https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wiadomo, kto wykona najpilniejszą miejską inwestycję - remont mostu Grunwaldzkiego. Kraków oszczędzi kilka milionów złotych

Jolanta Białek
Most Grunwaldzki w Krakowie idzie do generalnego remontu, za 15,5 mln zł. Roboty ruszą 10 maja 2025
Most Grunwaldzki w Krakowie idzie do generalnego remontu, za 15,5 mln zł. Roboty ruszą 10 maja 2025 Anna Kaczmarz
Blisko 15,5 mln zł pochłonie remont mostu Grunwaldzkiego. Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał już wykonawcę prac, których start wyznaczono na 10 maja 2025. Inwestycja spowoduje gigantyczne utrudnienia w ruchu, i dla kierowców, i dla pasażerów komunikacji publicznej.

Przebudowa mostu łączącego Stare Miasto z Dębnikami będzie tańsza niż zakładano. Kraków zarezerwował na tę inwestycję 21,3 mln zł, a ceny ofert (pięciu) złożonych na przetarg wynosiły od 15,4 mln zł do 17,3 mln zł. ZDMK wybrał propozycję najtańszą: konsorcjum firm ZUE S.A. (lider) i INTOP TARNOBRZEG, z ceną 15,465 mln zł.

Prawie rok wielkich utrudnień w centrum Krakowa i okolicy

Początek remontu mostu Grunwaldzkiego wyznaczono na 10 maja. Pierwszy etap prac potrwa przynajmniej do wakacji. - W ramach tego etapu ruch na moście zostanie całkowicie wyłączony. Tak będzie przez większość czasu trwania przedsięwzięcia – informował niedawno ZDMK.

Całość robót zaplanowano na dziesięć miesięcy, w tym przez osiem miesięcy nie pojadą po moście samochody, a przez sześć tramwaje.

  • ruch na moście zostanie wyłączony, z wyjątkiem ruchu pieszego i rowerowego

  • na ul. Monte Cassino, w rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków, zostanie wybudowany tymczasowy przystanek, który umożliwi kursowanie tramwajów w obu kierunkach. Linia tramwajowa będzie prowadziła od ul. Kapelanka, przez ul. Monte Cassino, do Centrum Kongresowego ICE Kraków

  • z ul. Dietla tramwaje zostaną przekierowane na ul. Krakowską. Dodatkowo, na ul. Dietla, przed mostem, zostanie wprowadzona możliwość zawracania dla pojazdów, które nie będą mogły kontynuować jazdy z powodu zamknięcia mostu

  • ruch tramwajowy i autobusowy zostanie skierowany przez ul. Kalwaryjską/Limanowskiego do ul. Krakowskiej/Starowiślnej, gdzie linie powrócą na swoje stałe trasy

  • wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza. Linia tramwajowa będzie kursowała z „Czerwonych Maków P+R” do „Ronda Grunwaldzkiego”, natomiast linia autobusowa z Łagiewnik przez rondo Grunwaldzkie do pętli na „Powiślu – Nowy Świat”. Podczas prowadzonych prac, aby zachować dostęp do przystanku „Orzeszkowa”, powstanie linia 784, jako wydłużenie trasy przejazdu autobusu 184

  • sugerowany objazd dla samochodów wyznaczono trzecią obwodnicą miasta, czyli ulicami Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. By to rozwiązanie było funkcjonalne, konieczna będzie modyfikacja sygnalizacji świetlnej na rondzie Grunwaldzkim, na rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona”. Z kolei sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Stradom, Dietla i Krakowskiej zostanie wyłączona

  • auta wjeżdżające do Krakowa od północy przez Aleję 29 Listopada będą kierowane na Wita Stwosza, Lubomirskiego, do ronda Mogilskiego i dalej ronda Grzegórzeckiego

Kluczowa przeprawa przez Wisłę w Krakowie „blisko śmierci technicznej”

Remont mostu Grunwaldzkiego jest bardzo pilny. Ekspertyza przeprowadzona przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej w 2024 roku wykazała, że obiekt jest w bardzo złym stanie, zbliża się jego śmierć techniczna. To efekt tego, że od 1972 roku jest obciążany przez przejeżdżające samochody i tramwaje, co powodowało jego osiadanie.

Miasto otrzymało także opinię z Politechniki Krakowskiej, według której maksymalnie do 2038 roku obiekt będzie tak zdekapitalizowany, że trzeba go będzie wyburzyć i postawić nowy.

W związku z sytuacją zdecydowano o remoncie mostu Grunwaldzkiego w trybie pilnym. Dokumentacja dla wykonania przedsięwzięcia była gotowa w marcu 2025, zaraz potem ogłoszono przetarg na roboty budowlane.

Jak przekazał nam niedawno Michał Pyclik z ZDMK, remont mostu Grunwaldzkiego rozpocznie się od wymiany ciepłociągu biegnącego wewnątrz konstrukcji. Następnie przeprowadzone zostaną naprawy elementów nośnych, przyczółków i izolacji oraz wymienione będą jezdnie, chodniki, torowisko, bariery i oświetlenie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska