Na skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Nowosądeckiej tramwaje jadące z Bieżanowa nie mają technicznej możliwości skrętu w lewo. O potrzebie budowy tam torowego „łącznika” wiadomo od dawna, a kwestia ta stała się wręcz niezbędna w 2022 roku - po wybudowaniu w tej części Krakowa - ok. 1,7 km nowej linii tramwajowej, w ramach Trasy Łagiewnickiej.
Umowę z projektantem przebudowy skrzyżowania ulic Nowosądeckiej i Wielickiej Zarząd Dróg Miasta Krakowa podpisał w sierpniu 2023 roku. Dokumentacja pozwalająca na rozpoczęcie robót budowlanych miała być gotowa w ciągu 16 miesięcy, a więc do marca 2025.
Projekt dla węzła „Wielicka – Nowosądecka” - dopiero na półmetku
O sprawę zapytał ostatnio radny miejski Michał Ciechowski. - W 2024 roku trwały prace nad projektem przebudowy skrzyżowania ulic Nowosądeckiej i Wielickiej. Najważniejszą zmianą miała być możliwość przejazdu tramwajem pomiędzy Kurdwanowem i Bieżanowem. Na jakim etapie jest realizacji projektu? Czy są zabezpieczone środki w budżecie na realizację inwestycji? Jaki jest harmonogram prac i data zakończenia przedsięwzięcia? – dopytuje w interpelacji do władz Krakowa.
Opracowywanie dokumentacji wartej prawie 1,1 mln zł, podzielono na trzy etapy.
W pierwszym, w ciągu ośmiu miesięcy od popisania umowy, powinna być gotowa wielowariantowa koncepcja dla zadania „Budowa łącznicy torowiska tramwajowego ulic Nowosądeckiej i Wielicką, w kierunku pętli tramwajowej Nowy Bieżanów wraz z budową podstacji trakcyjnej”. Na tym etapie projektant miał uzyskać również decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Etap drugi, który miał być zakończony w ciągu sześciu miesięcy po „zamknięciu” etapu pierwszego, to opracowanie projektów budowlanych oraz o „złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę/zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych”. Natomiast ostatni etap – do realizacji w dwa miesiące od finału etapu II – zakłada uzyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie m.in. projektów wykonawczych, kosztorysów, organizacji ruchu na czas budowy
Z informacji Urzędu Miasta Krakowa wynika, że prace projektowe mają duży poślizg.
- W dniu 3 lutego 2025 roku został zawarty aneks do umowy z projektantem, w którym termin odbioru etapu I zmieniono na – do 5 kwietnia 2025 roku. Aktualnie dokumentacja projektowa jest na etapie uzgodnionej koncepcji i złożonego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – podaje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację.
Przebudowa kluczowego skrzyżowania w Prokocimiu - przez dwa lata
Wariantowa koncepcja dla budowy łącznicy tramwajowej oraz modernizacji newralgicznego skrzyżowania w Prokocimiu-Bieżanowie, obejmuje m.in.
przebudowę torowiska tramwajowego w ul. Nowosądeckiej na odcinku około 450 m - od ul. Na Kozłówce do ul. Wielickiej
modernizację węzła rozjazdów na skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Nowosądeckiej – wykonanie łącznicy torowisk z ul. Nowosądeckiej w ul. Wielicką dla kierunku Nowy Bieżanów
przebudowę torowiska w ul. Wielickiej na odcinku około 400 m - od ul. Wolskiej do ul. Braterskiej wraz z budową dodatkowego toru w ul. Wielickiej – od strony centrum
rozbudowę i przebudowę układu drogowego: wykonanie łącznika ulic Siostrzanej i Rucianej. Modernizację ulicy Rożena-Jaksy, zaślepienie wlotu ul. Siostrzanej w ul. Wielicką
budowę oraz przebudowę chodników, dróg rowerowych, peronów i zatok przystankowych itp.
- W budżecie Krakowa na 2025 rok i Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zabezpieczone zostały pieniądze na opracowanie dokumentacji projektowej. Natomiast realizacja inwestycji planowana jest w cyklu dwuletnim, w latach 2027-2028, po zabezpieczeniu stosownych środków finansowych na ten cel – zapowiada Stanisław Kracik.
