Pozycjonowania, zwane również SEO, to taka praca nad daną domeną oraz stroną internetową, by pojawiała się ona na jak najwyższych wynikach wyszukiwania, podczas gdy użytkownicy wpisują w Google interesujące ich frazy kluczowe.
Pozycjonowaniem zajmuje się wiele agencji, jednak nie każdy na początku będzie chciał lub miał budżet na to, by pozycjonowanie zlecać. Na szczęście wiele działań, przynajmniej tych podstawowych, można wykonać zupełnie samodzielnie. Oto kilka porad, jak zadbać o SEO swojej strony, i to przy minimalnej ilości wiedzy na temat pozycjonowania.
6 rad – jak samodzielnie zacząć pozycjonować swoją stronę internetową?
Załóż Google Analytics oraz Google Search Console – są to narzędzia, które pomogą Ci w pracy oraz pozwolą mierzyć wyniki danej witryny. Google Analytics, jak wskazuje sama nazwa, idealnie sprawdza się do analityki, śledzenia ilości odwiedzin czy źródeł, skąd trafiają do nas użytkownicy, natomiast Google Search Console pomoże nam śledzić dane dotyczące ruchu organicznego (czyli ruchu głównie z Google), najlepsze frazy, na które wyświetlana się naszą witryna, czy różnorodne problemy z nią związane. Oba te narzędzia są niezbędne, więc nie czekaj i nie odpuszczaj ich zakładania. Oba są zupełnie darmowe.
Wypełnij stronę treścią – pamiętaj, Google lubi treść. Dlatego, gdy przygotowujesz swoją stronę, przygotuj jej naprawdę dużo. Jeżeli boisz się, że klienci nie będą chcieli jej czytać, umieść część z niej tak, by niekoniecznie musieli do niej dotrzeć, np. na samym dole strony. Przygotuj opisy kategorii, opisy swojej oferty, opisy konkretnych produktów. Używaj słów, po których chcesz, by użytkownicy znajdowali dany produkt czy fragment oferty w sieci, oraz używaj słów, która z daną tematyką są związane.
Prowadź bloga – to idealny pomysł na to, by treści na stornie było jeszcze więcej. Dzięki blogowi fraza będzie wyświetlała się na tzw. frazy długoogonowe. Dodatkowo blog sprawia, że mamy treść, którą możemy dzielić się z innymi w social media, a dodatkowo sprawia, że dana firma staje się ekspertem w danej dziedzinie w oczach czytelników, o ile oczywiście same artykuły są na eksperckim poziomie.
Dodawaj atrybuty ALT i kompresuj obrazki – atrybut ALT można dodać do każdej grafiki na Twojej stornie i powinieneś to zrobić. Powinien on opisywać to, co znajduje się na zdjęciu lub grafice. Docelowo, gdyby nie mogła się ona wyświetlić, pojawi się tam właśnie zamiast niej atrybut ALT. Pamiętaj, jeżeli jest tylko taka opcja, w atrybutach ALT powinny znajdować się również frazy kluczowe.
Kompresja obrazków to również istotna kwestia – grafiki na stronie powinny być lekkie, a często tak nie jest, przez co strona działa wolno, co wpływa również na jej pozycje w Google. Zakłada się, że obrazek nie powinien mieć więcej, niż 200 kB. Jednocześnie, pamiętaj, w sieci znajdziesz wiele kompresorów grafik, które je odchudzą, a dodatkowo różnica w ich wyglądzie i jakości nie będziemy widoczna gołym okiem!
Uzupełniaj meta title i description – meta title ma kluczowe znaczenie dla SEO, dlatego każda Twoja podstrona powinna mieć unikalny tytuł. Pamiętaj, by w tytule zawierać istotne frazy kluczowe, lecz nie może być to ich lista, muszą zostać w niego zręcznie wplecione.
Meta description to opcja na to, by zachęcić użytkowników Google do tego, by weszli na naszą stroną. Opisz tam, co dokładnie znajdą na Twojej stornie, nie zapominając o CTA, czyli wezwaniu do działania, takim jak „Sprawdź”, czy „Kliknij!”.
Dodawaj swoją stronę do bezpłatnych wizytówek i generuj linki – do wielu popularnych wizytówek możemy dodać swoją stronę zupełnie za darmo, i warto to zrobić z dużą starannością. Istotne są zwłaszcza te popularne i te, które wygenerują link do naszej strony. Dzięki temu pozycja naszej strony w Google będzie rosła, chociaż nie można oczekiwać, że linki z takich darmowych miejsc będą bardzo mocne – to jednak dobry początek.
Warto pozyskiwać również inne linki, pochodzące z innych stron. Nie zawsze jest to łatwe oraz tanie, lecz czasem możemy również takie linki generować za darmo. Zastanówmy się, czy ktoś z naszych znajomych nie ma swojej strony internetowe, sklepu czy bloga - miejsca, gdzie można np. dodać artykuł opisujący ofertę naszej firmy lub odpowiadając na pytania, związane z ofertą naszej firmy. Dzięki temu, w takiej treści, będziemy mogli zawrzeć linki do naszej domeny, co pomoże jej w osiąganiu lepszych wyników w Google.
Podsumowanie
To tylko podstawowe działania, lecz już one czasem pozwalają pokazywać się na wyższych pozycjach. To baza do tego, by samodzielnie działać dalej lub, by zlecić pozycjonowanie swojego sklepu lub strony internetowej agencji – działania pozycjonerskie mogą zajmować wiele czasu. Gdy będziesz wprowadzał kolejne zmiany na stronie, pamiętaj, że wyniki, ruch oraz pozycja na poszczególne frazy w Google możesz sprawdzić w założonym na samym początku Google Search Console.
Jeżeli chcesz pozycjonować swoją firmę profesjonalnie, wybierz do tego odpowiednią agnację – do tego grona zalicza się krakowska agencja marketingowa 3-a.eu.