https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szansa na tramwaj relacji Bieżanów - Kurdwanów w Krakowie. Jest termin wykonania dodatkowego torowiska i przebudowy kluczowego skrzyżowania

Jolanta Białek
Łącznica umożliwi przejazd tramwajów z Nowego Bieżanowa w stronę Kurdwanowa, Ruczaju i Borku Fałęckiego. Inwestycja w ramach której przebudowane zostanie też skrzyżowanie Wielicka/Nowosądecka jest na etapie prac projektowych (zdjęcie ilustracyjne)
Łącznica umożliwi przejazd tramwajów z Nowego Bieżanowa w stronę Kurdwanowa, Ruczaju i Borku Fałęckiego. Inwestycja w ramach której przebudowane zostanie też skrzyżowanie Wielicka/Nowosądecka jest na etapie prac projektowych (zdjęcie ilustracyjne) Andrzej Banaś
O potrzebie budowie tzw. łącznicy umożliwiającej przejazd tramwajów z Nowego Bieżanowa w stronę Kurdwanowa, Ruczaju i Borku Fałęckiego, mowa jest od kilku dobrych lat. Przygotowania do inwestycji, która znacząco usprawni ruch tramwajowy w południowo-wschodniej części Krakowa są na etapie prac projektowych. Notują one jednak duże opóźnienie. Znamy nowy termin ich zakończenia oraz miejskie plany dla prowadzenia robót budowlanych, które obejmą także znaczną modernizację skrzyżowania ulic Wielicka/Nowosądecka.

Na skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Nowosądeckiej tramwaje jadące z Bieżanowa nie mają technicznej możliwości skrętu w lewo. O potrzebie budowy tam torowego „łącznika” wiadomo od dawna, a kwestia ta stała się wręcz niezbędna w 2022 roku - po wybudowaniu w tej części Krakowa - ok. 1,7 km nowej linii tramwajowej, w ramach Trasy Łagiewnickiej.

Umowę z projektantem przebudowy skrzyżowania ulic Nowosądeckiej i Wielickiej Zarząd Dróg Miasta Krakowa podpisał w sierpniu 2023 roku. Dokumentacja pozwalająca na rozpoczęcie robót budowlanych miała być gotowa w ciągu 16 miesięcy, a więc do marca 2025.

Projekt dla węzła „Wielicka – Nowosądecka” - dopiero na półmetku

O sprawę zapytał ostatnio radny miejski Michał Ciechowski. - W 2024 roku trwały prace nad projektem przebudowy skrzyżowania ulic Nowosądeckiej i Wielickiej. Najważniejszą zmianą miała być możliwość przejazdu tramwajem pomiędzy Kurdwanowem i Bieżanowem. Na jakim etapie jest realizacji projektu? Czy są zabezpieczone środki w budżecie na realizację inwestycji? Jaki jest harmonogram prac i data zakończenia przedsięwzięcia? – dopytuje w interpelacji do władz Krakowa.

Opracowywanie dokumentacji wartej prawie 1,1 mln zł, podzielono na trzy etapy.

W pierwszym, w ciągu ośmiu miesięcy od popisania umowy, powinna być gotowa wielowariantowa koncepcja dla zadania „Budowa łącznicy torowiska tramwajowego ulic Nowosądeckiej i Wielicką, w kierunku pętli tramwajowej Nowy Bieżanów wraz z budową podstacji trakcyjnej”. Na tym etapie projektant miał uzyskać również decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

Etap drugi, który miał być zakończony w ciągu sześciu miesięcy po „zamknięciu” etapu pierwszego, to opracowanie projektów budowlanych oraz o „złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę/zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych”. Natomiast ostatni etap – do realizacji w dwa miesiące od finału etapu II – zakłada uzyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie m.in. projektów wykonawczych, kosztorysów, organizacji ruchu na czas budowy

Z informacji Urzędu Miasta Krakowa wynika, że prace projektowe mają duży poślizg.

- W dniu 3 lutego 2025 roku został zawarty aneks do umowy z projektantem, w którym termin odbioru etapu I zmieniono na – do 5 kwietnia 2025 roku. Aktualnie dokumentacja projektowa jest na etapie uzgodnionej koncepcji i złożonego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – podaje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację.

Przebudowa kluczowego skrzyżowania w Prokocimiu - przez dwa lata

Wariantowa koncepcja dla budowy łącznicy tramwajowej oraz modernizacji newralgicznego skrzyżowania w Prokocimiu-Bieżanowie, obejmuje m.in.

  • przebudowę torowiska tramwajowego w ul. Nowosądeckiej na odcinku około 450 m - od ul. Na Kozłówce do ul. Wielickiej

  • modernizację węzła rozjazdów na skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Nowosądeckiej – wykonanie łącznicy torowisk z ul. Nowosądeckiej w ul. Wielicką dla kierunku Nowy Bieżanów

  • przebudowę torowiska w ul. Wielickiej na odcinku około 400 m - od ul. Wolskiej do ul. Braterskiej wraz z budową dodatkowego toru w ul. Wielickiej – od strony centrum

  • rozbudowę i przebudowę układu drogowego: wykonanie łącznika ulic Siostrzanej i Rucianej. Modernizację ulicy Rożena-Jaksy, zaślepienie wlotu ul. Siostrzanej w ul. Wielicką

  • budowę oraz przebudowę chodników, dróg rowerowych, peronów i zatok przystankowych itp.

- W budżecie Krakowa na 2025 rok i Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zabezpieczone zostały pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej. Natomiast realizacja inwestycji planowana jest w cyklu dwuletnim, w latach 2027-2028, po zabezpieczeniu stosownych środków finansowych na ten cel – zapowiada Stanisław Kracik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska