Egzamin ósmoklasisty 2025. Uczniowie po teście z polskiego. Jak im poszło?
Jak ósmoklasiści z Krakowa poradzili sobie z pierwszym egzaminem i z jakim nastawieniem podchodzą do kolejnych? Zapytaliśmy:
Zofia Kasperska ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wyszła z egzaminu nieco przed czasem. Jak nam przekazała, jeśli chodzi o wypracowanie, na egzaminie można było pisać przemówienie na temat przyjaźni lub opowiadanie w nawiązaniu do jednego z dwóch obrazków do wyboru i z przywołaniem bohatera wybranej lektury.
Zosia wybrała obrazek z siedzącą na ławce osobą i drugą w pobliżu. Napisała opowiadanie, którego sama jest bohaterką. Dziewczynka w tym opowiadaniu zgubiła się w lesie. Szczęśliwie spotyka Małego Księcia, który jej pomaga w tej sytuacji. W opowiadaniu ósmoklasistki Mały Książę niesie ratunek nie tylko zabłąkanej w lesie, ale też napotkanemu rannemu zwierzęciu.
- Trochę się stresowałam przed egzaminem, ale starałam się opanować ten stres, np. szłam na spacer - mówiła nam ósmoklasistka. Przed Zosią teraz egzamin, którego najbardziej się obawia – z matematyki.
13 maja popołudniu w naszym artykule opublikujemy arkusze egzaminacyjne CKE. Udostępnimy również proponowane odpowiedzi oraz rozwiązania egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, przygotowane przez ekspertów z portalu „Matematyka Gryzie”.
Egzamin ósmoklasisty 2025: co było na egzaminie i które lektury się pojawiły?
Opowiadanie i ten sam obrazek wybrała też Marysia z tej samej krakowskiej szkoły.
- Mieliśmy napisać, że spotykamy bohatera lektury i on czegoś dokonuje, dobrego uczynku. Napisałam o Alku z „Kamieni na szaniec”. U mnie bohaterką opowiadania była Basia. Dziewczynka siedziała na ławce na łące, a nieopodal niej stał jakiś pan i zaczął ją zaczepiać. I Alek pomógł tej dziewczynce, odstraszył tego pana – streściła nam Marysia.
Przemówienie z kolei pisała m.in. Anna Białota, również z SP nr 1 w Krakowie. Wyszła z sali jako czwarta, około 15 minut przed czasem.
- W tym przemówieniu trzeba było udowodnić, że przyjaźń to jest rodzaj harmonii, która może połączyć ludzi z różnymi charakterami. Zdecydowanie wolę przemówienie, dla mnie jest łatwiejsze, mam wrażenie, że w opowiadaniu można popełnić wiele błędów – tłumaczyła nam Ania tuż po wyjściu z egzaminu.
Uczennica zawarła w swoim przemówieniu trzy argumenty oraz wykorzystała trzy lektury. Były to: „Chłopcy z Placu Broni”, „Kamienie na szaniec” i „Zemsta”.
- Pisałam na przykład, że bohaterowie jednej z tych lektur, chłopcy mieli różne charaktery i to, czym się odznaczali, a jednak wspólny cel pozwolił im złączyć się i stworzyć jakby rodzinę, społeczność. Pokazywałam, że, mimo że charaktery są różne, to jedna rzecz potrafi nas złączyć – relacjonowała Ania.
Co było na egzaminie? Czy pojawiła się rozprawka?
Wielu zdających przygotowywało się do pisania na egzaminie ósmoklasisty rozprawki, dlatego byli rozczarowani tym, że nie pojawiła się w tym roku.
Zdający egzamin ósmoklasisty 2025 z języka polskiego zmierzyli się w sumie z 19 zadaniami. Pojawił się w nich m.in. fragment „Chłopców z Placu Broni”, a także tekst o przyjaźni, o tym, że wiele o niej piszą filozofowie i wyróżniają różne jej typy.
W innym zadaniu podane było słowo "szyderstwo" i należało odpowiedzieć, czy trzeba go szukać w słowniku języka polskiego czy w słowniku frazeologicznym.
Czy egzamin ósmoklasisty był trudny?
Trzeba było napisać ogłoszenie o przedstawieniu szkolnym o przyjaźni i zachęcić do udziału.
- Łatwe było. Uważam, że dobrze mi poszło i czuję się w miarę pewnie – podsumowywałam swój egzamin Ania Białota z Krakowa.
Na przemówienie zdecydowała się też kolejna pytana przez nas uczennica podstawówki w ścisłym centrum Krakowa - Izabela Kozioł.
- Odniosłam się do „Małego Księcia” i „Opowieści wigilijnej”. Ogólnie nie przepadam za przemówieniami, ale też nie lubię pisania opowiadania. Przygotowałam się do rozprawki... – dodawała nastolatka.
Uczniowie, z którymi rozmawialiśmy, oceniają, że czasu na egzamin było akurat tyle, ile potrzeba (dwie i pół godziny) i w krótszym – czyli w dwie godziny jak w poprzednich latach – mieliby problem z napisaniem wszystkiego.
Egzamin ósmoklasisty 2025 - ilu uczniów w Krakowie i Małopolsce?
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego to pierwszy poważny test, z którym mierzą się uczniowie kończący szkołę podstawową. To nie tylko sprawdzian znajomości lektur i zasad języka, ale także umiejętności logicznego myślenia, interpretacji tekstów i formułowania własnych wypowiedzi.
We wtorek do egzaminów ósmoklasisty w samym Krakowie przystąpi 6 431 uczniów, a w całym województwie małopolskim – 33 790.
Z obowiązku przystąpienia do poszczególnych egzaminów, dzięki sukcesom w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, zwolniono 106 uczniów w Małopolsce, w tym 58 z Krakowa.
Co zawiera arkusz egzaminacyjny z języka polskiego? Rodzaje zadań
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in.:
zadania wyboru wielokrotnego,
zadania typu prawda-fałsz,
zadania na dobieranie.
Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się:
zadania z luką,
zadania wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu jednym lub kilkoma wyrazami,
zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania sprawdzające umiejętność tworzenia form użytkowych – ogłoszenia i zaproszenia,
zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania.
W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem, formułowaniem opinii. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji literackich (np. rozumienia sensu utworów), kulturowych (np. interpretacji plakatu), językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).
Arkusz egzaminacyjny. Dwie części egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
Czytanie ze zrozumieniem i zadania językowe
Część pierwsza arkusza będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu:
tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu)
tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego).
Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 wyrazów. W tej części arkusza mogą pojawić się również zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcja obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp.
Przykładowe zadania:
Zadanie 1. Wyjaśnij, do jakiej tajemnicy nawiązuje Balladyna w słowach: Już przeszłość zamknięta / W grobach… Ja sama panią tajemnicy. W odpowiedzi odwołaj się do znajomości całego utworu Juliusza Słowackiego.
Zadanie 2. Odwołując się do znajomości całego utworu Balladyna, dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Cechą charakterystyczną świata przedstawionego w utworze Balladyna jest A. czas akcji nieprzekraczający jednej doby. B. łączenie elementów realistycznych i fantastycznych. C. brak związku przyczynowo-skutkowego między wydarzeniami. D. umiejscowienie rozgrywających się wydarzeń w jednym miejscu.
Zadanie 3. Zredaguj zaproszenie na premierę filmu zatytułowanego Łowcy talentów. Zachęć do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów. Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
Wypracowanie – dłuższa forma wypowiedzi
W części drugiej arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 wyrazów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: a) tematu o charakterze twórczym (opowiadanie twórcze) oraz b) tematu o charakterze argumentacyjnym (rozprawka, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej oraz/lub do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.
Ważne! Egzamin jest oceniany na maksymalnie 45 punktów, w tym 20 punktów za wypracowanie, a 25 punktów za pozostałe zadania.
Przykładowe tematy wypracowania:
Temat 1. Z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego.
Temat 2. Napisz opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów wybranej lektury obowiązkowej. Wspólna przygoda skłoniła Cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego tej lektury. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.
Lista lektur obowiązkowych
Klasy IV–VI - lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
Klasy VII i VIII - lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Aleksander Fredro, Zemsta
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
Adam Mickiewicz, Dziady część II
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Juliusz Słowacki, Balladyna
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)4
Sławomir Mrożek, Artysta
Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty)
Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu:
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
wybrane podania i legendy polskie
wybrane baśnie polskie i europejskie
Maria Konopnicka, Rota
Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń także może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu w latach 2025–2028:
Charles Perrault, Kopciuszek
Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
Bolesław Prus, Katarynka
Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
mit o Orfeuszu i Eurydyce
przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych
Jan Kochanowski, treny I i V
Ignacy Krasicki, Żona modna
Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)
Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)
Jak zaznacza Centralna Komisja Egzaminacyjna, w latach szkolnych 2024/2025 i 2025/2026 zadania w części I arkusza egzaminacyjnego, dotyczące lektur obowiązkowych dla klas IV – VI, będą odnosić się wyłącznie do fragmentu lektury umieszczonego w arkuszu. Nie będzie sprawdzana znajomość treści ani problematyki całej książki obowiązkowej.
Gdzie znaleźć arkusze z lat ubiegłych?
Aby lepiej przygotować się do egzaminu, warto zapoznać się z arkuszami z poprzednich lat:
Co trzeba mieć przy sobie podczas egzaminu?
Na egzamin należy przynieść czarny długopis lub pióro (pisanie innym kolorem może skutkować unieważnieniem pracy) oraz legitymację szkolną. Uczniowie mogą mieć przy sobie także wodę w przezroczystej butelce, bez etykiety.
Nie wolno wnosić na salę żadnych pomocy naukowych, telefonów komórkowych ani urządzeń elektronicznych.
Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego 2025?
Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025 zostaną ogłoszone w piątek 4 lipca 2025 r. Tego dnia uczniowie będą mogli sprawdzić swoje wyniki online oraz odebrać zaświadczenia w szkołach.
Choć egzamin ósmoklasisty nie ma określonego progu zdawalności, to jednak wyniki z niego mają istotny wpływ na to, do jakiej szkoły trafi uczeń. W sytuacji, gdy o przyjęcie do szkoły stara się więcej kandydatów niż jest dostępnych miejsc, wynik egzaminu może okazać się kluczowy.
