https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak udają, że walczą ze smogiem [WIDEO]

Piotr Tymczak
Fot: Adam Wojnar
Urzędnicy przygotowali zmienione zasady darmowej komunikacji w dni dużego zanieczyszczenia powietrza, ale zdają sobie sprawę z tego, że to i tak niewiele pomoże.

- Nam powinno chodzić o to, aby mieć czystsze powietrze, a nie jedynie efekt PR-owy związany z przekazem do mieszkańców, że coś się robi w walce ze smogiem - komentował Kazimierz Chrzanowski, radny z prezydenckiego klubu „Przyjazny Kraków”, podczas poniedziałkowej Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Autor: Piotr Tymczak

Tak zareagował na proponowany od tego sezonu grzewczego ulepszony system monitorowania zanieczyszczeń powietrza, co ma skutkować precyzyjniejszym typowaniem smogowych dni, w których kierowcy samochodów będą mogli korzystać z darmowych przejazdów tramwajami i autobusami.

Wiele wątpliwości mieli też inni radni z Komisji Infrastruktury. Sami urzędnicy przyznają, że darmowa komunikacja ma przynieść bardziej efekt edukacyjny niż znaczną poprawę jakości powietrza.

Według nowych zasad opracowanych przez Urząd Miasta darmowa komunikacja miejska będzie wprowadzana w dniach, w których średnie stężenia będą zliczane dwukrotnie w ciągu dnia – pierwsza średnia od 1 do 16, druga od 12 do 22. Jeśli poziom pyłu PM10 przekroczy 150 mikrogramów/m3, darmowa komunikacja miejska będzie obowiązywać następnego dnia przez 24 godziny. Co ważne, zrezygnowano z warunku, by na jednej ze stacji średnie stężenie wynosiło więcej niż 200 mikrogramów/m3. Nowe zasady wejdą w życie po przyjęciu ich przed Radę Miasta – najwcześniej w drugiej połowie października.

Nowy system będzie działać w oparciu o dwie średnie: „długą" – 16-godzinną, obejmującą dwa szczyty komunikacyjne i „krótką" – 10/11-godzinną, obejmującą szczyt komunikacyjny i moment masowego rozpalania pieców węglowych w godzinach popołudniowo-wieczornych. Obie średnie będą obliczane niezależnie od siebie.

Informacje o wprowadzeniu darmowej komunikacji będą przekazywane po godz. 17.15 (przekroczenie poziomu 150 przez „średnią długą" lub po 23.15 (w przypadku, gdy nastąpi przekroczenie poziomu 150 przez „średnia krótką"). Wiadomość zostanie natychmiast opublikowana na stronie Urzędu Miasta www.krakow.pl oraz przekazana do krakowskich mediów. Znajdzie się również na profilu Kraków PL w mediach społecznościowych, tablicach informacji pasażerskiej zlokalizowanych na przystankach autobusowych i tramwajowych, w systemach BUS TV oraz, poprzez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, w postaci informacji w formacie DVBT w programach regionalnej naziemnej telewizji cyfrowej, w multipleksie cyfrowym MUX-3, telegazecie programów regionalnych TVP str. nr 431 (w programach regionalnych naziemnej telewizji cyfrowej, w multipleksie cyfrowym MUX-3) oraz komunikatów w bezpłatnej aplikacji mobilnej (RSO).

Więcej w jutrzejszym „Dzienniku Polskim"

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Diesel
Silnik Diesel potrzebuje odpowiednia temperaturę, żeby był oszczędny. Dla tego zostawiają zapalone na dusza mete lepiej im się to opłaca i dlatego diesel nie opłaca się w miejsce.
A
AntiTDI
VW nie pozwoli. A Kowalski musi miec diesla zeby osczedzic grosza a wydac pozniej na lapowke do lekarza.
p
podgorz
Z bardzo prostej przyczyny. jak można napisać "przekroczenie np 1200 %" ?
W "programach ochrony powietrza" ten parametr opisywany jest " ile razy" a inne jako % przekroczenia. Po co drażnić elektorat?
2 lata temu w telewizyjnej debacie przedwyborczej jeden z kandydatów stwierdził, że
" na koniec tej kadencji smog przestanie być problemem dla Krakowa". Wybory wygrał a smog ma się bardzo dobrze. Ale jeszcze 2 lata zostały.....
g
gość
To teraz przez analogię: co czujecie po przejeździe starego busa, dużej ciężarówki czy dostawczaka? A tego jeździ po Krakowie kilkadziesiąt tysięcy (wśród kilkuset tysięcy samochodów ogółem). I to nie tylko jak piece - w sezonie grzewczym, ale rok w rok na okrągło...
ś
św.NH
Nareszcie zamkną dla od ucisków smogowych z Łęgu i Skawiny te węglowe wieże śmierci, i dla aut zamkną miasto i nikt nie będzie palił bo tu jest Afryka tu sie drzwi nie zamyka.
l
lekarz med.
Dlaczego w mieście nie podaje się wyników pomiarów NOx-ów (dla niezorientowanych: NOx - tlenki azotu).
Za to wciska się ludziom na siłę aż do wyrzygania te informacje o pyle PM10? Pyły też są ważne, ale przecież nie tak szkodliwe jak NOx.
"karze"
przepraszam:(
o
olo
Wszystkie te rzekomo podejmowane działania to jeden wielki pic. Prawdziwa walka ze smogiem przyniosła by za duże straty biznesowi, więc władze powiązane z biznesem nic tak na prawdę nie zrobią. Tylko kilogramy kitu wciskają mieszkańcom.
a
a
każe się stałych użytkowników komunikacji miejskiej.
Ci pierwsi za to że jeżdżą samochodem zwykle, w nagrodę dostają bilet darmowy dla siebie i swoich pasażerów auta. Ci drudzy za to że są wierni komunikacji zbiorowej, karani są za to że nie jeżdżą samochodem po mieście.
Spaliny wdychają wszyscy uczestnicy ruchu.
s
sylwia
Na ulicy Cieślewskiego trwa budowa bloku w miejsce wyciętego już niestety parku , ciężarówki wywożące ziemię stoją w kolejce na włączonych silnikach po kilka minut, i co ?
Z
Zojka
Wszystko to POZORY ! Wystarczy -od kilku dni (wieczorem) stanąć na przystanku "PARK WODNY". Smród z okolicznych domków koszmarny....A jest to JEDEN przystanek za siedzibą STRAŻY MIEJSKIEJ! Kilka domów jest w stanie zasmrodzić duży obszar ! I CO Z TEGO????
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska