Kazimierz Sikorski
-/AFP/East News
Najbogatszy człowiek na świ3ecie leci w kosmos. W podróż zabiera brata, 18-latka i 92-latkę, która czekała na ten moment od sześciu dekad.

Jeff Bezos, najbogatszy człowiek na świecie w doborowym towarzystwie rusza we wtorek w podróż kosmiczną.

Firma miliardera Blue Origin poinformowała, że Jeff Bezos zabierze na pokład swojego brata Marka, 18-letniego Joesa Daemona oraz 82-letnią Mary Wallace „Wally” Funk.

Daemon będzie najmłodsza osobą, które poleci w kosmos, z kolei Funk =najstarszą. Kapsuła poleci nieco ponad 100 km ponad Ziemi, co pozwoli pasażerom przeżyć przez krótką chwilę stan nieważkości. Oczekuje się, że podróż, o której Bezos marzył od bardzo dawna potrwa w sumie kilkanaście minut.

Miliarder chciał być pierwszy w tym wyścigu, ale 11 lipca tego roku wyprzedził go inny pasjonat kosmicznych podbojów, brytyjski bogacz Richard Branson, który odbył przejażdżkę kosmiczną na pokładzie swojego samolotu rakietowego Virgin Galactic. Za to wyprzedził Bezos swojego innego rywala, Elona Muska, który planuje loty na większych wysokościach niż Branson i Bezos, co jednak wymaga jeszcze wiele prób i testów.

O prawdziwym szczęściu może mówić wspomniany 18-latek, który zastąpił tajemniczego nabywcę biletu na ten historyczny lot, który wylicytował go za 28 mi-lionów dolarów. Nieznana osoba zrezygnowała jednak, bo w tym czasie, jak oświadczyła, miała … inne zajęcia. Prawdopodobnie poleci w kosmos w innym terminie.
Nie wiadomo natomiast, ile kosmiczna podróż będzie kosztowała Daemona, który jest pierwszym komercyjnym pasażerem firmy Blue Origin. Jest on synem dyrektora generalnego funduszu Somerset Capital i niebawem rozpocznie studia fizyczne i o takiej wyprawie marzył do dziecka.

Za lot nie zapłaci jednak wspomniana Wally Funk, amerykańska lotniczka. Jest zaproszona przez Bezosa i to on ponosi koszty jej podróży. To bardzo ciekawa postać, już, która już kilka dekad temu przechodziła treningi pod kątem uczestniczenia w misji kosmicznej.
Tak naprawdę Wally Funk od małego kochała latanie, a pierwszą lekcję odbyła mając 9 lat. W 1958 roku ukończyła studia z licencją pilota i rok później, jako 20-latka została zawodowym pilotem. Była pierwszą kobietą instruktorką latania w amerykańskiej bazie wojskowej. W 1961 roku zgłosiła się na ochotnika do programu „Kobiety w kosmosie”. Przeszła wiele rygorystycznych testów fizycz-nych i psychicznych. Wydawało się, że poleci w kosmos. Niestety program od-wołany we wrześniu 1961 r. Wydawało się, że nigdy więcej nie dostanie drugiej szansy. Stało się inaczej.

„Nikt nie czekał dłużej” – napisał Jeff Bezos na Instagramie, mając na myśli jej 60-letnie oczekiwanie na ten moment.. „Już czas. Witamy w naszej załodze, Wally. Cieszymy się, że lecisz z nami 20 lipca jako honorowy gość” – dodał miliarder.
Jeśli Funk poleci we wtorek pobije dotychczasowy rekord nieżyjącego już ame-ykańskiego senatora i astronauty Johna Glenna.
W roku 1998, w wieku 77 lat poleciał promem kosmicznym Discovery, stając się najstarsza osobą przebywają-ca w przestrzeni kosmicznej.

Jeff Bezos po podbiciu Ziemi najwyraźniej teraz spogląda na nową granicę w kosmosie. Wyznacza sobie nowe granice w kosmosie po zbudowaniu gigantycznego imperium biznesowego, które pod wieloma względami podbiło Ziemię.

Jego podróż w kosmos na pokładzie rakiety wielokrotnego użytku, zbudowanej przez jego firmę Blue Origin, ma miejsce zaledwie dwa tygodnie po tym, jak ustąpił ze stanowi-ska dyrektora generalnego Amazon, który z garażowego start-upu wyrósł na jeden z najpotężniejszych biznesów na świecie.

57-letni Bezos pozostaje prezesem w kolosie technologii i e-commerce, który założył 27 lat temu. Ale wyraźnie dąży do jeszcze większych ambicji. Z fortuną wartą ponad 200 miliardów dolarów Bezos znajdował się na szczycie najbogatszych ludzi na świecie lub w ich pobliżu, nawet po ugodzie rozwodowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych