koniec kwietnia. Po tym mógł dokonać zamówień elementów infrastruktury i zieleni, chodzi tu m.in. o wiele gatunków roślin. Jest teraz na etapie realizowania tych zamówień, kończą się dostawy. To nie jest tak, że w jeden dzień idzie się do sklepu, a na drugi się to ma. Rośliny trzeba sprowadzać z różnych szkółek. Akceptujemy karty katalogowe. Wykonano już prace przygotowawcze, porządkowe. W przyszłym tygodniu powinny się rozpocząć prace na większą skalę, kiedy wszystkie zamówione elementy i rośliny już będą w bazie - wyjaśnia Łukasz Pawlik, dyrektor ZZM w Krakowie.
Przypomnijmy, że w pierwszym etapie Parku Kolejowego między ul. Kopernika i Grzegórzecką, wykonano m.in. betonową ścieżkę stanowiącą w głównej mierze zaplecze komunikacyjne parku, oświetlenie, urządzenia zabawowe, piaskownicę.
Wykonano też przejście łączące ulice Zyblikiewicza i Morsztynowską na Starym Mieście z ulicami Blich i Sołtyka na Grzegórzkach.
W ramach drugiej części pierwszego etapu zaplanowano kolejne prace budowlane i nasadzenia zieleni. Prace mają kosztować ponad 4 mln zł.
Do parku sprowadzą pociąg
W ramach kolejnych zaplanowanych prac wykonane zostanie blisko 200 mkw nawierzchni drewnianej ze stalowymi obrzeżami. Zaprojektowane podesty będą uzupełnieniem powstałego już ciągu komunikacyjnego.
W parku pojawi się również nawierzchnia HanseGrand. Zakres prac obejmuje także zakup, dostawę oraz montaż elementów małej architektury takich jak ławki oraz tablice informacyjne. Elementem projektu jest też tor agility ze słupkami balansu, obręczami czy tunelem. Park Kolejowy ma więc zyskać ciekawą przestrzeń dla czworonogów.
Ważnym elementem realizacji jest ponadto plac zabaw. Jego sercem będzie duże urządzenie zabawowe w formie pociągu. Nie zabraknie także ogrodu deszczowego, a całość dopełnią nasadzenia zieleni.

Muzotok - Arek Jakubik - Social Media Disco x 5 Deresza
W Parku Kolejowym posadzonych ma zostać ponad 70 drzew, blisko 13,5 tys. krzewów. Parkową zieleń tworzyć będą również pnącza, a także rabaty z ozdobnymi trawami, bylinami oraz roślinami cebulowymi, których posadzonych ma być blisko 26,5 tys. szt.
Na powierzchni ponad 700 mkw nawierzchni betonowej oraz elewacji filarów estakady wykonane mają być grafiki, które poprawią znacząco estetykę miejsca. Tematyka grafik oraz infografik ma nawiązywać do tematu kolejnictwa, podkreślając charakter miejsca, jakim będzie pierwszy w Krakowie park utworzony pod estakadami kolejowymi.
Realizacja drugiej części prac w ramach pierwszego etapu ma być podzielona jeszcze na kolejne dwa etapy.
- Sadzenia zieleni chcielibyśmy zrealizować do końca czerwca. Największe urządzenie zabawowe będzie montowane pod koniec roku, w okolicach października, listopada - informuje dyr. Łukasz Pawlik.
Plan jest też taki, by w drugiej połowie roku zrealizować przetarg i wykonać ciąg pieszo-rowerowego od Zabłocia do ul. Powstańców Wielkopolskich wraz z zielenią w pasie dzierżawionym od PKP pod to przedsięwzięcie. To już obszar wchodzący w skład III etapu Parku Kolejowego.
Dla II etapu, od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej, trwa wykonanie szczegółowej koncepcji zagospodarowania, na podstawie której możliwe będzie uzyskanie decyzji Ustalenia Lokalizacji Inwestycji Celu Publicznego. To ma otworzyć drogę do opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę.
Tam ma powstać przestrzeń uniwersalna, rekreacyjno-sportowa też z ciągami spacerowymi i zielenią.