https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Duże zmiany w prawach konsumenta. Co powinniśmy wiedzieć?

Zbigniew Bartuś
archiwum Polskapresse
W Boże Narodzenie wchodzi w życie nowa Ustawa o prawach konsumenta. Z jednej strony zwiększa mocno ochronę konsumentów, a z drugiej - niesie ze sobą wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców. Omawia je mec. Radosław Płonka z Kancelarii Płonka Ozga, ekspert prawny BCC. Zainicjowane przez Unię Europejską zmiany mające chronić konsumentów to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. pokazy) lub na odległość (np. internet) z 10 do 14 dni - bez podawania przyczyny.

Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumenta o wzorze formularza odstąpienia od umowy. Będzie miał także obowiązek zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia, np. przez internet, wyraźnie potwierdził, iż "wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty". Jeżeli przedsiębiorca nie spełni tych wymagań, umowa nie będzie zawarta.

Zgoda konsumenta musi być wyraźna

Nowa ustawa wprowadza również wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową - zarówno w przypadku umów zawieranych przez internet, jak i pozostałych - przedsiębiorca będzie miał obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie. Jeśli przedsiębiorca nie otrzyma wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, konsument będzie miał prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.

Przedsiębiorca musi podać telefon lub faks

Zgodnie z nową ustawą w umowach zawieranych przez internet, przedsiębiorca będzie zobowiązany do podania konsumentowi m.in. numeru telefonu lub faksu, pod którymi konsument będzie mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Mając na uwadze, że niektóre modele biznesowe w ogóle nie przewidywały komunikacji telefonicznej z klientami, dostosowanie się takich przedsiębiorstw do nowych przepisów będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Trzeba przekazać umowę na trwałym nośniku

Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy przez Internet na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Nie będzie się dało zawrzeć umowy wyłącznie przez telefon

Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta nie będzie już możliwe zawarcie przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem wyłączenie przez telefon, np. za pośrednictwem telemar-ketera (eksperci przewidują w związku z tym redukcję zatrudnienia w tym segmencie). Wymagane będzie bowiem potwierdzenie treści proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku.
Oświadczenie o przyjęciu oferty (zawarciu umowy) przez konsumenta będzie skuteczne, jeśli takie oświadczenie także zostanie utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.

Wybór konsumenta: naprawa, wymiana, cena

W przypadku wad zakupionego towaru konsument będzie mógł wybrać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny i odstąpieniem od umowy. Od konsumenta będzie zależało, z której z tych możliwości skorzysta. Przepisy nakładają przy tym na przedsiębiorcę m.in. obowiązek poinformowania konsumenta o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia, co de facto oznacza obowiązek udzielenia konsumentowi porady prawnej.

Za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy grozić będzie kara grzywny do 5 tysięcy zł.
 

  • 13 grudnia weszło w życie unijne rozporządzenie w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
  • Etykiety na opakowaniach żywności muszą być czytelne, nieusuwalne, zrozumiałe, nie mogą wprowadzać w błąd i pomijać istotnych informacji (pisaliśmy o tym szerzej niedawno).
  • Minimalna wielkość czcionki na etykiecie to 1,2 mm, a na bardzo małych opakowaniach - 0,9 mm.
  • Musi byc wyraźna informacja m.in. o alergenach oraz dacie zamrożenia żywności.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska