Prace rozpoczną się już w maju
Rozpoczęcie prac zaplanowano na 10 maja br. Całość robót potrwa 10 miesięcy, jednak największe zmiany w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej będą znacznie krócej. Wykonawca zadeklarował skrócenie okresu zamknięcia mostu do 7 miesięcy dla ruchu samochodowego, a do 5,5 miesiąca również dla tramwajów.
Zakres prac remontowych obejmuje: remont konstrukcji nośnej mostu, modernizację podpór, łożysk oraz układu sprężenia, wymianę balustrad, krawężników i nawierzchni, modernizację dylatacji, systemu odwodnienia i stożków przyczółków, remont schodów i ścian oporowych, kompleksową przebudowę torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej i wymianę masztów oświetleniowych oraz barier energochłonnych.
Czy nic nie stanie na przeszkodzie?
Pod koniec marca krakowscy radni zwrócili uwagę władz miasta na jeszcze jedną sprawę, która może przeszkodzić w remoncie mostu Grunwaldzkiego. Mianowice mowa o ptakach, które tam bytują.
- W związku ze zbliżającym się remontem Mostu Grunwaldzkiego w Krakowie, na prośbę mieszkańców oraz Małopolskiego Towarzystwa Ornitologicznego zwracam się z prośbą o weryfikację działań Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz stosownych jednostek względem gatunków chronionych, które od lat zasiedlają i gniazdują w obrębie tego obiektu - pisała w interpelacji radna miejska Renata Piętka.
Dalej wskazywała też: - 13 marca br. Małopolskie Towarzystwo Ornitologiczne (MTO) zwróciło się pisemnie do ZDMK z prośbą o podjęcie działań przewidzianych prawem tj. wykonanie ekspertyzy ornitologiczno-chiropterologicznej, uwzględniającej zasiedlenie budowli przez jaskółki, nietoperze i gołębie oraz przeprowadzenie remontu w zgodzie z przepisami Ustawy o ochronie przyrody i Ustawy o ochronie zwierząt. Pismo otrzymała również Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska oraz Wydział Środowiska, Klimatu i Powietrza Urzędu Miasta Krakowa.
- Na podstawie wizji lokalnej przeprowadzonej przez MTO i oględzin mostu Grunwaldzkiego stwierdza się: „(…) pod pasem ruchu pieszego mostu, od strony Wawelu widoczne, ok. 50 gniazd jaskółki oknówki Delichon urbicum, pod mostem, przy filarach liczne gołębie miejskie oraz na obu przyczółkach zabezpieczonych kolcami i siatką, w wielu miejscach uszkodzoną znajdujące się czynne siedliska gołębi miejskich Columba livia forma urbana, pod płytami pod mostem widoczne są szczeliny mogące stanowić miejsce przebywania nietoperzy Chiroptera" - opisywała radna.
Z podobnymi pytaniami zwrócili się również radni: Joanna Hańderek i Grzegorz Garboliński.
- Aktywiści i aktywistki zrobili dokumentację i zaalarmowali nas radnych o działaniu niezgodnym z prawem. Zgodnie z prawem gołąb miejski podlega ochronie prawnej w Polsce. Co więcej trwa obecnie okres lęgowy, a zgodnie z prawem usuwanie gniazd, zwłaszcza tych zawierających jaja lub pisklęta, a także płoszenie ptaków bez odpowiednich zezwoleń Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, stanowi naruszenie przepisów (...) Biorąc pod uwagę fakt, że miasto ciągle nie ma Ośrodka Rehabilitacji Dzikich Zwierząt, ciągle też mamy deficyt ośrodków ratujących dzikie zwierzęta w Krakowie dlatego naszym szczególnym staraniem powinno być minimalizowanie czynników narażających dzikie zwierzęta na zagrożenia ze strony działalności człowieka i cywilizacyjnych zagrożeń. Dlatego prosimy o podjęcie działań zabezpieczających gniazda i miejsca bytowania gołębi - alarmowali w swojej interpelacji.
Co na to krakowscy urzędnicy?
Wiceprezydent Krakowa, Stanisław Kracik wyjaśnia, że w lutym 2025 r. została wykonana opinia przyrodnicza w zakresie występowania gatunków objętych ochroną prawną, cennych bądź rzadkich na terenie mostu Grunwaldzkiego w Krakowie oraz w jego otoczeniu.
- Opinia ta została zaktualizowana w marcu 2025 r. Ponadto zgodnie z warunkami kontraktowymi wykonawca robót remontowych zobowiązany będzie do wykonania kontroli ornitologicznej oraz, w razie konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie.
Dalej tłumaczy też: - W dniu 3 kwietnia 2025 r., złożono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie wniosek o wydanie zezwolenia na czynności podlegające zakazom w stosunku do gatunków dziko występujących lub innych niż dziko występujących zwierząt podlegających ochronie - tłumaczy Kracik i zapewnia, że w razie konieczności zabezpieczenia gniazd w okresie lęgu, jego sposób zostanie uzgodniony z wykonawcą remontu w oparciu o zalecenia nadzoru ornitologicznego leżącego po stronie wykonawcy.
Ruch dla samochodów i tramwajów zostanie wstrzymany
- W czasie prowadzenia prac most Grunwaldzki zostanie całkowicie zamknięty dla ruchu kołowego i tramwajowego. Dostępny pozostanie jedynie ciąg pieszo–rowerowy po północnej stronie - informuje krakowski magistrat.
Na czas remontu mostu Grunwaldzkiego wprowadzone zostaną liczne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Zamiany dla tramwajów:
W rejonie ICE Kraków, przy ul. Monte Cassino, powstanie tymczasowy przystanek tramwajowy. To właśnie tam będą kończyć trasę tramwaje dwukierunkowe kursujące od strony ul. Kapelanka. Tramwaje poruszające się na co dzień ul. Dietla zostaną przekierowane na ul. Krakowską, natomiast sama ul. Dietla – tuż przed mostem – zyska nową możliwość zawracania dla pojazdów, co pomoże w sprawniejszym poruszaniu się w tym rejonie.
Zmiany obejmą również trasy tramwajowe i autobusowe, które w czasie prac remontowych zostaną poprowadzone przez ul. Kalwaryjską i Limanowskiego w kierunku ul. Krakowskiej i Starowiślnej. Dodatkowo, Zarząd Transportu Publicznego zaplanował nową linię autobusową, która połączy Łagiewniki z pętlą Powiśle – Nowy Świat, przebiegając przez rondo Grunwaldzkie.
Zmiany dla samochodów:
Dla kierowców poruszających się po Krakowie przygotowano objazdy, które mają na celu zminimalizowanie utrudnień w czasie remontu mostu. Sugerowaną trasą objazdową jest tzw. druga obwodnica, czyli ciąg ulic Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. W kluczowych punktach miasta – m.in. na rondzie Grunwaldzkim, rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona” – przeprogramowana zostanie sygnalizacja świetlna, co pozwoli lepiej dostosować organizację ruchu do zmienionej sytuacji drogowej. Na skrzyżowaniu ulic Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej sygnalizacja zostanie natomiast czasowo wyłączona, co ma usprawnić ruch w tym rejonie.
Dodatkowo, dla pojazdów wjeżdżających do Krakowa od strony północnej – czyli al. 29 Listopada – wprowadzono trasę objazdową prowadzącą przez ulice Wita Stwosza i Lubomirskiego, z dalszym przejazdem przez rondo Mogilskie i rondo Grzegórzeckie.
