
Teren w Krakowie pod Kanał Ulgi
Przypomnijmy, że po raz pierwszy kanał ulgi został wytyczony na mapach Krakowa w 1904 roku. Wg planów, miał się rozpoczynać na wysokości Przegorzał, a następnie przez Zakrzówek i ujście Wilgi wpadać z powrotem do Wisły.

Jednak zlecone przez Miasto studium wykonalności dla tej inwestycji, zrealizowane przez austriacką firmę TINA Vienna – Transport Strategies GmbH wskazuje, że budowa Kanału Krakowskiego wyłącznie z punktu widzenia polepszenia ochrony przeciwpowodziowej dla Krakowa jest nieekonomiczna. W opracowaniu można przeczytać, że kanał ulgi miałby realny wpływ na kilkudziesięciocentymetrowe obniżenie poziomu zwierciadła Wisły jedynie na przebiegu między jego wlotem a ujściem, tj. na odcinku od Przegrzał do ujścia rzeki Wilgi. Tymczasem „studiując Plan Obszarów Zalewania i Ewakuacji opracowany przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta można stwierdzić, że zagrożone obecnie powodzią obszary w pobliżu kanału stanowią jedynie cząstkę całego dotkniętego terenu”, stwierdza opracowanie. Tezy zawarte w studium wykonalności potwierdzone zostały także w tzw. koreferacie (recenzji) dla opracowania przygotowanego przez Austriaków.

