https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Fatalne torowisko wreszcie pójdzie do remontu, ale będą spore utrudnienia

Karolina Gawlik
fot. Anna Kaczmarz
Torowisko na ul. Na Zjeździe (przy placu Bohaterów Getta) to jedno z najbardziej zniszczonych w Krakowie. Po latach wściekania się pasażerów, wreszcie udało się znaleźć pieniądze na ich modernizację. W związku z remontem podróżujący MPK będą się jednak musieli uzbroić w cierpliwość.

Pierwszy etap modernizacji zakłada wyłączenie z ruchu torowiska w ciągu ulicy Na Zjeździe. Co za tym idzie, pojawią się zmiany w kursowaniu tramwajów:

  • linie 3, 24, 50, 69 - w obu kierunkach kursować będą przez ulice Limanowskiego, Krakowską i Dietla.
  • nowa linia 79 - zostanie uruchomiony tymczasowy tramwaj kursujący na trasie: Dworzec Towarowy - Pawia, Westerplatte, Starowiślna, Dajwór (powrót: św. Wawrzyńca). Linia będzie jeździć co 20 minut przez cały tydzień.
  • linie 6, 13, 23 - funkcjonować będą bez zmian.

Bilety okresowe wykupione na tramwaje 3, 24 i 50 zachowują ważność na stałych oraz zmienionych trasach tych linii. Według planów urzędników, pierwszy etap remontu potrwa do 25 sierpnia. Kolejna faza to, niestety, nie koniec utrudnień dla pasażerów, bowiem drogowcy zajmą się naprawą szyn na skrzyżowaniu z ul. Limanowskiego.

- Wtedy tramwaje jadące do Kurdwanowa będą kursować tylko do Dworcowej i Korony. Potem pasażerów będzie zabierać zastępcza komunikacja autobusowa - zapowiada Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Po wykonaniu drugiego etapu robót, prace powrócą na torowisko przy ul. Na Zjeździe. Nie wiadomo dokładnie, kiedy cały remont dobiegnie końca. Urzędnicy chcieliby zdążyć przed rozpoczęciem roku akademickiego w październiku, kiedy w Krakowie pojawia się największa liczba pasażerów.

Remont torowiska będzie kosztował 12 milionów złotych. Miasto wyłoży na niego pieniądze z własnej ręki, ponieważ Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie przyznało Krakowowi dotacji unijnej na remont trzynastu feralnych torowisk, wśród których priorytetem były właśnie szyny przy placu Bohaterów Getta.

Według zapowiedzi ZIKiT-u, rozpoczęcie tego remontu miało się wiązać z zakończeniem prac związanych z połączeniem torowisk przy ul. Lipskiej. Tramwaj linii 20 miał wrócić na swoją stałą trasę od Cichego Kącika do Małego Płaszowa (obecnie kursuje tylko do przystanku "Gromadzka"). Chodziło o to, aby pasażerowie nie napotykali na duże utrudnienia w dwóch różnych, kluczowych miejscach. Miasto nie dotrzymało jednak tej obietnicy.

- Robimy to jak najszybciej, żeby nałożenie się remontów trwało jak najkrócej - zapewnia Michał Pyclik.a

CO TY WIESZ O WIŚLE? CO TY WIESZ O CRACOVII? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
s.
Priorytet (w nazywaniu) ma linia z większym ruchem nie starsza.
Akurat nie wiem czy Kurdwanów czy Bieżanów Nowy ma większy ruch, a więc nie twierdzę, że koniecznie nie masz racji ale akurat "starszyzna" linii ma tu mniejsze znaczenie (bo wtedy np. zamknięcie Starowiślnej odcinałoby ruch do Muzeum Inżynierii Miejskiej, a nie do Kurdwanowa czy Bieżanowa, bo pętla Muzeum jest dużo starsza, choć jeździ tam tylko "0", pięć kursów na tydzień...)
123abc
Remont torowiska będzie wykonany bez zastosowania mat wibroakustycznych , wiec za kilka lat na skrzyzowaniu Limanowskiego i Na Zjezdzie poblem się powtórzy. Takie maty są zastosowane na prostym odcinku Limanowskiego dwa lata temu. Torowisko spisuje sięidealnie.

Wniosek jest prosty, tam gdzie sa maty wstrząsy nie przenoszą się na jezdnie i tym sammym torowisko ma większą żywotność. Kolejną sprawa są tramwaje 105 N starego typu, powinny być jak najszybciej wycofane, stary system jezdny powoduje przenoszenie dużych swstrząsów na szyny
G
Gość
Co za (pseudo)dziennikarz pisał ten artykuł?
[quote]- Wtedy tramwaje jadące do Kurdwanowa będą kursować tylko do Dworcowej i Korony.[/quote]

Drogi redaktorze pragnę zaznaczyć, że dłużej i to zdecydowanie istnieje torowisko do Bieżanowa i Prokocimia niż do Kurdwanowa. Mam wrażenie, ze mamy tutaj do czynienia z "wazeliną" w kierunku pewnych urzędników. Zresztą nie pierwszy już raz. Ciągle tylko "do Kurdwanowa". Jaka gazeta takie artykuły. Niestety mamy do czynienia zbrakiem obiektywizmu.
O
OnaMaTo
To jaka pora w takim razie byłaby dla Ciebie dobra, żeby dało się przeprowadzić remonty bezboleśnie? :D
z
zyczliwy
niech sobie zikit obejrzy torowisko ulica podwale tam jest agonia
w
wkurzony
Trzeba było pomyśleć a nie czekać że rząd czy Unia da... Od dawna wiadomo, że na Kraków rząd nic nie da ani nie pozwoli dać. Dofinansowanie na tramwaje przeszło zapewne tylko dlatego, że producent jest z Bydgoszczy. Więc jakbyście myśleli a nie czekali, to remont na Placu Getta czy na Podwalu powinien być już dawno zrobiony- chociażby za kasę zmarnowaną na ten cyrk z igrzyskami. Podwale powinno być zrobione co najmniej 5 lat temu. Teraz psy po plantach poruszają się szybciej niż tramwaj po tym zmasakrowanym torowisku.
P
Paweł
Może właśnie trzeba zmodernizować pasażerów, bo za dużo narzekają na torowiska :)
G
Grubomieszczanin Krakowski
"Po latach wściekania się pasażerów, wreszcie udało się znaleźć pieniądze na ich modernizację."
Pani Karolino, z tego co pani napisała wynika, że ZIKiT znalazł pieniądze na modernizację pasażerów, bo gdyby chodziło o torowisko, to pieniądze powinny się znaleźć na jego modyfikację, nie ich...
j
jag
Jak miasto chce zachęcać do korzystania z komunikacji tramwajowej, gdy na wielu odcinkach z powodu fatalnego stanu torowiska prędkość jest ograniczona do 10 km/h a nawet mniej? - 12 mln to niewielka kwota w budżecie miasta i za 100 mln można wyremontować wszystkie newralgiczne torowiska. Ale silne lobby samochodowe we władzach i radnych woli wielokrotnie więcej wydać na parkingi w centrum i remonty dróg ułatwiające dojazd do ścisłego centrum samochodem. Cóż - widać egoistyczny wyborca i jego głos jest ważniejszy.
W
Wdzięczna
Jak to wspaniale, że ZIKiT znowu pomyślał o wygodzie i bezproblemowych przejazdach dla swoich pasażerów. Ucieszą się zapewne uczniowie i ich rodzice. No, ale byleby do października zdążyli, bo wtedy znacznie wzrośnie liczba korzystających z MPK. Ci jeżdżący przed październikiem to przecież niewielki procent. :)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska