Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wybrano warianty tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Powstanie nowa linia tramwajowa i tunel pod Wisłą

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Jest gotowy raport z konsultacji społecznych, dotyczących budowy w Krakowie tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej - od ul. Grota-Roweckiego do ronda Ofiar Katynia. Na podstawie uwag mieszkańców powstały rekomendowane warianty obu dróg, które mają odciążyć Aleje Trzech Wieszczów.

- Zostało zakończone opracowanie raportu z konsultacji społecznych w sprawie budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Warianty jakie w ich ramach przedstawiono zostały pozytywnie zweryfikowane przez specjalistów z Politechniki Krakowskiej. Uwzględniono także ich zalecenia co do dalszych rozwiązań. W raporcie uwzględniono też wskazanie projektanta, co do wariantu rekomendowanego, który jest zgodny z oczekiwaniami mieszkańców - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, która odpowiada za przygotowanie dwóch kolejnych tras III obwodnicy Krakowa.

Trasę Pychowicką zaplanowano od oddanej niedawno do użytku Trasy Łagiewnickiej (kończy się na ul. Grota-Roweckiego) do ul. Księcia Józefa, a Trasę Zwierzyniecką od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia (w jej ramach ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Plany są takie, by budowa nowych dróg mogła wystartować w 2025 r. i zakończyć się ok. 2030 r.

Trasa Pychowicka z tunelem pod Wisłą

Jakie są założenia tzw. wariantu rekomendowanego dla planowanych tras? Głównym oczekiwaniem mieszkańców biorących udział w konsultacjach było to, by nowe drogi w większości przebiegały pod ziemią. - To zostało uwzględnione - podkreśla Krzysztof Migdał.

Trasa Łagiewnicka kończy się zasypanym tunelem pod ul. Rostworowskiego, Kobierzyńską i Ruczaj. Ziemia z niego ma zostać wybrana i rozpocznie swój przebieg Trasa Pychowicka, która ma dalej, m.in. pod ul. Grota Roweckiego, przebiegać pod ziemią do rejonu ul. Norymberskiej. Tam zacznie się odcinek otwarty, ale w wykopie o głębokości ok. 7 metrów. Jeszcze przed jednostką wojskową zaplanowano wjazd do tunelu płytkiego, który przejdzie w głęboki tunel drążony pod Wisłą.

Za rzeką będzie wyjazd z tunelu, ale droga nada ma biec nawet ok. 10 metrów poniżej poziomu terenu. Nie będzie jednak zadaszona ze względu na konieczności wykonania połączeń komunikacyjnych z ul. Księcia Józefa. Nowa droga ma natomiast przechodzić pod ul. Księcia Józefa.

W tym rejonie ma powstać też węzeł Przegorzały. Według nowych planów ma zostać ograniczony do minimalnych rozmiarów i przesunięty na wschód, aby ograniczyć ingerencję w Rodzinne Ogródki Działkowe.

Zlokalizowane przy węźle centrum przesiadkowe ma być ograniczone przestrzennie. Poza pętlą tramwajowo-autobusową, znajdzie się tam przestrzeń pod parking wielopoziomowy dla samochodów osobowych i ewentualnie przestrzeń pod zlokalizowanie parkingu dla autokarów. Projektant został zobowiązany do rozważenia zastosowania parkingu zlokalizowanego nad pętlą tramwajową.

Trasa Zwierzyniecka z tunelem pod Kopcem Kościuszki

Trasa Zwierzyniecka zacznie się głębokim tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki, a dalej ma przebiegać pod Rudawą. W rejonie ul. Odlewniczej, w sąsiedztwie zabudowań, ma być wykonany tunel płytki.

Na dalszym odcinku Trasa Zwierzyniecka ma przebiegać pod ul. Armii Krajowej i będzie dochodziła do węzła z ul. Balicką, gdzie połączy się z istniejącym układem drogowym ul. Armii Krajowej.

Droga w poziomie terenu ma zostać zaprojektowana na odcinku pokrywającym się z istniejącą ul. Armii Krajowej. Koniec trasy zaplanowano przy rondzie Ofiar Katynia.

W ramach budowy Trasy Zwierzynieckiej na obszarze nad tunelami płytkimi w rejonie ul. Odlewniczej ma powstać przestrzeń przeznaczona do celów rekreacyjnych.

Wzdłuż tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej ma być zapewniona ciągłość rozwiązań dla pieszych oraz rowerzystów. W rejonach, gdzie występują odcinki naziemne (np. łącznice węzłów), w sąsiedztwie zabudowy wielorodzinnej zostaną wykonane nasadzenia zieleni pełniącej funkcje izolacyjne, niezależnie od zastosowania ekranów akustycznych.

Zaplanowano linię tramwajową z Salwatora do Przegorzał

W ramach budowy nowych tras ma powstać też linia tramwajowa Salwator – Przegorzały. Jej przebieg wyznaczono wzdłuż ul. Księcia Józefa a następnie pod mostem Zwierzynieckim, wzdłuż wału i dalej do centrum przesiadkowego.

W celu poprawy przepustowości odcinka dla komunikacji zbiorowej mają zostać zastosowane rozwiązania ograniczające ruch ogólny na odcinku od Salwatora do mostu Zwierzynieckiego. Zaplanowano tam stworzenie przekroju drogowego o ruchu uspokojonym z priorytetem komunikacji zbiorowej. Dodatkowo wprowadzony ma zostać dodatkowy przystanek tramwajowy w okolicach mostu Zwierzynieckiego i ul. Wioślarskiej.

Na obecnym etapie odstąpiono natomiast od realizacji linii tramwajowej wzdłuż Trasy Pychowickiej, z postawieniem rezerwy terenowej pod ewentualną przyszłą realizację takiego zadania. Decyzja o budowie zostanie podjęta w oparciu o planowane do opracowania „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”.

Zrezygnowano natomiast z linii tramwajowej wzdłuż Trasy Zwierzynieckiej z uwagi na koszty i brak możliwości wykonania przystanków pośrednich. W ciągu Trasy Zwierzynieckiej mają natomiast jeździć autobusy komunikacji miejskiej.

W Krakowie powstała linia tramwajowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Jest propozycja, by zbudować odnogę w kierunku Zielonek.

W planach linie tramwajowe z Krakowa do Zielonek, Zabierzowa...

Potrzebne są miliardy złotych i zewnętrzne wsparcie

Wstępne szacunki kosztów budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej wynosiły 2-3 mld zł. Obecnie przedstawiciele miasta nie podejmują się wskazania przybliżonych kwot.

- Koszty poznamy jak wykonawca opracuje wariant rekomendowany. Wycenę zmieni wydłużenie tuneli, co było oczekiwane przez mieszkańców. Takie rozwiązania spowodują, że inwestycja będzie droższa. Zapadły jednak takie decyzję, bowiem ma to być korzystniejsze dla mieszkańców - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig już wcześniej przyznawał, że nie ma możliwości realizacji inwestycji bez zaangażowania środków zewnętrznych.

- Na pewno nie jest tak, że nie będzie możliwości znalezienie zewnętrznego dofinansowania - mówi Krzysztof Migdał. - Polska nie otrzymała jeszcze środków z Krajowego Planu Odbudowy, do którego została zgłoszona budowa nowych tras. Nie wiadomo na razie, jakie będą szczegóły nowych programów Unii Europejskiej dotyczące dofinansowania infrastruktury drogowej i torowej. Może być też brane pod uwagę partnerstwo publiczno-prywatne.

Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska