Głosowanie zakończone
Plebiscyt: MISTRZOWIE MOTORYZACJI

Wybieramy zdjęcia samochodów do kalendarza

1969 Ford Mustang Boss 302


Ford zbudował tylko 1 628 Mustangów Boss 302 !!!


Prezentowany Mustang został wyprodukowany 27.05.1969 roku. Jest jednym z pierwszych Boss 302 który opuścił fabrykę w Dearborn. Spośród czterech kolorów oferowanych dla Boss 302 z 1969 roku, Wimbledon White był najrzadszy z zaledwie 194 zbudowanymi egzemplarzami.


Mustang Boss 302 z 1969 roku był nie tylko odpowiedzią Forda na Camaro Z28, ale także sposobem Forda na homologację specjalnego silnika V8 302 CI z dużymi 4-cylindrowymi głowicami Cleveland dostosowanymi do bloku Windsor, który to zestaw generował moc 290 KM, aby dać Fordowi przewagę w serii wyścigowej Trans-American (Trans-Am) Sedan Racing.


Jako model o wysokich osiągach, Boss 302 był wyposażony w 4-biegową skrzynię Toploader, mechanizm różnicowy 3.50 Traction-Lok , 9-calową tylną oś i zawieszenie Competition z naprzemiennymi tylnymi amortyzatorami, aby tłumić skoki kół przy ostrym przyspieszaniu. Aby pomieścić nowe opony F60x15, przednie błotniki zostały podwinięte w celu uzyskania prześwitu, a do wież amortyzatorów dodano dodatkowe usztywnienia.

W latach 60-tych Ford był mocno zaangażowany w wyścigi. Hasło brzmiało: „Wygraj w niedzielę, sprzedaj w poniedziałek”.


W 1966 i 1967 roku Ford, z pomocą Carrolla Shelby'ego i jego firmy Shelby-American, ścigał się Mustangami i wygrał serię Sports Car Club of America (SCCA) oraz Trans-American (Trans-Am) Sedan Racing. Dobra passa Forda skończyła się gdy w 1967 roku General Motors wprowadził na rynek Camaro Z/28, aby konkurować z Mustangiem. Camaro rywalizował nie tylko na ulicy i w salonach sprzedaży, ale także startował w serii Trans-American (Trans-Am) Sedan Racing.


W 1968 Camaro wygrał mistrzostwo serii. Był to rok niepowodzeń dla Mustanga. W 1969 roku Ford musiał coś zrobić, aby odzyskać mistrzostwo Trans-Am.

Ojcem chrzestnym projektu został Larry Shinoda, były stylista GM pracujący dla Forda, stworzył on unikalną stylizację samochodu i wymyślił nazwę BOSS 302 dla samochodu jak i dla silnika, które wejdą do produkcji.


W 1969 roku Ford był blisko, ale nie zdobył jeszcze BOSS-em 302 tytułu Trans-Am. Dopiero w roku 1970 Mustang BOSS 302 wygrał mistrzostwa Trans-Am i wszedł do ksiąg historii. Jedna z zasad SCCA stanowiła, że producenci muszą sprzedawać to, czym się ścigają. Według danych dotyczących sprzedaży z 1969 roku, Chevy sprzedał 20 302 sztuki swojego wyścigowego Camaro, podczas gdy Ford wypuścił na rynek tylko 1628 sztuk BOSS 302 co przekłada się na znaczną wartość modelu w dzisiejszych czasach.