- Nam powinno chodzić o to, aby mieć czystsze powietrze, a nie jedynie efekt PR-owy związany z przekazem do mieszkańców, że coś się robi w walce ze smogiem - komentował Kazimierz Chrzanowski, radny z prezydenckiego klubu „Przyjazny Kraków”, podczas poniedziałkowej Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.
Autor: Piotr Tymczak
Tak zareagował na proponowany od tego sezonu grzewczego ulepszony system monitorowania zanieczyszczeń powietrza, co ma skutkować precyzyjniejszym typowaniem smogowych dni, w których kierowcy samochodów będą mogli korzystać z darmowych przejazdów tramwajami i autobusami.
Wiele wątpliwości mieli też inni radni z Komisji Infrastruktury. Sami urzędnicy przyznają, że darmowa komunikacja ma przynieść bardziej efekt edukacyjny niż znaczną poprawę jakości powietrza.
Według nowych zasad opracowanych przez Urząd Miasta darmowa komunikacja miejska będzie wprowadzana w dniach, w których średnie stężenia będą zliczane dwukrotnie w ciągu dnia – pierwsza średnia od 1 do 16, druga od 12 do 22. Jeśli poziom pyłu PM10 przekroczy 150 mikrogramów/m3, darmowa komunikacja miejska będzie obowiązywać następnego dnia przez 24 godziny. Co ważne, zrezygnowano z warunku, by na jednej ze stacji średnie stężenie wynosiło więcej niż 200 mikrogramów/m3. Nowe zasady wejdą w życie po przyjęciu ich przed Radę Miasta – najwcześniej w drugiej połowie października.
Nowy system będzie działać w oparciu o dwie średnie: „długą" – 16-godzinną, obejmującą dwa szczyty komunikacyjne i „krótką" – 10/11-godzinną, obejmującą szczyt komunikacyjny i moment masowego rozpalania pieców węglowych w godzinach popołudniowo-wieczornych. Obie średnie będą obliczane niezależnie od siebie.
Informacje o wprowadzeniu darmowej komunikacji będą przekazywane po godz. 17.15 (przekroczenie poziomu 150 przez „średnią długą" lub po 23.15 (w przypadku, gdy nastąpi przekroczenie poziomu 150 przez „średnia krótką"). Wiadomość zostanie natychmiast opublikowana na stronie Urzędu Miasta www.krakow.pl oraz przekazana do krakowskich mediów. Znajdzie się również na profilu Kraków PL w mediach społecznościowych, tablicach informacji pasażerskiej zlokalizowanych na przystankach autobusowych i tramwajowych, w systemach BUS TV oraz, poprzez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, w postaci informacji w formacie DVBT w programach regionalnej naziemnej telewizji cyfrowej, w multipleksie cyfrowym MUX-3, telegazecie programów regionalnych TVP str. nr 431 (w programach regionalnych naziemnej telewizji cyfrowej, w multipleksie cyfrowym MUX-3) oraz komunikatów w bezpłatnej aplikacji mobilnej (RSO).
Więcej w jutrzejszym „Dzienniku Polskim"