Matura i egzamin 8-klasisty 2021: zwężony zakres wymagań podstawy programowej
- Minister Edukacji i Nauki, po analizie wyników ubiegłorocznych egzaminów i biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiczną, uznał, że w 2021 r. egzaminy powinny być przeprowadzone na podstawie zawężonego zakresu wymagań podstawy programowej - czytamy na stronie MEN-u.
Zmiana zakresu wiedzy wynikała także z sytuacji, która uniemożliwiała obecnym maturzystom i ósmoklasistom porządne przygotowanie do egzaminów. Przemysław Czarnek wymienił m.in. strajk nauczycieli oraz naukę zdalną prowadzoną od wiosny. - Ci uczniowie nie byli w stanie zdobyć tak dużej wiedzy, jaką zdobyliby, gdyby nauka odbywała się normalnie, w systemie stacjonarnym i przez cały czas - argumentował.
Wiadomo już, że zakres wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu będzie ograniczony o 20-30 proc. Będzie to jednak zmiana jednorazowa, dotycząca jedynie przyszłorocznych egzaminów.
Prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych
Od poniedziałku można składać propozycje wymagań edukacyjnych dla przyszłych egzaminów. MEN podkreśla:
Od 20 listopada br. rozpoczynamy prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych. Na uwagi i opinie merytoryczne czekamy do 27 listopada pod adresem: [email protected]. Wszystkie przesłane opinie zostaną przekazane zespołom, które w kolejnym etapie prac dokonają analizy propozycji i zmodyfikują projekt. W związku z tym uczniowie, rodzice i nauczyciele będą mieli pełną jasność co do tego, co będzie obowiązywało i w jakim zakresie na egzaminach maturalnych i ósmoklasisty w 2021 roku.
Nowe wymaganie edukacyjne zostaną ogłoszone w grudniu
Nowe wymagania egzaminacyjne zostaną ogłoszone w grudniu br. w formie rozporządzenia. Wraz z ich ujawnieniem rozpoczną się szkolenia m.in. dla nauczycieli. Minister Edukacji obiecał, że w tym samym czasie dyrektor CKE opublikuje aneksy do informatorów, zawierające m.in. opisy zmian w formułach arkuszy, zmodyfikowane zakresy struktur gramatycznych dotyczące egzaminów z języków obcych nowożytnych oraz listy lektur do egzaminów z języków mniejszości narodowych, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.
Próbne arkusze egzaminacyjne zostaną udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 roku, czyli około 2 miesiące przed prawdziwymi egzaminami.
Zmiany w arkuszach egzaminacyjnych będą wyglądać następująco:
w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:
- zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
- możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać );
w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:
- zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
- zmniejszenia liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);
w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:
- zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
- ograniczenia/dostosowania zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);
w przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);
w przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
- zniesienia obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.
Jak podkreślił minister Czarnek - Polska jest jednym z pierwszych krajów w Europie, który dokonuje korekty podstaw programowych pod kątem egzaminów, wiedząc, że w ten sposób musi wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów i nauczycieli.
