Północna obwodnica miasta połączy węzeł Modlnica na granicy Krakowa i gminy Wielka Wieś z węzłem Kraków Mistrzejowice. Na całej długości trasa ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Zaplanowano na niej 27 mostów, wiaduktów i estakad, z czego konstrukcje 25 są już gotowe. Do wykonania są tam jeszcze prace wykończeniowe.
- To trzeci rok prac. Zakończenie zadania planujemy jesienią, może w październiku północna obwodnica powinna być gotowa. Przy budowie tunelu pod Zielonkami największy problem jest geologia, trudne podłoże, mamy do czynienia z terenem podmokłym, wykonawcy cały czas pompowali wodę - mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Krakowie.
Dyrektor kontraktu z firmy wykonującej zadanie wskazuje, że teren jest bardzo trudny. Podkreśla, że przekop jest w pradolinie rzeki Prądnik.
- Dużą trudnością było precyzyjne rozpoznanie na etapie projektowania, a później wykonanie w tak strasznie zmiennych warunkach geologicznych, jakie zastaliśmy. Na półkilometrowym odcinku mamy zmienność warunków terenu praktycznie co 10 lub 20 metrów. Wyzwaniem było odpowiednie zaprojektowanie ścian szczelinowych , a potem opanowanie wody, jej pompowanie i zaprojektowanie studni odwadniających - to były największe problemy. Uporaliśmy się z tym i w tej chwili tunel jest przekopany - mówi Andrzej Truszkowski, dyrektor kontraktu z firmy Gulermax, wykonawcy zadania.
Obwodnica na jej ostatnim odcinku jest powiązana z inną inwestycją drogą S7. GDDKi A informuję, że w IV kwartale 2024 roku planowane jest udostępnienie kierowcom północnej obwodnicy Krakowa S52 oraz połączonej z nią na zasadach tymczasowej organizacji ruchu drogi ekspresową S7 od strony węzła Widoma.
- Odcinek S7 Mistrzejowice – Nowa Huta, ze względu na zmiany projektowe na węźle Mistrzejowice, chcemy zakończyć w 2025 roku - powiedział nam Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GGDKiA.
Obwodnica Krakowa w dużej mierze biegnie po obszarach gminy Zielonki i częściowo gminy Wielka Wieś. W gminie Zielonki tereny były rezerwowane dziesiątki lat temu.
- Czekaliśmy na tę obwodnicę 60 lat. Grunty były zarezerwowane i zablokowane. Teraz mimo uciążliwości związanych z inwestycją mieszkańcy nie narzekają na utrudnienia, wiedzą, że to czasowe i trzeba przetrwać. A sama budowa z naszego punktu widzenia naprawdę szybko postępuje. Prace trwają już ponad 2,5 roku, są mocno zaawansowane, szczerze życzymy sukcesu zarządcy drogi oraz wykonawcy i mamy nadzieję, że uda się dotrzymać terminów - mówi Bogusław Król, wójt gminy Zielonki.
Na północnej obwodnicy Krakowa zaplanowano właściwie trzy tunele, ale jeden z nich jest zbyt krótki, żeby został uznany za tunel, dlatego obecnie zarządca drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawca zadania turecko-polskie konsorcjum firm Gűlermak i Mosty Łódź liczą, że na trasie powstały dwa tunele. Oba na terenie gminy Zielonki. Pierwszy jest krótszy o długości 496 metrów znajduje się w Dziekanowicach, został przebity w lipcu 2022 r.
- Tunel w Dziekanowicach jest niemal gotowy, w wakacje (latem 2023 roku - przyp. red. ) ułożyliśmy w nim betonową nawierzchnię. To pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią - informuje Kacper Michna.
Taka sztywna nawierzchnia została wykonana w województwie małopolskim po raz pierwszy właśnie w tym dziekanowickim tunelu. Taka sama będzie w tunelu pod Zielonkami. To super trwała nawierzchnia betonowa, wytrzymała na obciążenia i warunki klimatyczne. Wymaga zastosowania specjalnej technologii i maszyn, kładziona jest powoli, warstwami.
Trzeci tunel na północnej obwodnicy znajduje się w Krakowie pod wzgórzem Syberia i ma 95 metrów.
- To zbyt krótki odcinek, żeby obecnie uznany został za tunel - mówi Kacper Michna i wyjaśnia, że dziś tunelem nazywane są obiekty budowlane, które biegną pod czymś np. w Zielonkach tunel pod rzeką i ulicami tej miejscowości. Natomiast ten pod wzgórzem Syberia przykrywa tylko warstwa ziemi. Nie był też przekopywany jako tunel. Powstały wykopy, zabetonowano je i na powrót zakryto ziemią. Kierowca wjeżdżając widzi tunel, ale gdyby w wykopie zrobiono tylko mury oporowe, to zostałaby otwarta przestrzeń.
Budowa północnej obwodnicy Krakowa kosztuje 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowa S7. Przetarg na projekt przebiegu nowej zakopianki na...
- Diabli Dół i Boża Wola. Nazwy małopolskich wsi, o których nie słyszeliście!
- Urok Ojcowskiego Parku Narodowego zimową porą. Tunel oszronionych drzew i sanie
- Najpiękniejsze zabytki powiatu krakowskiego wraz z gospodyniami trafiły do kalendarza
- Strefa aktywności gospodarczej w Miękini została otwarta. Firmy już kupują działki
- Na podium rankingu małopolskich gmin nieustająco Wielka Wieś i Zielonki
- Nietoperzowy Szlak. Nowa atrakcja turystyczna pod Krakowem
Orlen przejmuje stacje paliw w Austrii. Rozmowa z prezesem Obajtkiem
