– Chcemy, by Kraków był miastem otwartym na świeże pomysły i dialog z młodymi projektantami. Prace konkursowe będą stanowiły cenne uzupełnienie dokumentacji planistycznej oraz inspirację dla kolejnych etapów projektowania stacji metra – mówi Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa, który weźmie również udział w pracach jury.
To jeden z największych punktów przesiadkowych na trasie metra
Wybór stacji przy Dworcu Głównym jest nieprzypadkowy – to potencjalnie jeden z największych punktów przesiadkowych na trasie metra i miejsce integracji największej liczby możliwych konfiguracji połączeń. Według procedowanej dokumentacji stacja zostanie zlokalizowana na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
– Chcemy promować ideę budowy metra jako jednej z najważniejszych inwestycji strategicznych miasta. I chcemy w te działania włączyć osoby, które w przyszłości będą stanowić o jakości przestrzeni publicznej w mieście. Choć jeszcze w warstwie koncepcyjnej, będzie to dla nas taki poligon doświadczalny tego, jak powinny wyglądać i być zaprojektowane rozwiązania związane z wejściem do podziemnej stacji – tłumaczy Krzysztof Dąbrowa, odpowiedzialny za koordynację konkursu po stronie Urzędu Miasta.
Ważny głos młodego pokolenia w debacie o przyszłości Krakowa
Konkurs skierowany jest do studentów kierunków projektowych i architektonicznych oraz koła naukowego FutureLab Politechniki Krakowskiej. Ma być okazją do zaprezentowania rozwiązań przestrzennych dla jednego z najważniejszych punktów przyszłego krakowskiego metra.
Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata podkreśla że konkurs to nie tylko szansa na zaprezentowanie twórczego potencjału studentów, ale też ważny głos młodego pokolenia w debacie o przyszłości Krakowa.
- Studenckie wizje wejścia do metra przed Dworcem Głównym mogą być inspirującym przykładem odpowiedzialnego i kreatywnego myślenia o przestrzeni miejskiej. Liczymy na odważne pomysły, które połączą innowacyjne projektowanie z poszanowaniem dla historycznej tożsamości miasta - zaznaczają w krakowskim magistracie.
W drugiej połowie maja poznamy zwycięskie prace
Zwycięskie prace zostaną zaprezentowane w ramach specjalnej wystawy, a materiały opracowane przez studentów będą wykorzystywane w działaniach promocyjnych miasta – zarówno w kanałach informacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, jak i podczas konsultacji społecznych, wydarzeń informacyjnych oraz publikacji związanych z projektem budowy metra.
Za organizację odpowiada Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej, FutureLab Politechniki Krakowskiej przy współudziale merytorycznym przedstawicieli Wydziału Strategii i Planowania Inwestycji oraz Wydziału Strategii i Funduszy Europejskich UMK.
Konkurs odbywać się będzie pod honorowym patronatem prezydenta Krakowa. Jego rozstrzygnięcie oraz prezentacja zwycięskich prac planowane są na drugą połowę maja.
Znamy przebieg centralnego odcinka pierwszej linii metra
Przypomnijmy, że centralny tunel metra ma przebiegać od ronda Młyńskiego przez Olszę, rondo Mogilskie, rejon Dworca Głównego, ul. Karmelicką do stacji przy Akademii Górniczo-Hutniczej.
Dotychczas, od referendum ws. metra w 2014 r., podawano, że pierwsza linia ma prowadzić z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Teraz jest to weryfikowane. Może się okazać, że przykładowo pierwszy tunel zostanie skierowany na południe na. os. Kliny, albo dalej do Opatkowic. Szczegóły mają zostać przedstawione w czerwcu.
