Magdalena Konczal
pexels/Pavel Danilyuk
Kto wie najwięcej o dinozaurach? Paleontolog i… czterolatek. Chyba każde dziecko miało lub dopiero będzie mieć okres fascynacji tymi gadami. Dlaczego najmłodsi tak bardzo upodobali sobie dinozaury? I jakie korzyści może im to przynieść? 26 lutego obchodzimy Dzień Dinozaura. To doskonała okazja, by dowiedzieć się, dlaczego dzieci uwielbiają „straszne jaszczurki” i… zabrać najmłodszych do parku dinozaurów.

Spis treści

Dlaczego dzieci lubią dinozaury?

Dzieci mają różne fascynacje. Rodzice mogą zauważyć, że zazwyczaj są one bardzo intensywne i występują w konkretnym czasie (np. najpierw była „faza” na samochodziki, a teraz jest na klocki Lego). Taka intensyfikacja zainteresowań w danym obszarze jest zupełnie normalna. Dlaczego jednak niemal każde dziecko w wieku mniej więcej od 3 do 5 lat interesuje się dinozaurami?

Fascynacja dinozaurami, powszechnie występująca u dzieci może wynikać z tego, że najmłodsi mają w sobie wrodzoną potrzebę ciekawości i odkrywania. Tak twierdzą autorzy publikacji „The development of conceptual interests in young children”. Dinozaury idealnie odpowiadają na tę potrzebę – są tajemnicze i nieznane. Młode umysły dzieci, które nie znają jeszcze nauk ścisłych, mają więc okazję do rozwoju, zadawania pytań i odkrywania.

Fascynacja dinozaurami może przynieść sporo korzyści
unsplash/Nate DeWaele

Twoje dziecko nie rozstaje się z książeczkami o dinozaurach i wciąż powtarza nazwy konkretnych gatunków? To dobry znak. Fascynacja dinozaurami może przynieść wiele korzyści. Nawet jeśli będzie trwała tylko przez chwilę.

Fascynacja dinozaurami u dzieci. Dlaczego warto ją rozwijać?

Rodzice mogą mieć dość ciągłego słuchanie o tyranozaurusach i czytania w kółko tej samej książki o gatunkach gadów. Warto jednak pielęgnować zainteresowanie dziecka w tym zakresie. Dlaczego?

Dinozaury dla młodszych dzieci mogą stać się początkiem ich naukowych zainteresowań, „wrotami”, które prowadzą do innych światów nauki. Najmłodsi w okresie takiej fascynacji będą na przykład zadawać pytania: „A dlaczego dinozaury wyginęły?”, „A co jadł stegozaur?” itd. Jeśli rodzice nie znają odpowiedzi na te pytania, dzieci mogą odruchowo zdobywać umiejętność sięgania do źródeł, np. książek czy filmów.

Jak twierdzą niektórzy, fascynacja dziecka dinozaurami mija, gdy idzie ono do szkoły, bo luka w naturalnej chęci zdobywania wiedzy zostaje zastąpiona przez inne dziedziny. Nie ma jednak reguły. Są przecież dzieci, które od małego interesowały się danym obszarem i z biegiem lat wcale im się to nie zmieniło.

Ważnym aspektem w rozwoju najmłodszych jest też tzw. zabawa w udawanie. Dinozaury dają tutaj duże pole do popisu. Dziecko może doświadczyć tego, jak wygląda sklep i później to odtworzyć, może też zobaczyć lwa w zoo i następnie go naśladować. Z dinozaurami wcale nie jest tak łatwo. Ale to dobry znak, bo wówczas można pobudzić swoją wyobraźnię.

U nieco starszych dzieci uczenie się o dinozaurach systematyzuje ich wiedzę. Warto zachęcać ich do tego, by dowiadywały się:

• Kiedy i w jaki sposób wyginęły dinozaury?
  • Czym jest prehistoria?
  • Jaki jest najstarszy dinozaur?
Czterolatki bardzo często zaczynają interesować się dinozaurami
Polesie Toys/pexels

Z kolei młodsze dzieci bardzo mocno zanurzone są w teraźniejszości. Nie potrafią pojąć, np. że one same kiedyś będą dorosłe, a tata lub mama kiedyś byli mali. Uczą się dopiero, co znaczy „za chwilę”, „jutro”, „wczoraj”. Warto więc pomału tłumaczyć dzieciom, co było kiedyś, co jest teraz, a co może stać się w przyszłości. Dinozaury mogą stać się tutaj dobrym przykładem na coś, co było „bardzo dawno temu”.

Parki dinozaurów, muzea historii naturalnej i geologiczne. Które z nich warto odwiedzić?

26 lutego obchodzimy Dzień Dinozaura. To dobra okazja, by zabrać dziecko w miejsce, w którym będzie mogło dowiedzieć się czegoś więcej na temat dinozaurów. Podpowiadamy, gdzie warto się wybrać:

Źródło:
„The development of conceptual interests in young children” [w:] Cognitive Develompment

emisja bez ograniczeń wiekowych