Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kanał Krakowski wciąż jest w planach. To miraż czy realna wizja? Zobaczcie tereny, przez które przebiegałby tzw. kanał ulgi

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Przypomnijmy, że po raz pierwszy kanał ulgi został wytyczony na mapach Krakowa w 1904 roku. Wg planów, miał się rozpoczynać na wysokości Przegorzał, a następnie przez Zakrzówek i ujście Wilgi wpadać z powrotem do Wisły.
Przypomnijmy, że po raz pierwszy kanał ulgi został wytyczony na mapach Krakowa w 1904 roku. Wg planów, miał się rozpoczynać na wysokości Przegorzał, a następnie przez Zakrzówek i ujście Wilgi wpadać z powrotem do Wisły. Szymon Korta
Planowany od dekad kanał ulgi miał stać się częścią systemu przeciwpowodziowego Krakowa. Temat na lata trafił do szuflady, ale rok temu wypłynął na nowo. Władze Krakowa liczyły, że pomysł zostanie porzucony, ale rząd uznał, że nie tylko kanał należy wykonać dla zabezpieczenia Krakowa, ale ma się on stać częścią większego systemu rzecznego w Polsce i pomóc połączyć Wisłę z Odrą. Planowany kanał miałby przechodzić od okolic dawnego Hotelu Forum/Ludwinowa, dalej wzdłuż rzeki Wilgi, następnie zakręcać w kierunku Wisły na południe od Zakrzówka.

- Kanał Krakowski to koncepcja budowy połączenia w obrębie aglomeracji krakowskiej, które poprzez Kanał Śląski będzie łączyło Odrę z Wisłą. Jego realizacja przyczyni się do stworzenia korytarza transportowego i wykorzystania potencjału śródlądowego transportu wodnego na południu Polski. Dodatkowo realizacja wspomnianych kanałów może stworzyć połączenie z drogą wodną Ostrawa – Kędzierzyn-Koźle, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego regionu śląskiego oraz południowej Polski - informował nas Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury we wrześniu 2022 roku.

Kanał Krakowski wciąż jest w planach. To miraż czy realna wizja? Zobaczcie tereny, przez które przebiegałby tzw. kanał ulgi

Od tej pory nic się nie zmieniło i kanał dalej jest planowany. Choć władze Krakowa wolałyby by z planów został wykreślony. Podobnie jak cześć mieszkańców, którzy w tym rejonie mają działki, które nie są zagospodarowywane z powodu ciągle istniejących planów budowy kanału. Choć z drugiej strony patrząc na zdjęcia zabudowa tu i tam wcina się rejon zabezpieczony pod kanał. W 2022 roku większość radnych miejskich zagłosowała za rezolucją z apelem do rządu o odstąpienie od budowy kanału. Radni PiS byli przeciwni.

Jaką decyzję w końcu trzeba będzie podjąć, szczególnie, że plany budowy kanału ulgi kolidują z przygotowaną przez miasto Trasą Pychowicką (od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa), która ma powstać wraz z Trasą Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Warianty dotyczące Trasy Pychowickiej zakładają jej budowę w tunelach pod kanałem i Wisłą albo na estakadach nad kanałem i rzeką.

Konsultacje w tej sprawie niedawno się odbyły i władze miasta opublikwały raport z nich.

Ministerstwo Infrastruktury na razie nie precyzuje konkretnego czasu realizacji Kanału Krakowskiego.

Przypomnijmy, że Kanał Krakowski (na odcinku ok. 4 kilometrów: z Wisły na wysokości Pychowic do ujścia Wilgi) jest planowany od ponad wieku. Jako pierwsi chcieli go budować pod Wawelem jeszcze austriaccy zaborcy. Pierwotne założenie było takie, że kanał miał chronić miasto przed powodzią. Zaplanowano go jako odnogę Wisły omijającą zabytkowe centrum; po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.

Tabletka na nowotwory - czy to możliwe?

od 12 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska