Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec biurokracji u lekarza. Pacjentom wystarczy PESEL

Anna Górska
fot. archiwum Polskapresse
1 stycznia 2013 r. ma wejść w życie eWUŚ, czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców. To nowatorski system, który sprawdzi, czy pacjent jest ubezpieczony do opieki w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, bez konieczności przedstawiania przez pacjenta ksiązeczki zdrowia czy druku RMUA. Zadziała, pod warunkiem że szpitale i przychodnie zdecydują się na wdrożenie nowego rozwiązania.

Na czym polega zmiana? Teraz pacjent idący do lekarza w ramach NFZ musi mieć ze sobą podbitą książeczkę zdrowia, tzw. RMUA (zaświadczenie z pracy potwierdzające odprowadzenie składek zdrowotnych) lub dowód ostatniej wpłaty składki zdrowotnej do ZUS (w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą).

Od 1 stycznia to nie będzie konieczne. Pacjentowi wystarczy dowolny dokument z numerem PESEL, resztę załatwi eWUŚ. Urzędnicy z NFZ obiecują, że będzie prościej. Zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów. Rejestratorka czy specjalista, który ma zbadać chorego, wpisze do systemu informatycznego jego PESEL. W kilka sekund otrzyma aktualne informacje z NFZ o stanie ubezpieczenia chorego. Niezależnie od tego czy chory zgłosi się do placówki w Krakowie, Poznaniu lub Gdańsku.

- Jeśli pacjent będzie miał ważne ubezpieczenie, rejestratorka zobaczy zielone światło na ekranie komputera. To będzie oznaczało, że chory ma prawo do każdego świadczenia i do recepty na leki refundowane. Jeśli zapali się czerwone światło, to będzie znak, że pacjent nie ma ubezpieczenia. Chyba, że wystąpił błąd w systemie. Nie wykluczamy, że tak też może się stać - tłumaczy Urszula Ścibiór z małopolskiego NFZ. Zaznacza, że to nie będzie powodem do odmowy przyjęcia pacjenta bądź żądania od niego kaucji za wizytę i zabieg.

- W sytuacji wątpliwości chory będzie mógł napisać oświadczenie, że jest ubezpieczony, a lekarz nie będzie miał prawa odmówić mu pomocy. Druczki oświadczeń zostawimy w każdej placówce, w której system działa - wyjaśnia Ścibiór. NFZ będzie wyjasniał sprawę dopiero po wizycie.

Tym sposobem Fundusz znosi odpowiedzialność lekarzy za weryfikację ubezpieczenia, a pacjentowi maksymalnie upraszcza procedury przyjęcia.

- Oczywiście, że jest to wielkie ułatwienie dla ludzi - już się cieszy Gabriela Słowińska, którą zastaliśmy w wczoraj poczekalni Szpitala o. Bonifratrów w Krakowie. - Bo comiesięczne aktualizowanie zaświadczenia o odprowadzeniu składek jest kłopotliwe - dodaje. Nie jest jedyną pacjentką, dla której obecny system jest uciążliwy.

"Gazeta Krakowska" opisywała m.in. przypadek krakowianki, która rozchorowała się w weekend, nie miała podbitego druku RMUA i musiała zapłacić kaucję w przychodni.

Zmiana dotyczy pacjentów w całym kraju. System zadziała, jeżeli zechcą go wdrożyć przychodnie i szpitale - problem w tym, że nowe rozwiązanie nie jest dla nich obowiązkowe. W Małopolsce na 1400 podmiotów zgłosiło się do na razie 200. Każdy chętny dostał oprogramowanie za darmo od NFZ. Fundusz liczy, że do końca roku liczba placowek medycznych zainteresowanych eWUŚ znacznie się zwiększy - kampania informacyjna trwa dopiero od kilku dni.

Te szpitale i przychodnie, których zabraknie w nowym systemie, będą jednak przyjmować pacjentów jak dawniej. Z książeczkami zdrowia i drukami RMUA. - Przetestujemy system, choć oczywiście są obawy, czy będzie dobrze działać - nie ukrywa Leszek Gora, rzecznik Szpitala im. S. Żeromskiego w Krakowie.

Barbara Garcarz-Kłodzińska, szefowa jednej z poradni przy ul. Batorego w Krakowie, zaczyna testować system w najbliższych dniach. - Na razie za wcześnie na oceny. Musimy mu się przyjrzeć, znaleźć ewentualne błędy - zauważa.

NFZ planuje w grudniu szkolenia rejestratorek w zakresie eWUŚ. Odbędzie się też dzień informacyjny dla pacjentów.

Ważne informacje dla pacjentów
Jeśli masz problem lub wątpliwości związane z potwierdzeniem prawa do bezpłatnych świadczeń, zadzwoń:
Małopolski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia- tel. 12 298 83 86
Centrala NFZ, infolinia od godz. 8 do 16, tel. 800 392 976 lub 22 572 60 42
Z urzędnikami można się też kontaktować [email protected].
Interwencje przyjmuje Rzecznik Praw Pacjenta
bezpłatna infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9-21
tel. 800 190 590, lub e- mail [email protected]

Ulotki i dzien otwarty
Małopolski oddział NFZ w związku z wprowadzeniem nowego systemu organizuje kampanie informacyjną. W małopolskich przychodniach i szpitalach można znaleźć na ten temat ulotki. Ponadto 1 grudnia w oddziale obsługi pacjentów NFZ przyulicy Batorego 24 w Krakowie jest organizowany dzień drzwi otwartych.
Na razie nieznane są godziny.

Stefan Bednarz, wicedyrektor Szpitala Uniwersyteckiego
Szpital Uniwersytecki w Krakowie jako jeden z pierwszych zgłosił się do NFZ o uprawnienia do testowania nowego systemu. Chcemy poćwiczyć, sprawdzić, wyłapać ewentualne pułapki. Na razie trudno oceniać jego działanie. Nie brakuje jednak obaw, chociażby ze względu na to, czy system nie będzie się zawieszał, czy dane będą się szybko ładować. Przecież technologia też może być zawodna. Jedno jest pewne, że to rozwiązanie jest dla nas sporym ułatwieniem. Należy też pamiętać, że weryfikacja ubezpieczenia pacjenta to obowiązek Narodowego Funduszu Zdrowia.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń. Pierwsze zgłoszenia! [AKCJA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska