https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

KAS zmierzył stężenie dwutlenku azotu w 44 lokalizacjach Krakowa. Normy przekroczone kilkukrotnie. Pomoże SCT?

Ewa Wacławowicz
Andrzej Banas
Krakowski Alarm Smogowy zmierzył stężenia dwutlenku azotu w 44 lokalizacjach w Krakowie, w tym m.in. na ulicy Opolskiej czy al. Krasińskiego. We wszystkich punktach pomiaru przekraczały one rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia. - Dalsza poprawa jakości powietrza w Krakowie będzie wymagać utworzenia skutecznej Strefy Czystego Transportu - mówią eksperci z KAS.

"W żadnej z badanych lokalizacji stężenie nie spełniło wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia, która określona jest na poziomie 10 µg/m3. Nawet w miejscach oddalonych od ulic z dużym ruchem samochodowym (np. Rynek Główny) mieszkańcy Krakowa nie oddychają powietrzem spełniającym zaleceń zdrowotnych. W aż 16 lokalizacjach na 44 zostały przekroczone obowiązujące obecnie w Polsce normy stężenia NO2 w powietrzu – a więc próg 40 µg/m3. Jest to wartość aż czterokrotnie wyższa niż zalecenia WHO. Warto zaznaczyć, że niedługo normy dla stężenia NO2 zostaną zaostrzone do poziomu 20 µg/m3 - takiej normy nie spełnia aż 41 z 44 badanych lokalizacji, w tym miejsca o mniejszym natężeniu ruchu samochodowego" - podaje KAS.

Analiza wykonana przez KAS, wskazuje, że wielkość notowanych stężeń jest powiązana przede wszystkim z odległością od pasa ruchu, a nie z rejonem miasta, w którym prowadzony był pomiar. "Stężenie dwutlenku azotu spada razem ze wzrostem odległości od źródła emisji (samochody). Obrazuje to zestawienie ze sobą wyników z punktu położonego przy wejściu do parku Jordana, gdzie średniomiesięczne stężenie wyniosło 15 µg/m3, zaś na pobliskiej alei Krasińskiego, zanotowana średnia to 60 µg/m3" - pisze KAS.

W Krakowie najwyższe wartości odnotowano na skrzyżowaniu ulic Opolskiej i Prądnickiej (70 µg/m3), na al. Krasińskiego (60 µg/m3), czy przy skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Klimczaka (60 µg/m3) oraz na al. Powstania Warszawskiego (61µg/m3).

Długotrwałe oddychanie powietrzem o stężeniu NO2 większym o 10 µg/m3 powoduje wzrost ryzyka zachorowania na astmę nawet o 10-17 proc, zwiększa również ryzyko wystąpienia ostrych infekcji górnych dróg oddechowych u dzieci - 9 proc. Badania epidemiologiczne potwierdzają większe ryzyko zgonu z powodu zapalenia płuc lub oskrzeli – dla wzrostu stężenia NO2 w powietrzu o 10 µg/m3, ryzyko rośnie to aż o 6 proc. Dodatkowo zanieczyszczenia pochodzące z samochodów zwiększają ryzyko udarów, zawałów mięśnia sercowego czy zachorowania na nowotwory - podaje KAS.

Psychologowie Uniwersytetu Jagiellońskiego, ustalili ponadto, że w okresach wysokich stężeń dwutlenku azotu w miejscach, w których uczą się dzieci, notuje się ich obniżoną zdolność do podtrzymania uwagi w zakresie potrzebnym do zapamiętywania i rozumowania. W badaniu porównywano wyniki testów dzieci, które prowadzono w różne dni, w tym w dni z wysokimi stężeniami dwutlenku azotu w powietrzu – zanotowano pogorszenie wyników w czasie testów od kilku do nawet 20 procent.

Zdaniem Krakowskiego Alarmu Smogowego pomóc może jedynie Strefa Czystego Transportu.

- Żeby ograniczyć zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu niezbędne jest wyeliminowanie z ruchu miejskiego tych pojazdów, które emitują najwięcej zanieczyszczeń. Są to głównie starsze samochody z silnikiem Diesla. Strefa Czystego Transportu ogranicza ruch właśnie tych aut, które najbardziej przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza. Mimo, że jej przepisy są stosunkowo łagodne - w 2026 r. do strefy wjadą nawet 26-letnie auta benzynowe i 17-letnie auta z silnikiem Diesla - to i tak pozwoli to na ograniczenie emisji dwutlenku azotu niemal o 50 proc. - mówi Andrzej Guła, prezes Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Oto najcenniejsze marki na świecie!

od 16 lat
Wideo

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agnieszka
Tytuł trochę wprowadza w błąd, bo KAS to przede wszystkim skrót od Krajowa Administracja Skarbowa
K
Krakus
A ten KAS to jakieś wiarygodne laboratorium żeby powoływać się na ich badania ? Kiedy było ostatnie wzorcowanie ich sprzętu pomiarowego ? Ciekaw jestem po prostu czy to wiarygodne źródło bo o obiektywność nie ma sensu pytać . Jak ja sprawdzę jakimś miernikiem czystość powietrza to też to opublikujecie ?
M
Mati
30 listopada, 19:15, Koń:

Czy kas wie, że

Smog pochodzi z kominów węglowych, których w centrum Krakowa jest legalnych 100 sztuk, a że mrówki pierdzą jak tłuste krowy

Nie prawda. Smog tworzy się z zanieczyszczeń pochodzą[wulgaryzm]h ze wszystkich źródeł, nie to wybiórczo z jednego. Zarówno z nielicznych już w Krakowie palenisk na paliwa stałe, kominów przemysłowych, ale w tej chwili przede wszystkim transportu. Trują też oczywiście okoliczne gminy. Dlatego ważne jest żeby przeciwdziałać na wszystkich frontach. Tak że niestety, hak masz ponad 30 letnie autko, a nie jest to zabytek, to może czas się przesiąść?

M
Mati
30 listopada, 22:55, von:

Widać, propaganda ruszyła...

Tak propaganda zdrowego rozsądku i zdrowia naszych dzieci, ośle.

j
jak_zwykle_bez_hejtu
30 listopada, 19:22, Zdenek Czech:

Problem tkwi w ilości samochodów w Krakowie. Stopień motoryzacji osiągnął absurdalny rozmiar ponad 800 samochodów, na 1000 mieszkańców. Powinno być najwyżej 500/1000. To jest głównie wina wszystkich rządów w PL którzy to pompują motoryzację świadomie i nieświadomie konkretnymi decyzjami.

Bredzisz....!!! W Polsce jest okolo 520 samochodów na 1000 mieszkańców... Te wszystkie wyniki z Google'a i krzykliwe artykuły z róznych gazare mówiące o 700 czy 800 samochodach na 1000 ludzi uzgledniaja również okolo 8-10 mln pojazdów z CEPiK-a, które nie jeżdza od conajmniej 10-ciu lat !

K
Kubuś
Węglem w piecach palono od 1600 roku, gazem od 1800 roku, a my mamy 100 gwarantowanych dymią[wulgaryzm]h kominów węglowych,. Toż to smog w Citi musi byc
Z
Zdenek Czech
Problem tkwi w ilości samochodów w Krakowie. Stopień motoryzacji osiągnął absurdalny rozmiar ponad 800 samochodów, na 1000 mieszkańców. Powinno być najwyżej 500/1000. To jest głównie wina wszystkich rządów w PL którzy to pompują motoryzację świadomie i nieświadomie konkretnymi decyzjami.
W
Whmpl
30 listopada, 15:57, Zbigniew Rusek:

Pjazdy najbardizej smrodzą, gdy stoją w korkach lub jad.a w żółwim tempie (najgorsze jest hamowanie i ruszanie "co krok", czyi sygnalizacja świetlna), a ta sama liczba aut najmniej by zanieczyszczała powietrze ... pędząc autustradą (wtedy jest jazda na najwyższym biegu, czyli zredukowane zużycie paliwa i emisja spalin). Najgorsze te korki, paraliżujące ruch autobusom, karetkom. Mogliby ludzie w Krakowie wreszcie zacząc pozbywać się samochodów lub wyprowadzić z Krakowa i szukać pract poza miastem. W Krakowie powinno się znacząco zredukowac LICZBĘ indywidualnych samochodów, a populacja też powinna się zmniejzyć (ludność napływowa - wynocha z Krakowa).

Ja bym proponował w Krakowie ludzi wysiedlać lub ich się pozbywać będzie bardziej czyste powietrze.

W
Whmpl
Ale brednie. Buhhhha
:]
30 listopada, 17:26, RUP:

Czemu KAS nie robi badań na Balicach gdzie ląduje ok. 8 mln.pasażerów a samoloty zużywaĵą ok. 3 do 5 l paliwa na każdego pasażera na 100 km.To jest miliony ton paliwa spalone nad naszymi głowami.

To nie przeszkadza ??????? Może SCT WPROWADZIĆ NAD CAŁYM KRAKOWEM I ZAMKNĄĆ BALICE .

Tam nie wolno, bo lotnisko to jest oczko w głowie urzędników. Tam mają wiele „wesołych posad” — więc zapewne opłacili, kogo trzeba w tym KAS, żeby o lotnisku było cicho.

R
RUP
Czemu KAS nie robi badań na Balicach gdzie ląduje ok. 8 mln.pasażerów a samoloty zużywaĵą ok. 3 do 5 l paliwa na każdego pasażera na 100 km.To jest miliony ton paliwa spalone nad naszymi głowami.

To nie przeszkadza ??????? Może SCT WPROWADZIĆ NAD CAŁYM KRAKOWEM I ZAMKNĄĆ BALICE .
j
jak_zwykle_bez_hejtu
Z ponizszego linku mozecie sobie sciagnac dokument badajacy opisujacy badania plylow zawieszonych i tlenkow azotu w Krakowie w latach 2010-2017.... pokazuje jasno, ze wartosci ciagle spadaly.. teraz 6 lat pozniej sa pewnie o polowe nizsze.... co wiecej, dokument jasno pokazuje, ze najwzsze wartosci sa miesiacach zimowych i co jest tego przyczyna chyba tlumaczyc nie musze !

https://www.researchgate.net/publication/350358324_Changes_in_the_content_of_partculate_mater_and_nitrogen_oxides_in_the_air_in_2010-2017_years_for_the_'Aleja_Krasinskiego'_air_monitoring_staton_in_Cracow_Zmiany_zawartosci_pylu_zawieszonego_i_tlenkow_
j
jak_zwykle_bez_hejtu
Ciekawe jakie te wartosci byly 20-30 lat temu jak diesle spelnialy norme Euro 0 (zero). Moze trzeba pokazac jak bylo w Krakowie w 1995, 2000, 2005, 2010, 2015, 2020 i teraz. Ile ludzi chorowalo w tych latach na astme i ile choruje teraz. A nie tylko pokazywac wyciagniete z rury wydechowaej starego Jelcza czujniki i siac propagande. Pokazcie uczciwe badania to pogadamy. I pokazcie je w lecie, jak nie ma smogu z palonych gumiakow i plastiku !
M
Mówmy i piszmy poprawnie
„Normy przekroczone kilkukrotnie.”

KilkAkrotnie, a nie „kilkukrotnie”.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska