FLESZ - Abonament RTV nie będzie ściągany od dłużników?

- Ten węzeł wiele rozwiąże, będzie węzłem bezpiecznym, wolnym od wypadków – mówił przy okazji podpisania programu inwestycyjnego Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Inwestycja poprawi nie tylko płynność ruchu, ale nade wszystko bezpieczeństwo podróżujących drogą krajową nr 7 (zakopianką) i drogą wojewódzką nr 955. Szczególnie niebezpieczne są lewoskręty.
Dziś ci, którzy jadąc od Zakopanego chcą zjechać z zakopianki na drogę wojewódzką lub z niej wyjeżdżają w kierunku Krakowa przecinają zakopiankę, na której natężenie ruchu wynosi ponad 33 tys. pojazdów na dobę (wg badań z 2015 roku, więc teraz może to być nawet więcej).
Z tych samych powodów na węzeł czekają również przedsiębiorcy działający w pobliskiej Strefie Aktywności Gospodarczej „Jawornik-Polanka”, w której zatrudnionych jest obecnie ponad 1200 osób. Jeden z nich już kilka lat temu mówił na naszych łamach: „Wyjazd na zakopiankę i wjazd z niej do strefy to jest tragedia i myślę, że do tragedii rzeczywiście będzie tu dochodziło”. Problem zgłaszali m.in. premierowi Mateuszowi Morawieckiemu, kiedy ten odwiedził strefę w 2017 roku.
Burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka mówił podczas poniedziałkowego spotkania: - W końcu ta strefa zostanie bezpiecznie skomunikowana.
On i poseł Władysław Kurowski, prywatnie mieszkaniec Jawornika, podkreślili, że to inwestycja oczekiwana od 20 lat. - Zdajmy sobie sprawę z tego, że to się nie stanie z dnia na dzień, ale teraz łatwiej będzie czekać – mówił poseł.
Tak będzie wyglądać nowa zakopianka do Nowego Targu. Budowa ...
Na sfinansowanie inwestycji zabezpieczono 73,2 mln zł.
Obejmie ona budowę dwupoziomowego węzła. - Powstaną łącznice, dobudowane zostaną pasy włączeń i wyłączeń po obu stronach drogi krajowej, przebudowany będzie odcinek drogi wojewódzkiej i drogi zapewniające komunikację lokalną. Wybudowane zostaną dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne, mur oporowy, ścieżka rowerowa i przepust pod DK7. Przebudowane będzie istniejące sieci infrastruktury technicznej i wybudowane nowe oraz kanał technologiczne- wylicza Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie.
Podpisanie programu otwiera drogę do rozpoczęcia przygotowań procedury przetargowej na opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji (ZRiD). Umożliwi to także podpisanie porozumienia o współpracy z samorządami wojewódzkim i gminnym, które już wcześniej nie tylko zadeklarowały wole partycypowania w kosztach tej inwestycji, ale tez zabezpieczały na ten cel środki. Gmina Myślenice ma dołożyć 5 mln zł (w tym już opłaconą wstępną dokumentację za ok. 1,2 mln zł), a województwo 20 mln zł.
Przygotowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i ZRID przewidywane jest na lata 2020-2023, natomiast roboty budowlane na lata 2024-2025.
Nieco wcześniej, bo do końca 2023 roku ma powstać tunel pod zakopianką w Krzyszkowicach. Równolegle do inwestycji w Krzyszkowicach będzie tez budowany węzeł bezkolizyjny w Myślenicach (u wylotu ul. Sobieskiego na zakopiankę).
Minister mówił również o tym co jeszcze zostało do zrobienia na tym odcinku.
- Musimy rozwiązać problem w Głogoczowie i problem skrętu na Bęczarkę - to lewoskręt dla kierowców jadących do Myślenic – mówił dodając, że zakopianka od Krakowa do Myślenic choć nie będzie droga ekspresową, ma być bezpieczna dzięki odseparowaniu ruchu pieszych, rowerzystów i ruchu lokalnego oraz likwidacji kolizyjnych skrzyżowań.