Egzamin ósmoklasisty 2020. Okres przejściowy
Uczniowie po raz pierwszy przystąpili do egzaminu w roku szkolnym 2018/2019. Lata szkolne 2018/2019–2020/2021 są okresem przejściowym. Co to oznacza?
W okresie przejściowym egzamin ósmoklasisty obejmuje język polski, język obcy nowożytny oraz matematykę. Docelowo zaś, czyli po zakończeniu okresu przejściowego, będzie przeprowadzany z języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki oraz jednego wybranego przez ucznia przedmiotu spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii i historii. Uczeń będzie przystępował do egzaminu z tego języka obcego, którego uczył się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.
Egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy. Trzeba do niego przystąpić, jeśli chce się ukończyć szkołę. Przeprowadzany jest w formie pisemnej. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Na koniec roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu.
Egzamin ósmoklasisty 2020. Przebieg egzaminu
Egzamin odbywa się w kwietniu. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
- pierwszego dnia - egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
- drugiego dnia - egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
- trzeciego dnia - egzamin z języka obcego nowożytnego, a od roku 2022 również egzamin z przedmiotu do wyboru, z których każdy trwa po 90 minut.
Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę.
Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
Egzamin ósmoklasisty POLSKI 2019 - odpowiedzi, zadania, arkusze CKE
Egzamin ósmoklasisty 2020. Wyniki egzaminu ósmoklasisty: procentowy i centylowy
W dniu zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o swoich wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu - jak informuje Centralna Komisja Egzaminacyjna - podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
Egzamin ósmoklasisty 2019 MATEMATYKA Odpowiedzi, Arkusz CKE
Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego przedmiotu. Z kolei wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78 proc. punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 73 proc. wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27 proc. zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju
- czytamy na stronie internetowej CKE.
Egzamin ósmoklasisty 2020. Jak wyglądał egzamin w 2019 roku?
Do egzaminu ósmoklasisty w 2019 roku przystąpiło około 372 200 spośród około 376 8003 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej. Zadania we wszystkich arkuszach sprawdzały, w jakim stopniu ósmoklasiści opanowali wymagania określone w podstawie programowej.
Arkusz standardowy z języka polskiego zawierał 22 zadania oraz składał się z dwóch części. Pierwsza część zawierała 21 zadań dotyczących tekstu literackiego (fragmentu Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego) oraz tekstu nieliterackiego (Początki kina Krzysztofa Teodora Toeplitza). Zadania otwarte w tej części arkusza sprawdzały m.in. umiejętność wyrażania opinii na dany temat, interpretacji tekstu kultury - plakatu i napisania zaproszenia oraz znajomość treści i problematyki wybranych lektur obowiązkowych. W drugiej części arkusza uczeń wybierał jeden z dwóch tematów wypracowania: rozprawkę albo opowiadanie.
Na egzaminie z matematyki brylowały zadania wyboru wielokrotnego, w których należało wybrać jedną z podanych odpowiedzi, w trzech zadaniach typu prawda/fałsz - ocenić prawdziwość zdań, a w jednym − wskazać poprawne uzupełnienia dwóch zdań. Zadania otwarte wymagały od ósmoklasistów uważnej analizy treści i elementów graficznych oraz zapisania odpowiednich obliczeń.
Na egzaminie z języka angielskiego większość zadań stanowiły te zamknięte wielokrotnego wyboru lub na dobieranie. Zadania otwarte natomiast wymagały od zdających samodzielnego sformułowania odpowiedzi (zadania z luką i/lub odpowiedzi na pytania) oraz napisania krótkiego tekstu, np. e-maila.
