GazetaKrakowska.pl - aktualności Kraków, wiadomości Kraków

Joga na problemy – 15 pozycji o leczniczym działaniu

Joga to więcej niż fitness, a korzyści zdrowotne z jej praktykowania wykraczają poza to, co oferują zwykłe ćwiczenia fizyczne. Oprócz tego, że wzmacnia

SaraJobling/pixabay.com

Poprzednie Następne
Przeglądaj również za pomocą strzałek na klawiaturze [2/18] Poprzednie Następne

Korzyści zdrowotne z praktykowania jogi

Joga to więcej niż fitness, a korzyści zdrowotne z jej praktykowania wykraczają poza to, co oferują zwykłe ćwiczenia fizyczne. Oprócz tego, że wzmacnia ciało i stymuluje układ krążenia w takim stopniu, jak żywiołowy ruch, jest jedyną formą aktywności, która pobudza układ ruchu na głębokim poziomie powięzi. Wzmacnia też cała ciało, zwiększa jego świadomość i poprawia poczucie równowagi.

Jodze poświęcono setki badań, udowadniając jej korzystne działanie m.in. przy depresji, stresie, nerwicach, zaburzeniach erekcji, dysfunkcjach seksualnych, zespole metabolicznym, cukrzycy, osłabionej odporności, reumatoidalnym zapaleniu stawów czy zaburzeniach funkcjonowania tarczycy. Dowiedziono, że zmniejsza stan zapalny w organizmie, obniża poziom kortyzolu, pobudza wydzielanie białek chroniących mózg i zmienia ekspresję genów odpowiedzialnych za wzmożone odczuwanie napięcia nerwowego.

Nawet najprostsze asany jogi, takie jak pozycja góry (stanie) czy trupa (leżenie na plecach) nie są po prostu biernym przyjmowaniem zaleconego ułożenia ciała, tylko wymagają zaangażowania jak największej liczby mięśni. Dopiero wtedy są skuteczne – i bezpieczne.

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z jogą, rób to pod okiem instruktora. Tylko on jest w stanie skorygować ew. błędy i zapobiec związanym z nimi kontuzjom. Tak jak inne aktywności, joga jest urazowa, co w tym przypadku dotyczy zwłaszcza dla górnych partii ciała, zazwyczaj słabszych u kobiet. By prawidłowo przyjmować pozycje jogi, potrzebna jest też świadomość ciała – wtedy wiadomo jest, czy np. nogi tworzą z plecami linię prostą albo czy ramię jest skierowane dokładnie w górę. Pomogą w tym lustra na sali ćwiczeń i regularna praktyka z doświadczonymi osobami.

Ważne, by asany wykonywać tylko tak długo, jak jest to komfortowe. Podobnie jest z przekraczaniem ograniczeń ciała – wykonanie pozycji nie powinno powodować silnego bólu, nigdy nie należy przekraczać granicy komfortu.

Polecamy

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3